سرمقاله

نگرانی‌های اقتصادی شب عید / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 25446  |  اخبار آنلاین  |  تاریخ: 21 اسفند 1402
    فناوری MEC تنها توسط اپراتور اول در کشور ارایه می شود

    فناوری MEC یا Mobile Edge Computing که بعدها به multi-access edge computing تغییر نام داد، تکنولوژی است که به واسطه آن امکان تجربه ای با ثبات برای مشترکان فراهم می شود. پیاده سازی این فناوری که در شبکه ۵G به بالاترین کارایی خود می رسد، می تواند فرصت های فوق العاده ای را در هر صنعتی ایجاد کند. در واقع فناوری MEC از طریق نزدیکتر کردن محاسبات و ذخیره سازی داده ها به محل تولید داده باعث افزایش کنترل بر داده ها، کاهش هزینه ها و مزایای بیشمار دیگری برای ارایه دهندگان این فناوری و مشترکانی که از آن استفاده می کنند، می شود. گزارش پیش رو به توضیح بیشتر در مورد این فناوری، مزایای آن و نیز ارایه کنندگان آن در کشور می پردازد.

    فناوری محاسبات لبه امکان انتقال و پردازش حجم عظیمی از داده ها را در نزدیکی منبع، در زمان واقعی فراهم می کند. با استقرار معماری شبکه لبه درست در جایی که مردم زندگی و کار می‌کنند، راه‌حل‌های لبه پشتیبانی از مشتریان را برای کسب‌وکارها آسان‌تر می‌کند و فناوری جدیدی مانند رایانش ابری ۵G را بدون افزایش ازدحام و تأخیر در نظر می‌گیرد.

    در گذشته با استفاده از سیستم های ابری و هوش مصنوعی سعی می شد تا داده ها با سرعت بیشتر و تاخیر کمتر پردازش و ارسال شوند اما به مرور زمان مقیاس داده ها بزرگتر و پیچیدگی داده های در حال انتقال که توسط دستگاه‌های متصل ایجاد می‌شدند، بیشتر شد و دیگر امکان ارسال همه آن داده های تولید شده توسط دستگاه به یک مرکز داده متمرکز یا به ابر باعث بروز مشکلاتی در پهنای باند و تاخیر می شد بنابراین به ناگزیر باید راه حل جایگزینی برای آن در نظر گرفته می شد.

    فناوری جایگزین MEC است که به شیوه کارآمدتری انتقال داده ها را میسر می سازد به طوری که داده ها در  نقطه ای که در آن ایجاد شده اند، پردازش و تجزیه و تحلیل می شوند. از آنجایی که داده ها از طریق یک شبکه به یک ابر یا مرکز داده نمی روند تا پردازش شوند، تأخیر به طور قابل توجهی کاهش می یابد. محاسبات لبه – محاسبات لبه تلفن همراه در شبکه‌های ۵G – تجزیه و تحلیل داده‌های سریع‌تر و جامع‌تر را امکان‌پذیر می‌کند و فرصتی برای پردازش بهتر، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و تجربه کاربری بهتر ایجاد می‌کند.

    پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ درصد از داده های سازمانی در لبه پردازش شوند، در حالی که امروزه این میزان تنها ۱۰ درصد است. با استفاده از فناوری ۵G و رایانش لبه‌ای، دنیایی از فرصت‌های درآمدی جدید در زمینه‌های تولید، بازی و سرگرمی، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی و موارد دیگر پیش روی ارایه کنندگان و مصرف کنندگان این سرویس خواهد بود.

    به طور کلی اهمیت استفاده از فناوری MEC را می توان در کاهش تاخیر، افزایش امنیت و حریم خصوصی، بهره مندی از اینترنت اشیا و زیرساخت های هوشمند، افزایش بازدهی پهنای باند و مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بالاتر خلاصه کرد.

    در کشور ما تنها شرکت ارتباطات سیار ایران در شبکه همراه اول با داشتن بیشترین سایت ۵G از فناوری MEC در شبکه خود استفاده می کند و امید است که سایر اپراتورهای تلفن همراه نیز با ارتقای شبکه خود بتوانند هر چه سریعتر به این فناوری مجهز شوند و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند.