صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2515  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 11 دی 1401
    دلار ۴۴ هزارتومانی نرخ ارز کشور نیست
    وضعیت نرخ ارز محاسباتی
    رئیس کل بانک مرکزی سیاست کلی این بانک را تامین نیاز‌های ارزی کشور با نرخ ۲۸۵۰۰ دانست و گفت: نرخ ۴۴ نرخ ارز کشور نیست؛ حتما در بازار ازاد دخالت می‌کنیم. این نرخی که الان در بازار هست تحریفی است که ناشی از انتظارات است.به گزارش تسنیم، محمدرضا فرزین در تشریح سیاست‌های جدید پولی و ارزی اظهارداشت: هنگام تعیین نرخ ارز باید به رفاه و اشتغال هم توجه شود؛ باید به نرخی توجه شود که این دوگانه به توازن برسد. وی به عوامل بنیادی اقتصاد اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه گذشته صادرات غیرنفتی ۳۶ میلیارد دلار بود و واردات ۴۲ میلیارد دلار؛ صادرات غیرنفتی می‌تواند بخشی از نیاز واردات را پوشش بدهد؛ از نظر بنیادی نباید نرخ ارز عدد فعلی باشد.وی با تاکید بر خروج بانک‌ها از بنگاه داری گفت: حتما این موضوع را در بانک مرکزی دنبال می‌کنیم؛ حتما بانکداری کارگشایی را برای پرداخت تسهیلات خرد گسترش خواهیم داد.
    فرزین درباره برخورد با بانک‌های متخلف گفت: سیاست‌های جدید پولی را که اعلام خواهیم‌کرد؛ با بانک‌هایی که این قوانین را رعایت نکنند برخورد خواهیم کرد؛ قصد دارم مجوز‌های لازم را هم در این خصوص بگیرم تا با بانک‌های متخلف برخورد کنم.رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سیاست پولی دایمی نیست و امکان تغییر دارد، درباره نرخ سود بانکی گفت: اخیرا مجوز انتشار اوراق گواهی با سود ۲۳ درصدی صادر شد؛ از نرخ بهره هم استفاده خواهیم کرد، ولی چگونگی استفاده از این نرخ را بعدا اعلام می‌کنیم.
    فرزین گفت: معتقدم در حساب شرکت‌های دولتی در بانک مرکزی باید بازنگری صورت گیرد. باید ببینیم اگر شرکت دولتی کل منابع‌ش در بانک مرکزی است و از بانک تجاری تامین مالی می‌کند به هدف سیاست‌گذار برای کنترل تورم کمک نمی‌کند.
    آخرین وضعیت نرخ ارز محاسباتی در قیمت پایه محصولات
    بورس کالا در خصوص نرخ ارز محاسباتی در قیمت پایه محصولات اعلام کرد: با دریافت مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر اختیارات ستاد تنظیم بازار، موضوع به دبیرخانه آن ستاد ارجاع شده است تا در این خصوص تصمیم گیری شود. همچنین با توجه به تغییرات سیاستی بانک مرکزی درخصوص نرخ ارز توافقی و ابهامات ناشی از آن، اجرای این ابلاغیه به تعیین تکلیف موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور موکول خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است:
    “ پیرو ابلاغیه نرخ ارز محاسباتی در قیمت پایه برخی محصولات موارد ذیل را به اطلاع می رساند:
    ۱- اختیار تایید/ عدم تایید/ تصویب فرمول و ... درخصوص قیمت پایه محصولات وفق قوانین بالادستی نظیر ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه توسعه کشور و دستورالعمل های مربوطه مصوبه شورای عالی بورس از جمله دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در حیطه وظایف و اختیارات بورس کالا می باشد. لذا سایر نهادها و دستگاه ها قانونا اجازه مداخله در این خصوص را ندارند.
    ۲- بورس کالا همزمان با نوسانات ارزی اخیر، براساس تجربیات گذشته، مکاتبات لازم را با دستگاه های ذیربط و تصمیم گیر در این خصوص انجام داده و هشدارهای لازم در این خصوص به دستگاه ها داده شده است. براساس گزارش های کارشناسی و تجربیات گذشته در اقتصاد کشور، تداوم وضعیت موجود پتانسیل ایجاد رانت در بازار برخی محصولات برای عده معدود و ایجاد آشفتگی و رقابت های بالای قیمتی در برخی دیگر از محصولات را به همراه دارد.
    ۳- با دریافت مصوبه شورای محترم عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر اختیارات ستاد تنظیم بازار (پس از صدور ابلاغیه فوق الذکر) موضوع به دبیرخانه آن ستاد ارجاع شده است تا در این خصوص تصمیم گیری به عمل آید. همچنین با توجه به تغییرات سیاستی بانک مرکزی درخصوص نرخ ارز توافقی و ابهامات ناشی از آن، اجرای ابلاغیه شماره ۴۰۱/۳۰۰/۱۱۴۲۶ به تعیین و تکلیف موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور موکول خواهد شد.مراتب جهت هر گونه اقدام لازم و اطلاع رسانی به عرضه کنندگان و خریداران ابلاغ می گردد.”