سرمقاله

کمیته حقیقت یاب گنگره آمریکا و ترامپ ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2446  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 10 دی 1401
    «ابتکار» تازه ترین تحولات توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند
    تلاش برای احیای برجام از کانال عمان
    گروه بین الملل - حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در توییتر درباره دیدارش با هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان نوشت: در دیدارم با سلطان عمان، روابط فیمابین ممتاز ارزیابی شد. در مورد مناسبات و وضعیت عربستان، بحرین، یمن، مصر و اوکراین گفت‌وگو شد.
    وزیر امور خارجه با بیان اینکه «ابعاد مذاکرات وین مورد توجه ویژه سلطان بود»، تاکید کرد: عمان علاوه بر تلاش برای وصول توافق وین، یکی از مراکز نقل و انتقال دارایی ارزی ایران از سایر بانک‌هاست.
    گفتنی است امیرعبداللهیان صبح چهارشنبه گذشته در دیدار با «هیثم بن طارق آل سعید» پیام کتبی رئیس جمهوری اسلامی ایران را که حاوی دعوت رسمی از سلطان عمان برای سفر به کشورمان بوده، تقدیم وی کرد.
    چرا سفر وزیرخارجه به عمان مهم است؟
    ایران در هفته های گذشته نشانه هایی از تمایل به بازگشت به میز مذاکرات از خود نشان داده است. یک تیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید وارد ایران شد و امیرعبداللهیان با بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به گفت‌وگو نشست. از آن سو طرف اروپایی که پیش از این اشتیاق فراوانی برای نشستن بر سر میز مذاکره داشت به دلیل اتفاقات اخیر در ایران، چندان عجله ای برای بازگشت به مذاکرات ندارد. اما ظاهرا آنچه غرب و ایران بر سر آن توافق دارند این است که رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک، تنها کاری است که از دستشان بر می‌آید.
    به گزارش خبرآنلاین در این بین و در غیاب کشورهای اروپایی؛ مسقط می‌تواند به عنوان متحد عربی ایران و کشوری که سابقه طولانی در میانجیگری بین تهران و کشورهای غربی دارد؛ نقش بسزایی بازی کند. وزیرخارجه هم این احتمالا را رد نکرده است. امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها و ارتباط این سفر با این مذاکرات و نقش عمان در این زمینه گفته در مورد مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، هفته گذشته علی باقری با مورا در اردن گفت‌وگو داشتند. خود من نیز در حاشیه اجلاس بغداد-2 با آقای بورل رایزنی و گفت‌وگو کردم. در آنجا توافقاتی داشتیم و رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه صورت گرفت.
    وزیر خارجه با بیان اینکه تبعا اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده پیشبرد مذاکرات به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد، افزود: عمان از ابتدا برای رسیدن به توافق در سال 2015 میانجی اصلی بوده است و در ماه‌های گذشته نیز تلاش‌های جدی خود را در این زمینه ادامه داده است و این تلاش‌ها ادامه دارد.
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در دیدار با مقامات عمان ما تاکید کردیم که ما مذاکره برای مذاکره نکردیم، ماه‌ها مذاکره انجام شد، برای رسیدن به توافق تاکید بر این کردیم که پنجره رسیدن به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است و اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکایی‌ها دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا هم باز بماند.
    امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیدوارم طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرند و مذاکراتی که ماه‌ها به طول انجامیده به نتیجه برسد، به نحوی که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند، خاطرنشان کرد ما دست بسته هم نیستیم و در صورتی که غربی‌ها بخواهند رفتارهای ریاکارانه و مداخله جویانه خود را ادامه دهند ما در مسیر پلن دیگری حرکت خواهیم کرد.
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دیدار خود از ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این گفت‌وگوها و مذاکرات تشکر کردیم بار دیگر تاکید کرد ما از همان ابتدا برای رسیدن به نتیجه مذاکره کردیم و از هر ابتکاری که سلطان عمان داشته باشند و بخواهند برای رسیدن به یک نتیجه و توافق خوب قوی و پایدار آن را پیگیری کنند استقبال می‌کنیم.
    وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه پنجره برای رسیدن به توافق از سوی ایران امروز باز است، ولی این پنجره همیشه باز نخواهد بود، افزوده ما از ابتکارات سلطان عمان برای پیگیری جهت رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم.
    دولت به دنبال احیای برجام
    در همین رابطه حمید صالحی استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در تحلیلی نسبت به سفر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به عمان اظهار داشت: واقعیت امر این است که با شرایط به وجود آمده، ما در وضعیت کنونی موضوعی تحت عنوان برجام و مذاکرات هسته ای را داریم که مورد مناقشه اروپا و آمریکا است. در این میان یکسری اتفاقات مانند جنگ روسیه و اوکراین و مسائل داخلی ایران به وجود آمد که موجب شد نوعی عقب نشینی و یا کندی در مذاکرات از سوی اروپایی ها و آمریکایی ها ایجاد شود.
    وی افزود: اما در مورد عمان باید بگوییم که عمان کشوری بوده که همواره در ارتباط با ایران چه قبل از انقلاب و چه پس از آن تاکنون مواضعش نسبت به ما خصمانه نبوده و معتدل عمل کرده، ضمن این که در مواردی نقش میانجی را هم داشته است. به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه افزود: به نظر می رسد سفر آقای امیرعبداللهیان در همین راستاست که بخواهند با آمریکا و اروپا به یک نتیجه برسند؛ در واقع در موضوع هسته ای دولت آقای رئیسی به این نتیجه رسیده که برجام احیا شود.
    صالحی بیان کرد: توقعی که دولت آقای رئیسی داشت این بود تا ساز و کار جدیدی در راستای برجام تهیه شود و کارنامه و عملکرد دولت قبلی را کنار بگذارند، اما در این مدت اروپایی ها و آمریکا زیر بار پیشنهادات و اوضاع و احوال دولت جدید نرفتند، اکنون دولت هم به این نتیجه رسیده که عقلانی است در موضوع هسته ای کارنامه دولت قبل را دنبال کنند و نگذارند برجام از بین برود.
    این کارشناس مسائل روابط خارجی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: ما نیاز به دیپلماسی فعال و خردگرایی در سیاست خارجی داریم که در این حوزه ها دولت ضعیف عمل کرده و براساس اتفاقات باید عقلانیت و خردگرایی را سرلوحه سیاست خارجی قرار دهد که به نظر می رسد این سفرهایی که انجام می شد برای احیای برجام باشد.
    وی خاطرنشان کرد: همه طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که چاره‌ای جز احیای برجام نیست و نتایجی که آقای عراقچی در موضوع برجام و در آخرین جلسات وین پیش‌نویس آن را تهیه کرده بودند می‌تواند کمک کننده باشد تا برجام زنده بماند.
    این کارشناس مسائل روابط خارجی ادامه داد: آنچه ما شاهد هستیم این است که معضلات جدی است که در موضوع اقتصادی از ناحیه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گریبان دولت را می‌گیرد و دولت هم به این نتیجه رسیده که هر طور شده برجام به نتیجه برسد.
    این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این‌که موضوع احیای برجام را در قالب یک مثلث می‌توان مورد ارزیابی قرار داد، اظهار کرد: پالسی که از سوی عربستان سعودی با میانجگری عراق ارسال می‌شود به این سمت و سو گرایش دارد که همسو با احیای برجام باشد. از سوی دیگر عملکرد عمان هم مورد توجه قرار دارد و ضلع سوم هم دولت آقای رئیسی هست که به این نتیجه رسیده برجام احیا شود.
    وی ابراز داشت: به مساله روس‌ها هم باید توجه کنیم که گرچه عملکرد خوب و یا چندان مطلوبی در موضوع برجام از سوی آنها نداشتیم اما با وضعیتی که در آن قرار دارند می‌خواهند در مساله اوکراین به صلحی برسند که بتوانند اوضاع روسیه را جمع و جور کرده و منافع روس‌ها را تامین کنند. صالحی در پایان اظهار کرد: بنابراین عزمی از سوی دولت آقای رئیسی برای احیای برجام به وجود آمده که بر اساس پیش‌رویی‌هایی که دولت قبل داشته کار را به سرانجام برساند.