سرمقاله

بحران سرمایه در گردش در راه است / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 25522  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 22 اسفند 1402
    اولین پرواز مافوق صوت «استراتولانچ» انجام شد
    شرکت هوافضایی استراتولانچ (Stratolaunch) اولین پرواز وسیله نقلیه مافوق صوت خود موسوم به TA-۱ را با سرعت پنج ماخ رقم زد. این وسیله نقلیه از شکم هواپیمای غول پیکر راک(Roc) این شرکت در سواحل کالیفرنیا به پرواز درآمد. به گزارش ایسنا، شرکت هوافضایی استراتولانچ (Stratolaunch) مستقر در ایالات متحده اولین پرواز آزمایشی وسیله نقلیه تحقیقاتی مافوق صوت جدید خود را به انجام رساند.
    وسیله نقلیه تالون-ای-۱
    این وسیله نقلیه که تالون-ای-۱ (Talon-A-۱) نام دارد، از شکم هواپیمای غول پیکر راک (Roc) در سواحل کالیفرنیا با سرعتی نزدیک به پنج ماخ که پنج برابر سرعت صوت است، پیش از فرو رفتن در اقیانوس طبق برنامه‌ریزی، به فضا پرتاب شد.
    نسخه TA-۰ این وسیله نقلیه در آزمایش قبلی که در ماه مه ۲۰۲۳ انجام شده بود، تنها توانست مانورهای سُر خوردن را انجام دهد و داده‌های تله‌متری را ارسال کند.
    این پرواز آزمایشی یک دستاورد بزرگ برای استراتولانچ بود که هدف آن توسعه اولین قابلیت آزمایش مافوق صوت قابل استفاده مجدد در پروازهای مافوق صوت ایالات متحده است، پروازهایی که با سرعت بیش از پنج ماخ انجام می‌شوند و پتانسیل ایجاد انقلاب را در کاربردهای نظامی، تجاری و علمی دارند.
    هواپیمای عظیم Roc استراتولانچ که بزرگترین هواپیمای جهان با طول بال‌های بیشتر از یک زمین فوتبال است، تالون را به آسمان برد، سپس آن را بر فراز سواحل کالیفرنیا رها کرد.
    زاخاری کرور (Zachary Krevor) مدیر عامل استراتولانچ در بیانیه‌ای گفت که وسیله نقلیه Talon-A-۱ مقدار زیادی از داده‌ها را با ارزش باورنکردنی برای مشتریان ما جمع‌آوری کرده است.
    وی ارتفاع و سرعت دقیق این پرواز را با استناد به قراردادهای اختصاصی فاش نکرد.
    زاخاری افزود: امروز یک روز عالی برای تیم استراتولانچ بود. من به پشتکار آنها برای رسیدن به این نقطه افتخار می‌کنم. نتیجه موفقیت آمیز این آزمون نتیجه مستقیم مهارت فنی و حرفه‌ای بودن تیم ماست.
    وسیله نقلیه Talon-A-۱ یک وسیله نقلیه بدون سرنشین با موتور موشک است که می‌تواند محموله‌هایی با وزن تا ۱۰۰۰ پوند (۴۵۴ کیلوگرم) را حمل کند.
    این هواپیما برای پرتاب هوایی از هواپیمای Roc طراحی شده است که دارای شش موتور و طول بال‌های ۱۱۷ متر است. Roc می‌تواند تا سه تالون را همزمان حمل کند و آنها را در ارتفاعات و مکان‌های مختلف رها کند.