سرمقاله

علت حمایت سران کشورهای غربی و عربی از اسرائیل / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24104  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 29 بهمن 1402
    تعداد مالباختگان و رقم کلاهبرداری کوروش کمپانی چقدر است؟
    ابعاد پرونده کلاهبرداری از خریداران آیفون ۲۰ میلیونی
    میزان کلاهبرداری کوروش کمپانی بر اساس برآورد‌های غیررسمی، حدود دو هزار میلیارد تومان تخمین‌زده شده است. اگر فرض کنیم قربانیان برای خرید آیفون، نفری ۲۰ میلیون پرداخت کرده باشند، تعداد مالباختگان کوروش کمپانی به حدود ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.
    ماجرای کوروش کمپانی دقیقا به همان تراژدی ختم شد که پیش از این درباره‌اش هشدار داده بودند؛ وعده‌های پوچ، دفتر تعطیل‌شده، مالک فراری و جمعیت مالباختگان خشمگین!
    به‌ گزارش فرارو؛ میزان کلاهبرداری کوروش کمپانی بر اساس برآورد‌های غیررسمی، حدود دو هزار میلیارد تومان تخمین‌زده شده است. اگر فرض کنیم قربانیان برای خرید آیفون، نفری ۲۰ میلیون پرداخت کرده باشند، تعداد مالباختگان کوروش کمپانی به حدود ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. مالک کوروش کمپانی را در فضای مجازی شخصی به‌نام امیرحسین شریفیان معرفی کرده‌اند و ظاهرا از مدتی قبل متواری محسوب می‌شود. پلیس می‌گوید حداقل یک همدست او را دستگیر کرده است.
    کوروش کمپانی؛ تراژدی پیش‌بینی شده بود
    مالک کوروش کمپانی متواری است. ویدئویی پربازدید به امیرحسین شریفیان منتسب شده و او را در یک استخر مشغول خوشگذرانی نشان می‌دهد. تسنیم از قول یک منبع آگاه نوشته همدست مالک کوروش کمپانی دستگیر شده و در اختیار پلیس قرار دارد.
    مالباختگان کوروش کمپانی احساس دوگانه‌ای نسبت به این خبر دارند، چون فرد دستگیری شده، پدر مالک کوروش کمپانی معرفی شده است. جزییات پرونده کوروش کمپانی در روز‌های آینده به‌شکل رسمی منتشر می‌شود.
    کوروش کمپانی، دفتری در غرب تهران داشت و برای جلب اعتماد مردم از چهره‌های مشهور و صاحب‌نام ورزشی و هنری در تبلیغات خود استفاده می‌کرد. مالک کوروش کمپانی ادعا داشت گوشی موبایل آیفون را به‌جای ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان، پس از حذف واسطه‌ها نصف قیمت عرضه می‌کند و به‌همین دلیل با عنوان فروشنده آیفون ۲۰ میلیونی شهرت پیدا کرد.
    مشتریان کوروش کمپانی تا مهرماه امسال، حداقل سفارش‌های خود را با تاخیر زیاد و بدقولی‌های متعدد تحویل گرفتند، اما از نیمه مهرماه، وقتی قیمت دلار بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا رفت، کار کوروش کمپانی گره خورد. دقیقا طبق هشدار‌های پرتکرار درباره ماهیت کسب‌وکار‌های متکی بر فرمول پانزی!
    ماجرای کوروش کمپانی و کلاهبرداری پانزی
    مالک کوروش کمپانی متهم است از فرمول پانزی برای کلاهبرداری استفاده کرده. پیش از این بار‌ها و بار‌ها درباره احتمال وقوع چنین اتفاقی هشدار داده شده بود، اما ظاهرا کسی به آنها توجه نکرد.
    ماجرای کوروش کمپانی از این نظر عجیب است که روش پانزی حداقل ۱۰۰ سال قدمت دارد. آن را به شخصی با نام چارلز پانزی نسبت می‌دهند. او سال ۱۹۲۰، در ظاهر روشی برای سرمایه‌گذاری اختراع کرد و در تبلیغات وسوسه‌انگیزش مدعی شد به سرمایه‌گذاران بابت ۴۵ روز شکیبایی ۵۰ درصد سود می‌دهد و اگر کسی بتواند سرمایه‌گذاری را تا ۹۰ روز ادامه دهد، مشمول سود ۱۰۰ درصدی خواهد شد. اعداد و ارقام مورد استفاده در فرمول پانزی، درست شبیه آیفون ۲۰ میلیون فروشگاه کوروش کمپانی، به شدت وسوسه‌انگیز هستند.
    فرمول پانزی عاقبت خوشی نداشت و سرمایه‌گذاران به بدترین شکل ممکن مجازات شدند. قربانیان کلاهبرداری پانزی دقیقا از لحظه ورود به سیستم، بدون اینکه بدانند هر ثانیه به لبه پرتگاه نزدیک می‌شوند، چون به‌طور معمول سرمایه‌ها در کسب‌وکار تولیدی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مجیران سود نفرات قبلی را با پول سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می‌کنند.
    فرمول پانزی تا وقتی چرخه جذب قربانی جدید تدام داشته باشد به‌کار خود ادامه می‌دهد. در این دوره ظاهر کار بدون عیب و نقص است، اما به‌محض اینکه سرعت ورود منابع جدید کند شد یا به‌طور کامل توقف پیدا کرد، سیستم پانزی از هم می‌پاشد و سرمایه‌گذاران امیدوار به مالباخته مغموم تبدیل می‌شوند.
    چارلز پانزی بدون اینکه یک پاپاسی وسط بگذارد، از این راه ۲۰ میلیون دلار به جیب زد. افرادی پس از او با همین فرمول از مردم سوءاستفاده کردند که همه آن‌ها را کلاهبردار می‌‌دانند. ماجرای کوروش کمپانی نوعی از کلاهبرداری پانزی است. کلاهبرداری پانزی مشهوری دیگری در ایران حدود ۱۶ سال پیش رقم خورد که بین مردم با نام سوییس‌کش شناخته می‌شود.