سرمقاله

پیامدهای هک سامانه‌های قوه قضائیه! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت روز مادر و روز پدر
  • ارائه بسته‌های ویژه همراه اول به‌مناسبت روز مادر
  • حضور همراه اول با مجموعه‌ای از سرویس‌های فناورانه در نمایشگاه تلکام 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24735  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 12 اسفند 1402
    یک پیشنهاد برای اکران نوروزی
    یک فعال سینما پیشنهاد داد: یک کمدی جذاب دیگر به چینش اکران نوروزی اضافه شود. به گزارش ایسنا،شصت‌وچهارمین قسمت از برنامه «نقد سینما» شب گذشته ۱۰ اسفند ماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. در بخش پایانی «نقد سینما»، میز گفتگو ویژه با موضوع «مدیریت اکران» و با حضور مجتبی بهزادیان، مدیر امور پخش و اکران موسسه بهمن سبز، برپا شد.
    امیررضا مافی ابتدا مطرح کرد: یکی از مباحثی که همواره به آن اشاره کرده‌ایم موضوع مدیریت چرخه اکران در سینمای ایران بوده است. حال باید ببینیم که این چرخه اکران چگونه می‌تواند به رفیع‌تر شدن قامت سینمای ایران کمک کند.
    مجتبی بهزادیان ابتدا درباره اینکه چرا «فسیل» یک سال روی پرده بود و در حال حاضر در چه وضعیتی به سر می‌بریم، بیان کرد: من می‌خواهم مروری بر اکران پیش از ۱۴۰۲ داشته باشم. در سال ۹۹ با همه‌گیری کرونا سینماها تعطیل شد و نوروز ۱۴۰۰ هم فیلمی برای اکران نداشتیم. در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اوضاع کمی با فیلم «قهرمان» و «گشت ارشاد ۳» بهتر شد. پارسال هم به دلیل شرایط سیاسی جامعه، اغتشاشات و شلوغی‌هایی که داشتیم عملا چیزی از سینما باقی نمانده و خیلی‌ها تفکرشان این بود که سینما ورشکسته شده و می‌خواستند سالن‌ها را ببندند.‌ ما با این شرایط وارد اکران ۱۴۰۲ شدیم و این ترس باعث شد که خیلی ها مایل به همکاری نباشند. ابراهیم عامریان تهیه‌کننده «فسیل» جسارت به خرج داد و فیلمش را در آن شرایط اکران کرد. فیلم «فسیل» که کمدی شریفی هم دارد، در واقع سدشکنی کرد و پس از اکران موفق این فیلم بود که فیلم‌های دیگر جرئت کردند و وارد چرخه اکران شدند.
    او در ادامه مطرح کرد: ما در پایان سال ۱۴۰۲ هستیم و در حال حاضر سینمای ایران بیش از ۱۲۰۰ میلیارد فروخته است سال ۹۷ پُرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران بود. البته شایان ذکر است که علت این پیشرفت توسعه صنعت زیرساختی بود که توسط ارشاد و موسسه سینماشهر انجام شد؛ همچنین بخش خصوصی وارد کار شد و پردیس‌های چندسالنه به اکران اضافه شد و این اتفاق خوب در دهه ۹۰ و به خصوص سال ۹۷ افتاد. امسال ما به مرز ۲۸ میلیون مخاطب خواهیم رسید. اقتصاد سینما شکل گرفته و سینما جان دوباره گرفته است. در واقع این همه فیلمی که در یک سال اخیر ساخته شده، نشان می‌دهد که حال سینما خوب است. اگر حال سینما بد بود کسی سراغ سینما نمی‌رفت.
    این مدیر سینمایی اظهار کرد: امسال ۵۵ فیلم در سینما اکران شد و در جدول فروش، فیلم‌های کمدی در صدر قرار گرفتند. واقعیت این است که کمدی‌های امسال تروتمیز و خوش ساخت بودند و مردم هم با آن‌ها ارتباط برقرار کردند. درباره فیلم‌های کودک هم اتفاق خوبی افتاد؛ تنها نقطه تاریک ما فیلم‌های اجتماعی و غیرکمدی است. در حقیقت تنها فیلم غیرکمدی که امسال خوب دیده شد، «سه‌ کام حبس» با فروش ۲۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که مردم ما ارتباط خوبی با فیلم‌های اجتماعی برقرار می‌کردند. در همان سال ۹۷ که پُرمخاطب‌ترین سال سینما بود، ما فیلم غیرکمدی و اجتماعی «متری شش و نیم» را داشتیم که از ۲ میلیون مخاطب فراتر رفت. در همان سال ما فیلم‌های «سرخ‌پوست» و «شبی که ماه کامل شد» را داشتیم که به خوبی دیده شدند.
    اما باید ببینیم که در سبد اکران ۱۴۰۲ فیلم اجتماعی بود که در این مقیاس باشد و بتواند مرزهای فروش را بشکند؟ اگر چنین کاری می‌داشتیم، امسال از مرز مخاطب ۳۰ میلیون عبور کرده بودیم.
    او خاطرنشان کرد: در مقیاس کلی شرایط اقتصادی سینما خوب است. نکته دیگر این است که در میان ۵۵ فیلمی که امسال اکران شد ما بیش از ۱۳ فیلم اجتماعی داشتیم؛ در سبد اکران امسال فیلم‌های اجتماعی جایگاه خاصی داشتند. بعد از کرونا قواعد اکران و پخش در تمام دنیا عوض و سینما به محل تجربه جمعی تبدیل شد. بعد از کرونا سالن کمتر از ۵۰ نفر، سالن محسوب نمی‌شوند چون مردم دوست دارند باهم و جمعی فیلم ببینند. پلتفرم‌ها در همه جا خیلی اوج گرفتند و با شتاب زیادی مسیر را طی کردند. فیلم باید اتفاق خاصی برای مخاطب رقم بزند تا مخاطب بخواهد به سینما برود. من معتقدم که فیلم‌های اجتماعی ۱۴۰۲ چنین قامتی نداشتند که مخاطب را به سینما بکشاند.
    بهزادیان درباره فیلم‌سوزی و چینش سانس‌ها عنوان کرد: به نظر من این اتفاق نیفتاد. درباره سانس‌خوری نیز باید بگویم که اگر «فسیل» را ۳۰ هفته از اکران خارج می‌کردیم، فیلم‌های دیگر ۱۰ درصد رشد می‌کردند. عامل اصلی مخاطب بود که با این فیلم‌ها ارتباط برقرار می‌کرد. من سینما را صنعت می‌دانم و معتقدم وقتی پارامترهای اقتصادی در سینما جریان داشته باشند، همه طیف‌ها می‌خواهد وارد جریان تولید شوند.
    او درباره اینکه اگر در این شرایط همه بخواهند کمدی بسازند، چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: هر طیف یک گروه ویژه‌ای دارد؛ مثلا کاری که «بچه‌ زرنگ» یا «مسافری از گانورا» انجام داد، جذب مخاطب بود چون کارها خوش‌ساخت بودند. جا دارد همینجا از تلاش‌های ارشاد به ویژه آقایان حبیب ایل‌بیگی و روح الله سهرابی تشکر کنم. من شاهد بودم که ارشاد چقدر پای فیلم‌هایی که مشکل‌دار بودند و سه سال بود که رنگ اکران را ندیده بودند، ایستادند تا وارد چرخه شدند. من معتقدم وقتی حال سینما خوب باشد، دوستانی هم که در فضای اجتماعی فیلم می‌سازند، دوباره وارد سینما می‌شوند و این اتفاق رخ خواهد داد. با توجه به اتفاقات پارسال و شرایط سال گذشته ما می‌خواستیم سینما از حالت کما و زندگی نباتی خارج شود.