سرمقاله

کمیته حقیقت یاب گنگره آمریکا و ترامپ ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2447  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 10 دی 1401
    اولین دیدار مقامات ارشد سوریه و ترکیه پس از ۱۱ سال
    اهمیت عادی سازی روابط دمشق و آنکارا
    دمشق و آنکارا با وقوع بحران سوریه از سال 2011 تاکنون، روابط غیرعادی و همراه با تنشی با یکدیگر داشته اند؛ به گونه ای که با آغاز بحران در سوریه، دولت ترکیه از هر ابزاری برای ساقط کردن نظام سیاسی سوریه استفاده کرد.
    با این حال، پس از ناکامی ترکیه و سایر بازیگران منظقه ای و بین المللی برای ساقط کردن بشار اسد، عمده این بازیگران آمادگی خود برای عادی سازی روابط با سوریه را اعلام کرده اند.
     ترکیه نیز در یک سال اخیر تلاش زیادی برای عادی سازی روابط با سوریه انجام داده است که با چند دیدار اخیر مقامات امنیتی دو کشور کرده بیشتری پیدا کرده است.
    در همین راستا، وزرای دفاع ترکیه و سوریه برای اولین‌بار از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ با یکدیگر در روسیه دیدار کردند؛ این نشست بعد از ماه‌ها تلاش برای شکل گیری دوباره روابط برگزار شده که نقطه عطف این ماجرا است.
    خلوصی آکار ترکیه و علی محمود عباس همتای سوری وی روز چهارشنبه در نشستی در مسکو به میزبانی سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت‌وگو کردند؛ رؤسای اطلاعات ترکیه و سوریه نیز در این نشست حضور داشتند.
    وزیر خارجه ترکیه یک روز بعد از دیدار مقامات نظامی این کشور با همتای سوری و روسی در مسکو گفت که در آینده با همتای سوری خود دیدار خواهد کرد و حضور ارتش ترکیه در سوریه دائمی نیست.
    وزیر خارجه ترکیه با اعلام اینکه با همتای سوری خود دیدار خواهد کرد، ابزار داشت که حضور ارتش ترکیه در شمال سوریه همیشگی نخواهد بود و به محض بازگشت ثبات به سوریه، مناطق تحت کنترل خود را به نیروهای دولتی این کشور تحویل خواهد داد.
    به گزارش آناتولی ترکیه، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه نیز در نشستی بر ضرورت بازگشت امن پناهجویان سوری به کشورشان تاکید کرد و گفت که برای همین منظور، کمیته سه جانبه بین روسیه، ترکیه و سوریه تشکیل خواهد شد و سه طرف در این مورد به توافق رسیده‌اند.
    چاووش اوغلو درمورد ارتباط با دولت سوریه گفت: مرحله بعدی نقشه راه، برگزاری نشستی بین وزرای خارجه دو کشور است. اما او خاطر نشان کرد که زمان این دیدار هنوز مشخص نشده است.
    وزیر خارجه ترکیه هرگونه دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تکذیب کرد و توضیح داد که «هیچ دیداری با بشار اسد نه در سطح وزیر و در هیچ سطح سیاسی دیگری صورت نگرفته است». رسانه های ترکیه امروز مدعی شده بودند که چاووش‌اوغلو در لاذقیه با اسد دیدار کرده است.
    اهمیت عادی سازی روابط
    بی‌تردید عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه از اهمیت زیادی در معادلات منطقه ای برخودار است و می‌تواند تحولات جدیدی را به دنبال داشته باشد.
    در همین رابطه، محمد باقری در گفت‌وگو با تابناک اظهار کرد: به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان که تا پیش از این، برای عادی سازی روابط با سوریه پیش شرط تعیین می کرد، اکنون حاضر است شرایط دولت سوریه برای عادی سازی روابط را بپذیرد. دمشق به‌وضوح خطوط کلی را برای هرگونه بازگشت به روابط سابق ترسیم و شرط کرده است که طرف ترکی بایستی متعهد شود از سوریه عقب‌نشینی کند و سازمان‌های تروریستی (یعنی عناصر مسلح ادلب و ارتش آزاد) و دیگر گروه‌های تروریستی هدف حملات قرار بگیرد.
    وی افزود: اردوغان به عادی سازی روابط با سوریه به دلیل انتخابات ژوئن 2023 نیاز مبرم دارد. به همین دلیل به دنبال این است تا پیش از برگزاری انتخابات، با حل اختلاف با سوریه، عقب نشینی نظامی از این کشور و حل دغدغه امنیتی خود در قبال کردها، این هدف را محقق کند.
    این کارشناس مسائل منطقه افزود: بدون تردید در صورت عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا، مناسبات منطقه ای وارد فاز جدیدی خواهد شد و اشتیاق و تمایل بازیگران منطقه ای و به ویژه اعراب برای عادی سازی روابط خود با سوریه دو چندان خواهد شد.