صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2614  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 12 دی 1401
    نگاهی به چالش شیرین فصل نقل و انتقالات زمستانی
    توفیق اجباری لیگ برتری‌ها
    بدعهدی برخی بازیکنان خارجی برابر قراردادشان و همچنین بالا رفتن هزینه‌های ارزی، فرصتی را برای میدان دادن به استعدادهای داخلی و جوان پیش روی باشگاه‌های ایرانی قرار داده است.
    به گزارش ایرنا، لیگ برتر فوتبال ایران پس از نزدیک به ۴۵ روز تعطیلی از هفته گذشته از سر گرفته شد. شروع مجدد رقابت‌های لیگ تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و بالا رفتن هزینه‌های جذب بازیکن خارجی قرار گرفته، موضوعی که به یکی از دغدغه‌های جدی مدیران باشگاه‌ها تبدیل شده است که با آغاز فصل نقل و انتقالات زمستانی در نیم فصل به دنبال جذب بازیکنان مورد نظر مربیان هستند.
    قابل انکار نیست که حضور بازیکنان خارجی با کیفیت به رشد و پیشرفت کیفی رقابت‌های باشگاهی در ایران کمک زیادی می‌کند و یکی از شاخصه‌های توسعه لیگ در کشورهایی که به دنبال رسیدن به سطح بالاتری در فوتبال هستند، استفاده از کیفیت و همچنین تجربه بازیکنان و مربیان خارجی تاثیرگذار است.
    فوتبال باشگاهی ایران هم در دهه‌های اخیر و به خصوص پس از حرفه‌ای شدن لیگ ایران، شاهد حضور برخی بازیکنان خارجی موثر بوده است که توانسته‌اند در تیم‌های باشگاهی کشورمان با ارائه یک فوتبال با کیفیت به بالا بردن سطح لیگ کمک زیادی بکنند و این درخشش انگیزه‌ای هم برای بازیکنان داخلی شده است که با استفاده از تجربه همبازی شدن با چنین خارجی‌های باکیفیتی‌ بتوانند سطح عملکردشان را بالاتر ببرند.
    البته خارجی‌های باکیفیت فوتبال باشگاهی ایران چه از حیث مربیان و چه بازیکنانی که به ایران آمده‌اند همواره در اقلیت بوده‌اند و کفه ترازو به سمت بازیکنان بی کیفیت خارجی که جذب تیم‌های ایرانی شده‌اند سنگینی می‌کند. خارجی‌هایی که با کمترین کیفیت و بازدهی در لیگ ایران، لقمه‌های چربی و سودآوری برای جریان دلالی در فوتبال بوده‌اند که نه بر اساس کیفیت و رزومه‌شان، بلکه بر اساس سود بیشتری که می‌توانند برای دلال‌ها و سایر افراد دخیل در قراردادها داشته باشند، جذب برخی باشگاه‌های لیگ برتری و حتی دسته‌های پایین‌تر می‌شوند.
    علاوه بر کیفیت پایین چنین بازیکنانی که تنها به حیف و میل ارز ختم شده‌ است، شکایت‌های این بازیکنان خارجی به فیفا برای گرفتن قراردادهای هنگفت‌شان به فیفا هم سبب شده است که خیلی از باشگاه‌های کشورمان به دردسرهای زیادی بیفتند و علاوه بر پرداخت پول قرارداد، با محرومیت و جریمه‌های سنگین هم روبرو شوند.
    علاوه بر این شاهد هستیم که خارجی‌های با کیفیت هم در برخی موارد تعهدی به قراردادی که باشگاه‌شان بسته‌اند، نداشته‌اند و در روزهای حساس و پس از درخشش، چمدان‌هایشان را بسته‌اند و به دلایل غیر فوتبالی از ایران خارج شده‌ و دست مربی را خالی گذاشته‌اند. یورگن لوکادیای هلندی آخرین نمونه از این فوتبالیست‌هاست که در آستانه دربی و روزهای حساس لیگ به یکباره ایران را ترک کرد و قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد.
    حال با توجه دردسرهای حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت و از طرفی عدم پایبندی آنها به قراردادهایشان و گران بودن قیمت بازیکنان خارجی با کیفیت و مشکلاتی که برای قرارداد با آنها با توجه به قیمت ارز وجود دارد، باشگاه‌های ایرانی به یک بازنگری در جذب بازیکنان در فصل نقل و انتقالات زمستانی نیاز دارند.
    در چنین شرایطی باید به بازیکنان و جوان و استعدادهای داخلی بیشتر از گذشته بها داده شود و نگاه‌ها به سمت آنها بیشتر برگردد. پوشیده نیست که در لیگ ایران، خیلی از استعدادها و بازیکنان جوانی که پتانسیل زیادی داشته‌اند، زیر سایه خارجی‌های بی‌کیفیت محو شده‌اند و به آنها برای نشان دادن توانایی‌هایشان میدان داده نشده است. سودهای دلاری حاصل از قرارداد با بازیکنان خارجی زمینه‌ای را به وجود آورده که استعدادهای جوان فوتبال ایران در حاشیه قرار بگیرند و شکوفا نشوند.
    آخرین نمونه آن دو گلزن اخیر پرسپولیس در بازی با گل‌گهر بودند؛ سینا اسدبیگی و محمد عمری که با توجه به جدایی لوکادیا، فرصت بیشتری برای بازی پیدا کردند و توانستند در بازی روز شنبه پرسپولیس برابر گل‌گهر دو گل دیدنی به ثمر برسانند تا قرمزها جایگاه خود را در صدر تثبیت کنند.
    فوتبال ایران چنین بازیکنانی که اگر به آنها فرصت داده شود، می‌توانند قابلیت‌هایشان را نمایش دهند، کم ندارد و مهم جسارت مربیان و مدیران باشگاه‌ها برای اعتماد به آنهاست، اعتمادی که می‌تواند یک بازی دو سر برد برای لیگ ایران باشد، هم به تیم‌ها برای رسیدن به هدف‌هایشان کمک کند و هم فوتبالیست‌های آینده‌داری را به تیم ملی معرفی کند.
    حال با توجه به آغاز فصل نقل و انتقالات زمستانی و تکاپوی تیم‌ها برای جذب بازیکنان مورد نظرشان، انتظار می‌رود فوتبال ایران از توفیق اجباری که به واسطه بالا رفتن هزینه‌های ارزی برای جذب بازیکن خارجی به وجود آمده است، استفاده کند و به بازیکنان جوان داخلی و استعدادهای بیشمار آن بیشتر از گذشته اعتماد کند و فرصتی برای جولان دادن به آنها بدهد، فرصتی که با تمام بیم و امیدهایش یک چالش شیرین برای لیگ ایران خواهد بود.