سرمقاله

چالش‌های واقعی‌سازی قیمت گاز / غلامرضا صفدری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24315  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 02 اسفند 1402
    سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد
    همکاری ایران و روسیه ربطی به جنگ اوکراین ندارد
    سخنگوی وزارت دفاع درباره همکاری نظامی ایران و روسیه، گفت: همکاری‌های دفاعی و غیردفاعی ایران و روسیه سابقه از گذشته دارد و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشته است و ندارد و تحولات منطقه از جمله جنگ اوکراین روابط دفاعی و تعاملات ما با روسیه را تحت تأثیر قرار نداده است.
    به گزارش ایسنا، سردار رضا طلایی‌نیک در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها، اظهار کرد: در ۱۱ ماه گذشته دستاوردهای ارزشمندی داشتیم؛ تاکنون در ۱۱ ماه اخیر ۸۳ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری ما به مرحله خاتمه رسیده است. از این موارد آن‌هایی که به نمونه محصول دست یافته‌اند، ۴۱ درصد را تشکیل می‌دهند و به فرایند تولید محصول نهایی برای بکارگیری در نیروهای مسلح و صادرات اقلام دفاعی رسیده‌اند.
    سخنگوی وزارت دفاع ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی هوایی در شاهین‌شهر اصفهان و با کمک دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به مرور ایجاد می‌شود. در استان فارس هم برای بدل‌شدن به قطب الکترونیک کشور تلاش‌هایی آغاز شده تا سال آینده به یک بوستان تخصصی بدل‌ شود. صنعت دیزل سنگین را هم با توجه به نیاز کشور در حال طراحی و هماهنگی با محوریت شهرستان آمل استان مازندران هستیم.
    طلایی‌نیک با بیان این‌که «‌ما ۴۰ درصد رشد تولید محصولات دفاعی در وزارتخانه را نسبت به سال قبل داشتیم»، اظهار کرد: رشد کمی محصولات باتوجه به نیاز بازار داخلی و خارجی شکل گرفته و رشد کیفی هم باتوجه به تامین هدف ارتقای قدرت دفاعی و عنایت به اهمیت صادرات محصولات‌مان، مورد نظر است.
    سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: ۸۹ درصد اراضی نیروهای مسلح به مرحله دریافت سند یا صدور سند رسیده است تا حقوق مردم بادقت و به درستی رعایت شود.
    وی افزود: در زمینه پاکسازی مناطق مرزی از آلودگی مین تاکنون ۲۶ هزار مین، گلوله و بمب به‌جامانده از زمان جنگ تحمیلی، کشف یا منهدم شده است. همچنین در ماه‌های اخیر شاهد جذب بیش از ۲۰۰ جوان نخبه که فارغ‌التحصیلان عالی دانشگاه‌ها هستند در وزارت دفاع بودیم.
    وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت دفاع برای صنعت فضایی تاکید کرد: با موفقیت بسیار تاریخی و درخشانی که در ماهواره‌بر سیمرغ و قرارگرفتن آنها در مدار انجام شد، برنامه فضایی کشور که بخشی از آن به عهده وزارت دفاع است یک برنامه چندساله میان‌مدت و بلندمدت دارد که در طول سال‌های آینده به نتیجه نهایی می‌رسد.
    طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام‌شده در زمینه مسدودسازی مرزهای کشور جهت جلوگیری از ورود اشرار و نیروهای تروریستی، گفت: هر میزان سطح امنیت مرزها را ارتقا دهیم به نفع دو کشوری است که مرز مشترک دارند. در مرزهای شرقی از حدود دو دهه قبل تقویت تأسیسات مرزبانی و امنیت مرزی در دستور کار کشورها بوده اما منابع آن به موقع تأمین نشد و این امر طولانی‌تر شد. بخش‌هایی از مرز هم با استحکامات و سازوکارهای ثابت مرزی و هم سامانه‌های غیرثابت در حال تقویت است.
    وی ادامه داد: دولت و مجلس در دو سال اخیر توجه بیشتری به تامین امنیت مرزهای شرقی داشتند که اگر مصوبات و تامین منابع به موقع انجام شود این موضوع با سرعت بیشتری پیش می‌رود. این موضوع در اولویت جدی جمهوری اسلامی است و در همکاری همسایگان شرقی پیش می‌رود.
    طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه، تصریح کرد: همکاری‌های دفاعی و غیردفاعی ایران و روسیه سابقه از گذشته دارد و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشت و ندارد. تحولات منطقه از جمله جنگ اوکراین روابط دفاعی و تعاملات ما با روسیه را تحت تأثیر قرار نداده است. این روابط با هدف ثبات و تأمین امنیت منطقه است. جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده است که برای پایان‌دادن به جنگ اوکراین کاملاً آماده کمک است.
    طلایی‌نیک در پاسخ به پرسشی درباره نسخه بدون‌سرنشین جنگنده قاهر و زمان رونمایی از آن، گفت: طیف متنوعی از پهپادها را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای مسلح در دست اقدام داریم و با رعایت ملاحظات و محدودیت‌های نظامی در این زمینه عمل می‌کنیم که در مورد قاهر نیز این موارد رعایت می‌شود.
    سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی درباره تحویل پهپاد ابابیل به سودان، تاکید کرد: در زمینه صادرات اقلام دفاعی با رعایت همه مقرارت شناخته‌شده بین‌المللی عمل می‌کنیم. یکی از انتظاراتی که کشورهای هدف صادراتی برای ملاحظات امنیتی خودشان دارند این است که اطلاعات اقلام صادراتی با ملاحظات لازم صورت گیرد. بنابراین نمی‌توان به این پرسش پاسخ روشنی داد.
    وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بودجه دفاعی، گفت: این بودجه در دو بخش حقوق و مزایای کارکنان و تقویت بنیه دفاعی تدوین می‌شود. در برنامه هفتم، ۵ درصد بودجه عمومی متعلق به تقویت بنیه دفاعی است که هر سال در جداول بودجه درج می‌شود. ما بخشی از درآمدهای صادراتی را برای کمک‌ به تقویت بنیه دفاعی و نوسازی صنایع و طرح‌های راهبردی و تحقیقاتی استفاده می‌کنیم.
    وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی اخبار از ناموفق بودن شلیک موشک در برخی رزمایش‌ها، تصریح کرد: برای بومی‌سازی تجهیزات دفاعی پیشرفت خوبی داشتیم و در حال حاضر هزار طرح بومی‌سازی در وزارت دفاع را دنبال می‌کنیم. این امر به صیانت از مجموعه‌های وزارتخانه، افزایش میزان تاب‌آوری در قبال تحریم‌ها می‌انجامد و کاهش ارزبری از پیامدهای آن است.
    طلایی‌نیک همچنین یادآور شد: ما یک رزمایش تست سامانه‌ای داریم که طی آن سامانه‌ها آزمایش می‌شوند و قبل از تولید صنعتی،  محصول آزمایش و بعد وارد چرخه تولید می‌شود. برخی از رزمایش‌ها عملیاتی است و در آن‌ها تسلیحات تولیدشده به بهره‌برداری می‌رسد. در آن رزمایش‌ها هیچ سانحه‌ای که موجب نارسایی شود نداشته‌ایم و محصولاتی که تاییدیه خود را از یگان عملیاتی گرفته باشد در این رزمایش‌ها استفاده می‌شوند.
    سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این وزارتخانه برای خودروسازی، تاکید کرد: تمایلی برای ورود وزارت دفاع به خودروسازی نداریم اما می‌توانیم در مواردی که خودروسازان داخلی با تنگنا مواجه هستند به آن‌ها کمک کنیم. حاضریم‌ در این عرصه سهم خودمان را ایفا کنیم.