سرمقاله

پیامدهای هک سامانه‌های قوه قضائیه! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24721  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 12 اسفند 1402
    «ابتکار» از روند برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان گزارش می‌دهد
    انتخاب سرنوشت‌ساز
    گروه سیسی - انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۸ صبح دیروز - جمعه - ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ آغاز و در ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور برگزار شد.
    روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در اولین دقایق فرآیند رای‌گیری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در حسینیه امام خمینی(ره) رای خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداختند و در بیاناتی تاکید کردند: ملت عزیزمان بدانند که امروز چشم بسیاری از مردم دنیا، چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی به ایران و به شماست و می‌خواهند ببینند چه می‌کنید و نتیجه انتخابات چه می‌شود.
    سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری هم در اولین ساعات آغاز فرآیند رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، رای خود را به صندوق ستاد انتخابات کشور انداخت.
    رئیس جمهوری در بازدید از ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات مولود انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: رأی مردم تعیین کننده است. تمام بخش‌های کشور با رای مردم رقم می‌خورد و این از افتخارات نظام اسلامی است. از روز اولی که امام فرمودند میزان ای ملت است تا امروز میزان رای ملت بوده است.
    همچنین احمد وحیدی وزیر کشور صبح جمعه با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از بخش های مختلف بازدید و آمادگی های لازم برای آغاز فرآیند اخذ رای را بررسی کرد و دقایقی بعد از ساعت ۸ صبح آرای خود را به صندوق‌های رای مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور انداخت.
    همچنین سخنگوی شورای نگهبان در جریان بازدید از این ستاد رای خود را به صندوق انداخت و سپس اعلام کرد: تاکنون تخلف خاصی گزارش نشده است و مردم می‌توانند از طریق سامانه مردم ناظر تخلفات احتمالی را با مستندات ارسال کنند.
    هادی طحان نظیف از حضور خوب مردم پای صندوقهای رای خبر داد و گفت: در برخی از شعب اخذ رای شاهد ازدحام جمعیت هستیم.
    در حاشیه جلسه ستاد انتخابات،‌ استاندار تهران با تاکید بر رعایت قانون توسط داوطلبان و مجریان انتخابات در استان تهران گفت: زمینه سازی برای تأمین «امنیت»، «سلامت» و «مشارکت» حدداکثری و رقابت» در انتخابات استان تهران به خوبی انجام شده است.
    استاندار تهران  اعلام کرده است که در شمارش آرا باید دقت لازم انجام شود، مانند انتخابات گذشته نتایج آخرین شمارش آرا در اختیار مردم گذاشته خواهد شد.
    شش هزار و ۸۱۱ شعبه اخذ رای در سطح استان تهران در نظر گرفته شده که پنج هزار شعبه مربوط به شهر تهران است، که بزرگترین مرکز شعب اخذ رأی در کل کشور است و یک هزار ۸۱۱ شعبه نیز به شهرستان‌های استان تهران مربوط است، که ورامین پیشوا و قرچک ۴۲۰ شعبه، دماوند و فیروزکوه ۱۶۸ شعبه، کلیمیان ۱۱ شعبه، مسیحیان آشوری ۱۵ شعبه، رباط کریم و بهارستان ۳۷۲ شعبه، مسیحیان ارمنی شمال ایران ۲۳ شعبه، زرتشتیان ۱۷ شعبه، پاکدشت ۱۷۰ شعبه، ملارد، شهریار و قدس ۶۱۵ شعبه فعال بود.
     آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز  با حضور در شعبه اخذ رای مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان، رای خود را در صندوق‌های رای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انداخت.
    دبیر شورای نگهبان پیش از آن که رای خود را به صندوق‌ بیاندازد، گفت: خداوند را شاکریم که ملت بزرگ ایران از سال‌های دور به کوری چشم دشمنان پای انقلاب ایستاده‌اند.
    در ساعات اولیه صبح دیروز، محمدباقر قالیباف با حضور در شعبه اخذ رای واقع در تکیه مرتضی علی(ع) واقع در محله هرندی تهران رای خود را برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت.
    رئیس مجلس شورای اسلامی پای صندوق رأی با اشاره به ضرورت مشارکت در انتخابات گفت: کشور دارای نقاط قوت و ضعفی است که تنها پنجره برای تقویت نقاط قوت، حذف نقاط ضعف و ایجاد تحول، پنجره انتخابات است.
    علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم تا دهم، در ساعات اولیه رای‌گیری در حرم امامزاده صالح(ع) رای خود را به صندوق انداخت.
    معاون اول رئیس جمهوری از دیگر مسئولانی بود که  با حضور در امامزاده صالح رای خود برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را به صندوق انداخت.
    محمد مخبر خاطرنشان کرد: رای بالا و البته با شناخت دقیق، مجلس شورای اسلامی و خبرگان قوی را می سازد و این نهادهای ارزشمند، برای رسیدن به قله های پیش رو، ایران استوار و قدرتمند را یاری گر خواهد شد.
    همچنین  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم  با حضور در مسجدالنبی تهران آرای خود را به صندوق انداخت.
    شعبه حسینیه جماران
    محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس دهم و معاون اول دولت اصلاحات به همراه همسرش با حضور در حسینیه جماران، رای خود را برای انتخاب نمایندگان تهران در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری به صندوق انداخت.
    وی درباره توصیه‌اش برای حضور مردم در انتخابات گفت: با قهر کردن و کنار کشیدن از انتخابات مساله ای حل نمی شود بلکه تشدید هم می شود. مردم اگر در انتخابات شرکت نکنند، آن اتفاقی رخ می دهد که آن ها نمی خواهند، پس رای بدهند.
    همچنین حجت‌الاسلام سید حسن خمینی  و حجت‌الاسلام سید یاسر خمینی یادگاران بنیانگذار انقلاب اسلامی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت و آرای خود را برای انتخاب نمایندگان تهران در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری به صندوق این شعبه انداختند.
    عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ به همراه همسرش و همچنین محمود واعظی رئیس دفتر دولت حسن روحانی به همراه همسرش پروین داداندیش از اعضای حزب اعتدال و توسعه و کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم از لیست صدای ملت و غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی با حضور در حسینیه جماران، آرای خود را به صندوق انداختند.
    به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز در یکی از مدارس منطقه یک، آرای خود را در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صندوق انداخت.
    شعبه مسجد لرزاده در دقایق اولیه آغاز کار رای گیری خود، میزبان وزیر امور اقتصادی و دارایی برای انتخاب نمایندگان مورد نظرش در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی بود و احسان خاندوزی رای خود را به صندوق مستقر در این شعبه انداخت.
    حداد عادل هم در حاشیه مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ در مسجد لرزاده تهران گفت:  انقلاب با اراده مردم به پیروزی رسید و آزادی انتخابات یکی از دستاوردهای انقلاب مردم ایران است، به همین دلیل مردم باید قدر این آزادی را دانسته و شکر آن را به جا آورند. شکر نعمت نیز رای دادن در انتخابات است.
    شعبه حسینیه ارشاد
    حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری رئیس مجلس دوره پنجم با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را برای انتخاب نمایندگان تهران در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری به صندوق انداخت.
    در همین شعبه محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت هم در اولین دقایق فرآیند رای‌گیری رای خود را به صندوق انداخت.
    وی سپس اظهار کرد: رای دادن در این انتخابات اول رای به ایران بعد به مردم و بعد به نظام است، لذا بسیار قیمتی است. این حقتان را از دست ندهید. بالاخره این حق شماست و شما این رای را که به صندوق بریزید هم به ایران، هم به مردم هم به نظام رای داده‌اید.
    شعبه مسجد جامع لویزان
    همچنین حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه  باحضور در مسجد لویزان رای خود برای انتخابات‌های مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را به صندوق انداخت.
    سردار سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم از دیگر مسئولینی بود که در این شعبه آرای خود را  به صندوق انداخت.
    مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هم پس از انداختن رای خود در صندوق شعبه مسجد لویزان اظهار امیدواری کرد که با انتخاب درست مردم، مجلس قوی که منجر به ایران قوی خواهد شد، تشکیل شود.
    داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از شرکت در انتخابات گفت: بعد از ۲۲ بهمن شاهد حماسه دیگری از سوی مردم عزیزمان هستیم. این حضور پرشور نشان می‌دهد که مردم همیشه در صحنه بوده و هستند و خواهند بود. پایبندی مردم به آرمان‌های انقلاب و امام راحل و منویات مقام معظم رهبری امروز کاملا مشهود است.
    حضور ارتشی‌ها پای صندوق رای
    امیر دریاردار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش با حضور در شعبه اخذ رای ستاد آجا و پس از انداختن رای خود در صندوق گفت: نمایندگان مجلس در مسیری حرکت کنند که آینده کشور و مردم تضمین شود.
    امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هم پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به صورت مستقیم و غیرمستقیم امنیت آفرین است و این موضوع جزو بدیهیات است و نیازی به اثبات ندارد.
    امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش هم ضمن حضور در انتخابات با اشاره به امنیت کامل مرزهای کشور تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش با استقرار ۱۱ تیپ خود در مرزهای سراسر کشور امنیت مثال‌زدنی را در کنار سایر نیروهای مسلح به ارمغان آورده است و علاوه بر این امروز با حضور مجموعه کارکنان اداره بهداشت، امداد و درمان و همچنین تیزپروازان هوانیروز تمام تلاش خود را در تسهیل برگزاری انتخابات پای کار آورده‌اند.
    همچنین امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور در یکی از شعب مستقر در مجتمع مسکونی شهید بهشتی (‌قصر فیروزه ۲) پس از انداختن رأی در صندوق گفت: حضور در انتخابات مصونیت بخش کشور و موجب ابهت نظام در چشم دشمنان است.
    امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش به همراه حجت الاسلام والمسلمین قاضی رییس اداره عقیدتی سیاسی این نیرو با حضور در مسجد امام صادق(ع) کوی انقلاب در محل اخذ رای گیری آراء خود را به صندوق انداختند.
    فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب و معادلات جهانی را به نفع ما رقم خواهد زد، گفت: در این راه نیروی هوایی ارتش در هر لحظه‌ای آماده لبیک به پیام فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) است.
    امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش پس از انداختن رأی خود در صندوق انتخابات،  با اشاره به نقش انتخابات در ارتقای امنیت ملی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین کارکردهای انتخابات ارتقای امنیت کشور در داخل و حتی خارج از مرزهاست؛ چرا که برگزاری انتخابات رضایت گروه‌های سیاسی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و در نهایت باعث تعادل و ثبات و ارتقای امنیت موثر در سطح جامعه خواهد شد. امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در محل اخذ رای در مسجد جعفر صادق(ع)  کوی سازمانی ستاد نیروی هوایی ارتش رای خود را به صندوق انداخت و با بیان اینکه حضور در پای صندوقهای رای به اندازه نمازهای یومیه اهمیت دارد و واجب است، گفت: انتخابات حرکتی برای مایوس کردن دشمنان این مرز و بوم است و همه ما همیشه پای کار نظام هستیم و این مردم هیچگاه از حمایت از نظام دست برخواهند داشت.
    فرمانده هوافضای سپاه در اولین دقایق آغاز فرآیند رأی‌گیری انتخابات با حضور در مسجد جامع ابوذر تهران پس از شرکت در انتخابات، گفت: شرط کافی برای حفظ امنیت و ایستادن قدرتمندانه مقابل دشمن، حضور مردم، همگرایی، وحدت و یکپارچگی است.
    سردار امیرعلی حاجی زاده تاکید کرد: حضور مردم در پای صندوق های رای امنیت‌زا و پر کردن خشاب نیروهای مسلح و پر کردن مشت نیروهای مسلح است؛ مردم غفلت نکنند بیایند.
    گفتنی است، حوالی ساعت ۱۶ دیروز،‌ رئیس ستاد امنیت انتخابات استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره شرایط امنیت انتخابات در استان تهران، اظهار کرد: تا الان مورد خاص امنیتی که موجب ایجاد اخلال در روند برگزاری انتخابات شود، نداشته‌ایم.
    محسن نایبی درباره حادثه امنیتی در دارآباد توضیح داد: فردی می‌خواسته تهدیدی با سلاح سرد انجام  دهد که با حضور عوامل امنیتی این تهدید منتفی شده و نتوانسته ضربه‌ای بزند. این فرد بازداشت شده است. فرد مجروحی در این اتفاق وجود نداشته است و آن فرد هم کار خاصی نتوانسته انجام بدهد.