سرمقاله

تخصص نیاز اصلی اقتصاد / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 24884  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 14 اسفند 1402
    پیونگ‌یانگ‌-کرملین و کریدور باز تسلیحاتی / امین جمشیدزاده
    آنچه که چند ماه پیش ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هنگام ورود به نروژ برای شرکت در نشست ناتو گفته بود که اگرچه ممکن است کره شمالی بتواند مهمات توپخانه‌ای روسیه برای جنگ در اوکراین را تأمین کند؛ اما این کار احتمالاً تغییر زیادی در وضعیت جنگ وجود نمی‌آورد.او به خبرنگاران گفته بود که دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شرق این کشور احتمالاً باعث خواهد شد که کره شمالی گلوله‌های توپخانه ۱۵۲ میلی متری دوران اتحاد جماهیر شوروی را در اختیار مسکو قرار دهد. ژنرال مارک میلی افزوده بود که اگرچه نمی‌خواهد این کمک‌های تسلیحاتی را کم اهمیت جلوه دهد اما شک دارد که این کمک‌ها تعیین کننده باشد؛ایالات متحده آمریکا طی یک سال گذشته نیز بارها کره شمالی را به ارسال مهمات گلوله‌های توپخانه ای و موشک به روسیه متهم کرده بود که احتمالاً بسیاری از آنها کپی مهمات دوران شوروی پیشین هستند.
    در واقع کره شمالی بزرگترین منبع مهمات توپخانه‌ای سازگار با تجهیزات نظامی روسیه در خارج از این کشور است؛ با این وجود این سیستم‌های توپخانه قدیمی که مهمات آنها احتمالاً به روسیه عرضه شده است به داشتن دقت پایین شهرت دارند. در حالی که جنگ اوکراین وارد سومین سال پیاپی خود شده است،قانونگذاران آمریکایی به طور فزاینده‌ای بر سر ارائه کمک‌های بیشتر به کی یف اختلاف نظر دارند و حالا پس از هدیه شیک لیموزین پوتین به رهبر کره شمالی عکس صحبت ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در خصوص روابط نظامی و تسلیحاتی پیونگ یانگ و مسکو اتفاق افتاده است و بسیاری از تحلیلگران عرصه سپهر سیاست در نظام بین الملل و کشورهای عضو ناتو را در بهت و حیرتی ژرف و عمیق فرو برده است که با این وضعیت معادله جنگ فرساینده بین روسیه و اوکراین به نفع مسکو تغییر جهت دهد.
    به تازگی همکاری‌های نظامی روسیه و کره شمالی ابعاد وسیع و بسیار گسترده به خود گرفته است و از شماره و عدد در رفته و شبیه جدول تناوبی مندلیف در شیمی از اربیتال و مدار خویش خارج شده است و ۶۷۰۰ کانتینر کره شمالی به روسیه ارسال شده است.همه چیز از آن هدیه شیک ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه به رهبر کره شمالی بوقوع پیوست؛ آنجایی که پوتین یک لیموزین لوکس ساخت روسیه به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هدیه داد. این خودرو ساخت روسیه است و مسکو آن را به نشانه گسترش مناسبات و همکاری‌های میان دو کشور به کره شمالی اعطا کرده است که بلافاصله خبرگزاری مرکزی کره شمالی این خبر را تأیید کرد و کیم یو جونگ خواهر رهبر این کشور و یکی از مقامات ارشد کره شمالی این هدیه را پذیرفتند و از پوتین تشکر ویژه کردند. در این گزارش قید شده است که کیم یو جونگ، هدیه پوتین را نشانه روابط شخصی و ویژه میان رهبران دو کشور خوانده است؛ دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم با تأیید این خبر اظهار کرده است که پوتین یک لیموزین گران قیمت«Aurus senat» را که پیشتر در نشست دو کشور در ماه سپتامبر به کیم نشان داده بود به او هدیه کرده است؛ پسکوف همچنین ادامه داده است، کیم این خودرو را دوست داشت و بنابراین تصمیم گرفته شد که پوتین آن را به عنوان هدیه به او تقدیم کند،کره شمالی همسایه ما است، همسایه نزدیک ما. تاس خبرگزاری روسیه پیش‌تر گزارش داده بود که«Aurus» اولین برند خودروی لوکس روسی است و زمانی که پوتین برای اولین بار در مراسم تحلیف خود در سال ۲۰۱۸ میلادی از این مدل لیموزین استفاده کرده است،در کاروان‌های مقام‌های ارشد استفاده می‌شود. در واکنش به این خبر وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که همکاری‌های روسیه و کره شمالی را از نزدیک رصد کرده و زیر نظر دارد و در عین حال از هر دو کشور خواسته است تا از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کنند؛لیم سو ساک سخنگوی این وزارتخانه گفته است تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم، عرضه، فروش یا جابجایی کلیه وسایل نقلیه حمل و نقل بین‌المللی با کد اچ اس۸۶ تا ۸۹ را بدون توجه به منشاء آنها به کره شمالی از جمله خودروهای لوکس ممنوع می‌کند.
    در ماه‌های اخیر همکاری‌های میان کره شمالی و روسیه به شکل تصاعدی و قابل توجهی افزایش یافته است و به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و احتیاج مسکو به زرادخانه موشکی کره شمالی، طرفین بر لزوم گسترش مناسبات تأکید کرده اند؛کیم جونگ اون علاقه ویژه‌ای به خودروهای لوکس دارد‌ و او پیشتر در سفر خود به روسیه و همچنین دیدارهایش با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده در ویتنام و سنگاپور از مرسدس بنزهای مجلل برای رسیدن به محل ملاقات استفاده کرده بود. کره شمالی در حالی این لیموزین‌های گران قیمت را در اختیار دارد که بر اساس تحریم‌های گسترده بین المللی این اتفاق نباید بیفتد؛ اما پیونگ یانگ با کمک دوستان و متحدانش و البته دور زدن تحریم‌ها می تواند همزمان با گسترش آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود به چنین خودروهای لوکسی هم دسترسی داشته باشد. دست کم ۴۸ کشور جهان از جمله آمریکا ۹ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی در بیانیه شدیداللحنی ارسال حمایت تسلیحاتی کره شمالی از روسیه و موشک‌های بالستیک کره شمالی به روسیه و استفاده مسکو از این موشک‌ها علیه شهرهای اوکراین در۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ میلادی را محکوم کردند.