کد خبر: 23297 | صفحه ۴ | فرهنگ و هنر | تاریخ: 12 بهمن 1402
تماشاگر حق دارد که دلگیر شود
نهمین روز جشنواره تئاتر فجر با اتفاقات گوناگونی همراه بود؛ از حضور احمد مسجد جامعی و عبدالجبار کاکایی تا شگفتزدگی تماشاگران فیلم تئاتر «رایش سوم». به گزارش ایسنا، در نهمین روز جشنواره، نمایش «ط» به کارگردانی مجید رحمتی که فرازهایی از زندگی پهلوان طیب را روایت میکند، در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.
این نمایش در اولین نوبت اجرای خود میزبان چهرههایی چون احمد مسجد جامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو پیشین شورای شهر تهران، عبدالجبار کاکایی، شاعر و سید محمد طباطبایی، فعال تئاتر و مشاور پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
این نمایش که ایده اجرای آن بعد از تماشای مراسم ترنابازی توسط کهبد تاراج و مجید رحمتی (نویسنده و کارگردان نمایش) شکل گرفته، با اجرای قطعه کوتاهی ترنا بازی که جزو آیینهای ملی و نمایشی ماست و در مواردی مانند گلریزان، آشتی دادن دو نفر که قهر هستند، آزاد کردن زندانیان و ... به کار میرود، آغاز میشود. ترنابازی یکی از رسوم پهلوانی و جوانمردی به شمار میآید که هرچند دیگر کمتر در محافل اجتماعی کاربرد دارد، اما در برخی مناسبتها مانند جشنواره تئاتر آیینی سنتی احیا میشود.
مجید رحمتی در آغاز نمایش خود قطعهای ترنا بازی با همراهی دوستان و آشنایانی که در سالن حضور داشتند، اجرا کرد و به معرفی آن چهرهها که اغلب از فعالان تئاتر بودند، پرداخت. او همچنین از مسجد جامعی نیز دعوت کرد تا در این آیین شرکت کند اما به جای اینکه او را با ترنا بنوازد، از او به عنوان وزیری یاد کرد که در دوره مدیریتش، کتابهای بسیار با کیفیتی منتشر شده و تئاترهای قابل توجهی روی صحنه رفتهاند.
اما تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر شب گذشته میزبان اکران فیلم تئاتر «رایش سوم» به کارگردانی کاسته لوچی، کارگردان سرشناس ایتالیایی بود.
هرچند پیش از برگزاری جشنواره اعلام شد که در این دوره نمایشی از ایتالیا حضور دارد، اندکی بعد مشخص شد که حضور ایتالیا در قالب فیلم تئاتر است و نه اجرای زنده یک اثر نمایشی. از سوی دیگر در اطلاع رسانیها عنوان شده بود که این فیلم تئاتر به مدت ۹۰ دقیقه اکران میشود و بعد از آن نشست پرسش و پاسخ حاضران به صورت آنلاین با کاسته لوچی برگزار خواهد شد، اما تنها ۲۰ دقیقه از این فیلم تئاتر به نمایش درآمد که ترکیبی از تعدای واژه و ضرباهنگ و ریتم بود.
در جایی که تماشاگران انتظار تماشای یک فیلم تئاتر کامل را داشتند، پخش چنین چیزی با شگفتزدگی آنان همراه شد.
ضمن اینکه منوچهر اکبرلو، منتقد و پژوهشگر تئاتر که اجرای جلسه پرسش و پاسخ را بر عهده داشت، عنوان کرد باید اطلاعرسانی میشد تا اگر تماشاگری دچار مشکل قلبی یا بیماری صرع است، نمیتواند این فیلم تئاتر را ببیند.
اگر آن گونه که مدعی هستیم، بپذیریم که تماشاگر، مهمترین سرمایه تئاتر ماست، به نظر میرسد مدیران نمایشی و برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر باید بیش از این به این سرمایه ملی و فرهنگی بها بدهند. قبول کنیم تماشاگری که در ترافیکهای سنگین غروب تهران خود را به مرکز شهر میرساند و پیش از آن هم هزینهای برای تهیه بلیت یک فیلم تئاتر میپردازد، ناگهان با اثری ۲۰ دقیقهای مواجه میشود که با یک فیلم تئاتر مرسوم، فاصله بسیار دارد، اگر دلگیر شود، حق دارد.