سرمقاله

موقعیت شناسی اصلاح طلبان درپسایازدهم اسفند! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24089  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 28 بهمن 1402
    جزئیاتی جدید از گفت و گوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان
    ایران جنگ را راه حل نمی داند
    گروه بین الملل - در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، طرفین در خصوص آخرین روند توسعه روابط دوجانبه و برخی تحولات منطقه ای و بین‌المللی بویژه تحولات غزه و رفح گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
    امیرعبداللهیان به تداوم جنایات رژیم اسراییل علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، به تهدیدات و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه منطقه رفح که بیش از ۱ میلیون ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است، اشاره کرد و با تبیین وضعیت بغرنج انسانی در شمال غزه، ضرورت مقابله با این تهدیدات و نگرانی ها را مورد تأکید قرار داد.
    امیرعبداللهیان افزود: آنچه در غزه و کرانه غربی شاهدیم، با همراهی کامل آمریکا و در موضوع رفح و با چراغ سبز کاخ سفید در حال انجام است.
    امیرعبداللهیان گفت: ما جنگ را راه حل نمی دانیم اما در صورت عدم حل فوری سیاسی، آثار منفی تداوم نسل کشی رژیم اسراییل بر امنیت و ثبات منطقه اجتناب ناپذیر است.
    رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به رایزنی‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود از جمله با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان را در موضوع غزه ضروری دانست.
    طرفین با اشاره به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و مشکلات در جهان اسلام و بویژه فلسطین، وجود نگاه راهبردی در مناسبات دو کشور را مورد تاکید قرار دادند.
    در این گفت‌وگو همچنین امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات سازنده اخیر هیات نیروهای مسلح کشورمان در عربستان، علت تاخیر در حل مشکل پرواز عمره گزاران ایرانی را در فضای رو به رشد مناسبات تهران و ریاض جویا شد.
    وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: در مورد حضور ایرانیان در حج عمره هیچ ملاحظه سیاسی وجود ندارد رفع مشکل فنی در سازمان هواپیمایی عربستان در گام نهایی قرار دارد.
    وی برای از سرگیری سفر عمره گذاران ایرانی به مکه مکرمه و مدینه منوره ابراز امیدواری کرد.
    فیصل بن فرحان از پیشنهاد امیرعبداللهیان برای تشکیل اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جهت توقف نسل کشی رژیم اسراییل در غزه و کرانه استقبال کرد و مقرر شد دو طرف با دیگر وزرای خارجه رایزنی بیشتر صورت دهند.
    وزیر خارجه عربستان از بی توجهی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به درخواست های جهانی برای توقف جنگ و حتی نادیده گرفتن مواضع و فشارهای حامیان این رژیم انتقاد نمود.
    وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و بویژه بین بخش‌های خصوصی دو کشور در چارچوب حقوق بین الملل تاکید نمودند.
    وزرای امور خارجه ایران و عربستان بر اهمیت تداوم تماس ها و رایزنی های فیمابین تاکید کردند.
    گفت و گو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی
    حسین امیرعبداللهیان، همچنین در راستای گفت و گو با مقامات منطقه در تماس تلفنی با «حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، پیرامون آخرین وضعیت و تحولات مربوط به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین اشغالی و بویژه حملات اخیر علیه رفح و وضعیت وخیم بشردوستانه در غزه و همچنین تحرکات سازمان همکاری اسلامی در این زمینه گفتگو و تبادل نظر کرد.
    وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضمن اظهار تاسف شدید و محکوم نمودن حملات و تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه رفح که تاکنون منجر به شهادت شمار زیادی از ساکنان این منطقه و بویژه تعداد زیادی از زنان و کودکان بیگناه فلسطینی شده است، فعالیت و تحرک بیشتر جامعه بین المللی و بویژه سازمان همکاری اسلامی برای توقف این حملات را حائز اهمیت و فوریت دانست.
    امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به گذشت 4.5 ماه از زمان نشست قبلی شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران OIC برای بررسی وضعیت وخیم جاری و اتخاذ اقدامات قاطع در قبال تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی شد.
    وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ضمن اشاره به وضعیت وخیم بشردوستانه در شمال غزه و مشکلات و کمبودهای شدید ایجاد شده در دسترسی به امکانات و مایحتاج اولیه زندگی برای ساکنان بر ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب و فوری برای تسهیل ارسال کمک ها و محموله های بشردوستانه بویژه اقلام غذایی، پزشکی و دارویی تاکید کرد.
    وی همچنین دبیرکل را در جریان مباحث و مذاکرات سفر اخیر منطقه‌ای خود در زمینه حمایت از مردم مظلوم فلسطین در شرایط خطیر کنونی قرار داد.
    حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز نگرانی و محکومیت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه عزه، گزارشی از اقدامات و فعالیت های سازمان همکاری اسلامی در این زمینه، از پیشنهاد برگزاری نشست اضطراری شورای وزیران استقبال و قول داد نسبت به پیگیری برگزاری آن در مشورت با کشورهای عضو اقدام کند.
    رایزنی با وزیر خارجه الجزایر
    علاوه بر این حسین امیرعبداللهیان و احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر در یک گفت‌وگوی تلفنی، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات فلسطین و منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
    دو طرف در این گفتگو با محکومیت شدید در تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و وضعیت وخیم انسانی در این منطقه، بر ضرورت اقدام فوری و موثر جامعه جهانی برای توقف کشتار غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان و امدادرسانی فوری به مردم فلسطین بویژه در شمال غزه و رفح و جلوگیری از تهاجم نظامی ارتش صهیونیستی به منطقه رفح با هدف کوچاندن اجباری ساکنان غزه تاکید کردند.
    وزیر خارجه الجزایر ضمن ابلاغ سلام‌های آقای عبدالحمید تبون رئیس جمهور الجزایر به آیت الله رئیسی و تاکید بر اهمیت شرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس آتی سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر و اهتمام کشورش به توسعه روابط با ایران، گزارشی از اقدامات کشورش به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف جنگ علیه غزه ارائه کرد.
    امیرعبداللهیان نیز ضمن ارائه گزارشی از سفر منطقه‌ای اخیر خود به سه کشور لبنان، سوریه و قطر و مذاکرات با مقامات این کشورها و رهبران گروه‌های مقاومت، بر ضرورت اقدام مشترک کشورهای اسلامی برای کمک به مردم مظلوم فلسطین تاکید و به تماس تلفنی امروز با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و ارائه پیشنهاد برگزاری اجلاس اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد که این پیشنهاد مورد استقبال وزیر خارجه الجزایر قرار گرفت.