سرمقاله

لزوم توجه به معیشت مردم در پساانتخابات / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24798  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 13 اسفند 1402
    دبی چگونه رقیب سوئیس در بازار طلای جهان شد؟
    تا سال 1996، امارات حتی در بین 100 کشور برتر واردکننده طلا در جهان حضور نداشت. دو دهه بعد، امارات متحده عربی بالاتر از هنگ کنگ و امریکا،‌ در بین چهار کشور اول قرار دارد. به گزارش عصرایران، سایت خبری سوئیس اینفو در مطلبی با تیتر آیا امارات جایگاه سوئیس در تجارت طلا را می‌رباید؟ نوشت: مجموعه اتفاقات نشان می‌دهد دبی به دنبال تصاحب جایگاه نخست سوئیس در بازار تجارت طلای جهان است.
    دبی بدون طلا قابل تصور نیست. طلا یکی از ستون های این شهر است. در بخش قدیمی شهر،‌ درخشش طلا از پشت شیشه فروشگاه ها قابل دیدن است. رونق طلا و دیگر فلزات گرانبها به یکی از ویژگی این شهر تبدیل شده است.
    در حالی که سوئیس برای چندین دهه جایگاه پیشرو در بخش طلای جهانی (از نظر ظرفیت پالایش و حجم معاملات) داشته است، امارات متحده عربی به دلیل موقعیت استراتژیک خود به عنوان رقیبی برای سوئیس ظاهر شده و سلطه سوئیس را بر بازار طلا تهدید می کند. امارات در تقاطع غرب و شرق به طور فزاینده ای ثروتمند می شود.
    با وجود تفاوت زیاد بین دو دنیای شرق و غرب، آنها دو دنیای به هم پیوسته هستند و رقابت بین این دو کشور در عین حال شدیدتر می شود.
    در این گزارش آمده است: سوئیس سیاست محافظه‌کارانه‌ای را درباره موقعیت جهانی خود به عنوان مرکز اصلی طلا دنبال می‌کند، در حالی که امارات متحده عربی به موقعیت جدید خود در این بازار می‌بالد.
    تا سال 1996، امارات حتی در بین 100 کشور برتر واردکننده طلا در جهان حضور نداشت. دو دهه بعد، امارات متحده عربی بالاتر از هنگ کنگ و امریکا،‌ در بین چهار کشور اول قرار دارد.
    امارات متحده عربی به ویژه دبی، به چند دلیل به تجارت طلا معروف است: اول، دبی یک منطقه آزاد تجاری است که به ارائه قیمت های رقابتی برای طلا و جواهرات کمک و آن را به مقصدی مطلوب برای تجارت طلا تبدیل می کند.
    ثانیاً، دبی به عنوان مقصدی برای خریدهای لوکس و جواهرات، شهرت خوبی برای خود ایجاد کرده است.
    امارات همچنین 11 پالایشگاه و مرکز تصفیه طلا ساخته است که اکثر آنها در دبی هستند و حدود 80 درصد از کل واردات و صادرات طلای امارات را در دست دارند.
    طلا جزء مهمی از اقتصاد دبی است و پس از نفت به عنوان بالاترین محصول صادر شده از امارات در رتبه دوم قرار دارد.
    اما بر اساس گزارش ها و تحقیقات رسانه ها، دبی بر واردات طلا از نقاط مختلف دنیا چه به صورت قانونی و چه از طریق کانال های غیر رسمی متکی است و این موضوع آن را به مرکز اصلی تجارت طلا تبدیل کرده است.
    سیاست‌های امارات متحده عربی، دبی را به مقصدی مطلوب برای شرکت‌های صادراتی آفریقایی تبدیل کرده است که به دنبال طلاشوری از مناطق درگیری مسلحانه مانند جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و کشورهای ساحل آفریقاست.
    روسیه دومین تولید کننده بزرگ طلا در جهان است که سالانه بیش از 340 تن از این فلز گرانبها را به ارزش تقریبی 20 میلیارد دلار تولید می کند.
    جنگ در اوکراین و تحریم های بین المللی ضد مسکو، بر پالایشگاه های سوئیس تأثیر گذاشت تا واردات طلا از روسیه را کنار بگذارند.
    به طور رسمی، پالایشگاه های سوئیس از فوریه 2022 طلا را مستقیم از روسیه وارد نکرده اند اما در عین حال، واردات از امارات افزایش قابل توجهی داشته است. این تحول این نگرانی را ایجاد کرده که طلای روسیه پس از عبور از دبی به سوئیس می رسد.
    بر اساس تحلیل رویترز، امارات متحده عربی که از همه تحریم ها علیه روسیه حمایت نمی کند، نقطه مرکزی حمل و نقل طلا از روسیه است و بنابراین واردات از امارات بسیار حساس است.
    در این گزارش آمده است پالایشگاه های سوئیسی در معرض خطر فرآوری طلای تولید شده در روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین هستند. این موضوع تحریم ها را نقض می کند.
    روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال تایید کرد امارات متحده عربی از روابط اقتصادی با روسیه سود زیادی می برد. این گزارش افزود امارات علاوه بر افزایش حجم تجارت طلا و نفت با روسیه،‌ از ورود منابع مالی از این کشور منتفع شده است.
    این روزنامه افزود امارات جنگ در اوکراین را محکوم می کند اما بسیاری از تحریم های اعمال شده توسط امریکا و اتحادیه اروپا علیه شرکت ها و نهادهای روسی را اجرا نمی کند.
    در این گزارش اشاره شده فضای پویا در امارات علاوه بر تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، به رشد تجارت طلا در دبی کمک کرده است.
    آیا امارات برای سوئیس تهدیدی محسوب می شود؟ این گزارش به نقل از “مارینا هانتر” کارشناس بخش طلا می‌گوید: «این به زاویه نگاه به بخش طلا و نقش کشورها در آن بستگی دارد.»