سرمقاله

موقعیت شناسی اصلاح طلبان درپسایازدهم اسفند! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24030  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 28 بهمن 1402
    استاندار سابق تهران تشریح کرد
    برنامه ریزی اصلاح طلبان بر روی تک رأی ها؟
    انوشیروان محسنی بندپی که در انتخابات مجلس یازدهم استانداری تهران را برعهده داشت، معتقد است در نتیجه عملکردها در بررسی صلاحیت ها و وضعیت اقتصادی نمی‌توان نگاه خوش‌بینانه‌ای به میزان مشارکت مردم در انتخابات داشت. او همچنین بر این باور است که در این دوره از انتخابات تک رأی‌ها وارد میدان نمی‌شوند.
    وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان اعلام کرده که حدود ۱۵ هزار نفر را تأیید صلاحیت کرده است، به نظر شما در انتخابات کمیّت اهمیت دارد یا کیفیت نامزدها؟ گفت: کمیت مهم نیست، انتخابات بحث رقابت است که در این رقابت باید دو مولفه تعداد کاندیداها و وجود سلایق مختلف در چارچوب قانون اساسی، را در نظر گرفت، این دو مولفه دست در دست هم می‌دهند که مشارکت در انتخابات بالا باشد.
    در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که قسمت دوم تحقق پیدا کند، کما اینکه فکر نمی‌کنم ردصلاحیت فردی مانند مرحوم آقای خباز که ۴ دوره نماینده مجلس شورای اسلامی و استاندار ۲ استان بود، با پشتوانه منطقی و با استدلال صورت گرفته باشد. لذا نمی‌توانیم مولفه دوم برگزاری انتخابات را تحقق یافته تلقی کنیم.
    در انتخابات دوره گذشته مجلس میانگین مشارکت مردم در انتخابات حدود ۴۴ درصد بود، در شهرستان‌های کوچک مسائل قومی و قبیله‌ای مطرح می‌شود اما در کلان شهرهایی نظیر تهران، اصفهان، شیراز و تبریز سلایق مختلف باید در صحنه حضور داشته باشند که در مردم انگیزه مشارکت شکل بگیرد.
    بندپی در پاسخ به این سوال که وضعیت اصلاح طلبان به نحوی شده که به نظر می رسد باید بر روی تک رأی‌ها حساب کنند، از نظر شما وضعیت تک‌رأی‌ها به چه صورت است؟ توضیح می دهد: خیر بعید می‌دانم که بشود بر روی تک رأی‌ها حساب کرد، چنین جمعی حاصل نمی‌شود. از طرفی شور و شوق انتخاباتی را ملاحظه کنید، در حال حاضر حدود چند هفته به انتخابات باقی مانده، شرایط انتخابات دو سه دور مجلس را با شرایط انتخابات مجالس پنجم، ششم و هفتم مقایسه کنید، به دلیل در نظر نگرفتن سلایق مختلف شاهد بی‌انگیزگی هستیم.
    وی در ادامه می افزاید: قطعاً سیاست‌ها خصوصا سیاست های دولت بر میزان مشارکت تأثیرگذار است، علاوه بر این فشار اقتصادی، تورم، بیکاری و حاشیه‌نشینی بر میزان مشارکت موثر هستند.
    در حال حاضر شرایط به نحوی است که قیمت‌ها تحت کنترل نیستند و اگر بخواهید جنسی بخرید، فاکتور آن جنس ۲۴ ساعت اعتبار دارد و ۲۴ ساعت بعدی فاکتور جدید می‌دهند که قطعاً قیمت آن پایین‌تر از فاکتور قبلی نیست.