سرمقاله

کمیته حقیقت یاب گنگره آمریکا و ترامپ ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2420  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 10 دی 1401
    معاون گردشگری همدان:
    آثار ثبت جهانی به توسعه گردشگری همدان کمک می‌کند
    معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با بیان اینکه آثار ثبت جهانی به توسعه گردشگری همدان کمک می‌کند، گفت: ۵ میز تخصصی در استان همدان تشکیل شده است.
    علی خاکسار، در میز تخصصی گردشگری میراث جهانی همدان بیان کرد: بر اساس بند ۷ سند راهبردی توسعه گردشگری در کل کشور تعدادی کمیته تخصصی و ذیل هر کمیته چند میز تخصصی گردشگری شکل گرفته که ۵ میز تخصصی در استان همدان تشکیل شده است . وی ادامه داد: بر اساس سیاست جدید وزارتخانه میراث فرهنگی میزهای تخصصی با دور هم جمع شدن صاحبان نظر در حوزه‌های متعدد همچون سلامت، میراث جهانی، کشاورزی و عشایری، روستایی، تولید محتوا و اطلاع رسانی به منظور ایجاد هماهنگی، هم افزائی و اتخاذ تدابیر و خط‌مشی منسجم با موضوعات مرتبط تصمیمات اجرایی در استان همدان تشکیل شده است. معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان به آثار ثبت شده در عرصه جهانی از همدان اشاره کرده و گفت: در استان همدان، منبت ملایر، سفال شهر لالجین، بنای جهانی علویان، ۲ کاروانسرای فرسفج و تاج آباد که در ردیف کاروانسراهای در حال ثبت بوده و منظر تاریخی شهر هگمتانه تا همدان از جمله آثار جهانی همدان هستند. وی افزود: به عنوان مثال حالا دیگر شهر جهانی سفال لالجین به استان تعلق ندارد بلکه یک مقصد هنری و توریستی جهانی است و همین طور بنای واجد ارزش علویان از روزی که در سازمان آیسکو به عنوان یک اثر اسلامی وارد شده نگاه به آن متفاوت شده است و معرفی و به نمایش گذاشته شدن مبل منبت ملایر در همه رویدادهای جهانی هم اکنون به یک اتفاق خاص تبدیل شده است.
    خاکسار در زمینه جایگاه میزهای تخصصی گردشگری به تدابیر لازم برای اجرایی کردن پیشنهادات مطرح در این جلسات اشاره کرده و گفت: در این میزها تلاش می‌کنیم از نظرات و راهکارهای ذی‌نفعان و تأثیر گذاران حوزه گردشگری برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم.
    مدیر پایگاه محوطه باستانی هگمتانه نیز در این میز تخصصی گردشگری میراث‌جهانی گفت: این میز شرایط را به گونه‌ای محیا می‌کند تا همه ایده‌ها و راهکارها کارشناسانه بررسی شود و فرصت‌ها قبل از رنگ باختن و تبدیل شدن به تهدیدها واکاوی شود. صاحب محمدیان منصور گفت: در حال حاضر به این مهم رسیده‌ایم که بزرگترین چالش هگمتانه این است که برای معرفی این سایت تاریخی به مردم همدان یا همان جامعه محلی باید تلاش بیشتری کنیم.
    این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا به اهمیت پرداختن به موضوع هگمتانه از منظر جهانی شدن اشاره کرد و گفت: خلوتی رفت و آمد گردشگر و یا مردم محلی در زمستان هگمتانه‌ای که قرار است نام همدان را جهانی کند، مشهود است، که این مهم نیازمند بازنگری و ارائه راهکار و برنامه بوده و سایت هگمتانه با همکاری بین شهرداری و میراث‌فرهنگی در زمستان می‌تواند به یک مکان برای ساخت سازه‌های برفی، در قامت یک رویداد یا مسابقه انتخاب شود.