سرمقاله

چالش‌های واقعی‌سازی قیمت گاز / غلامرضا صفدری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس نهم و دهم به خبرنگار نبض بورس گفت: پایدارسازی منابع، اولویت اصلی صندوق های بازنشستگی و بیمه ای است
  • تقسیم سود 80 درصدی بابت هر سهم همراه اول
  • ادامه پخش ویژه برنامه‌های رادیو محرم از لنز ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24319  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 02 اسفند 1402
    شرکت‌های دولتی ۶۰ درصد بودجه کشور را در اختیار دارند
    عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس یازدهم مصوب کردیم که صورت‌های مالی شرکت های دولتی شفاف شود و در همین راستا صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی منتشر شد و با این اتفاق ۲۴درصد اقتصاد کشور شفاف شد. سید محسن دهنوی در نشست اصلاح حکمرانی شرکت‌های دولتی که با حضور اندیشکده‌های برتر کشور در خانه اندیشه‌وزران برگزار شد، گفت: در این مجلس ما در چندین جلسه‌ای که خدمات رهبری رسیدیم بیشترین تاکید و مطالبه ایشان بحث اصلاح ساختار بودجه بود. من به عنوان کسی که نایب رئیس کمیسیون تلفیق در چهار لایحه بودجه بودم این مسئله را تاکید داشتم و دارم که این گونه لایحه بودجه نوشتن دولت هنر نیست چون نگاه بودجه برنامه محور نیست.
    وی ادامه داد: بودجه دولت برای سال آینده ۲۵۰۰ همت است که ۲۰۰ همت آن مربوط به حقوق و دستمزد است و نمی‌توان به آن دست زد. ۵۰۰ همت دیگر بودجه عمرانی و مابقی نیز هزینه‌های جاری است. این سند مالی کشور است که قرار است کشور براساس آن اداره شود.
    نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه با بیان این‌که «امروز شرکت های دولتی حدود ۶۰ درصد بودجه کشور را در اختیار دارند»، افزود: شرکت دولتی شرکتی است که بیش از ۵۰ درصد سهامش دولتی است. سهامدار شرکت ملی نفت دولت است ما ۳۴۱شرکت دولتی داریم که از این تعداد ۲۶۴ شرکت اصلی و ۷۷شرکت فرعی است که نمونه آن شرکت‌های آب و برق، آبفا، بانک‌ها یا صداوسیما، شرکت های دولتی است. در این بین، تعدادی تحت عنوان شرکت تحت کنترل دولتی فعالیت می‌کند که دولت سهامدار عمده نیست اما مدیرعامل و  اعضا هیات مدیره را دولت تعیین می‌کند و چون سهامدار آن دولت نیست پس امکان نظارت دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی  بر این شرکت‌ها وجود ندارند.در واقع مجلس و دولت در مورد بودجه این دست از شرکت‌های دولتی بحث نمی‌کنند.