سرمقاله

دوگانگی در سیاست فلسطینی بایدن / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 25282  |  صفحه ۱سیاست روز  |  تاریخ: 20 اسفند 1402
    ایران در تعمیر موتورهای هواپیما خودکفا شد
    دانشمندان و جوانان نخبه، کشور را در تعمیر قطعات موتورهای ناوگان هواپیمایی به خودکفایی رساندند. به گزارش ایرنا، دانشمندان ایرانی در شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات ایرانیان (مپنا هوایی‌) موفق به تعمیرات صفر تا ۱۰۰ قطعات داغ موتورهایی ذیل پارت ۱۴۵ سازمان هواپیمایی کشوری با توان بومی خود شدند.
    مهدی اکبری‌فر از متخصصان تعمیر قطعه مرکز هوایی مپنا در نمایشگاه صنعت هوایی پیام مستقر در استان البرز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه آزمون تعمیر موتور به صورت ویژه بر روی موتور CFM۵۶ که روی هواپیماهای خانواده ایرباس ۳۲۰ و بویینگ ۷۳۷ نصب می شود، انجام می‌پذیرد، افزود: برنامه های تعمیراتی در این مجموعه هم بر روی موتور و هم قطعات آن انجام می شود، ضمن اینکه دفتر طراحی و دپارتمان ساخت ما، تولید قطعات را نیز در برنامه خود دارد.
    وی گفت: ماموریت نخست ما افزایش تاب‌آوری ناوگان هواپیمایی مسافری کشور از طریق نوسازی موتور و قطعات آن است. همچنین زمانی که ‌موتور هواپیماتعمیر اساسی می شود و یا قطعه جدیدی طراحی و ساخته می گردد، این قطعات بر روی موتور نصب شده و آزمون های مورد نیاز بر روی آن انجام می گیرد تا از صلاحیت موتور و قطعه از نقطه نظر ایمنی و کارآیی پرواز طبق استانداردهای دقیق بین‌المللی اطمینان حاصل کنیم.
    اکبری فر با بیان اینکه دریافت مجوز نصب قطعه و آزمون های آن چند ویژگی دارد، ادامه داد: در این آزمون ها بعضی مواقع موتور بر روی بال هواپیما نصب می شود و بر روی زمین توالی تست را طی می کند که در چنین مواردی، اگر قطعه یا موتور ایرادی اساسی پیدا کند، می‌تواند آسیب جدی به بدنه هواپیما و بال آن وارد کند بنابراین انجام آزمون‌ها در سلول تست راه حل سنجیده‌تری است.
    وی اضافه کرد: سلول تستی ایرانی قابل حمل است و این قابلیت وجود دارد که این سلول تستی به محل مورد نظر ببریم و در شرایط آب و هوایی مختلف تست انجام دهیم که یک نمونه مثال زدنی در خاورمیانه است.
    وی گفت: فناوری خاص این تست سل ها مختص کشورهای معدودی مانند روسیه ، آمریکا،چین و برخی کشورهای اروپایی است و در خاورمیانه به جز ایران، هیچ کشوری به این سمت حرکت نکرده است.
    این متخصص تعمیر قطعات هواپیما با بیان اینکه در زمینه تعمیرات قطعات و تعمیر موتور به دلیل تحریم محدودیت های شدیدی داریم، افزود: چاره را در این دیدیم که خودمان به این سمت حرکت کنیم به خصوص شرکت مپنا با همکاری سازمان هواپیمایی کشور گواهی نامه های لازم همچون پارت ۱۴۵، پارت ۱۴۷ و پارت ۲۱ را کسب نموده‌ است.