صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2620  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 12 دی 1401
    صدور هشدار «قرمز» برای تهران و کرج
    نفس کشیدن سخت است!
    این روزها هوای کلانشهرها به شدت آلوده است. اگر چشمتان می سوزد، نفستان تنگ می شود و در کل نفس کشیدن برایتان سخت است، شما تنها نیستید، بلکه همه مردم پایتخت و استان های دیگر درگیر بحران آلودگی هوا هستند که سال‌هاست برای آن اقدامی نشده است.
    سازمان هواشناسی کشور نسبت به پایداری و کاهش کیفیت هوا در تهران و کرج هشدار قرمزرنگ صادر کرد.
    سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار قرمزرنگ از تداوم پایداری و سکون هوا و کاهش کیفیت هوا از سه‌شنبه (۱۳ دی‌ماه) تا پیش از ظهر چهارشنبه (۱۴ دی‌ماه) در تهران و کرج خبر داد.
    براثر این مخاطره احتمال افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد بسیار ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک کاهش تا حد ناسالم وجود دارد.
    سازمان هواشناسی برای کاستن از آسیب‌های چنین وضعیتی، کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم را توصیه می‌کند.
    به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از ادامه پایداری جو، تشدید آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی به‌ویژه ذرات معلق کمتراز ۲.۵ از دوشنبه تا چهارشنبه (‌۱۲ تا ۱۴ دی) خبر داد.
    این شرایط جوی در شهرستان‌های تهران همچون اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، پیشوا، قدس، ری، شهریار، رباط کریم، قرچک، ملارد، ورامین و جنوب شهرستان شمیرانات مورد انتظار است.
    بر اثر این مخاطره تداوم و تشدید وضعیت آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک شاخص آلودگی در محدوده بسیار ناسالم قرار خواهد گرفت.
    اداره کل هواشناسی استان تهران مدیریت جدی و موثر جهت کاهش منابع آلاینده ثابت و متحرک از جمله اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش تردد خودروها و فعالیت واحدهای صنعتی عدم تردد غیر ضروری برای تمام گروه‌ها، اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و آماده باش مراکز بهداشتی و درمانی را توصیه می‌کند.
    هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.
    در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
    آمادگی پلیس برای اجرای مصوبات کمیته آلودگی هوا
    فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که در راستای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران پلیس آمادگی اجرای کامل مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا را دارد.
    سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات پلیس برای کاهش آلودگی هوا در تهران گفت:‌ موضوع آلودگی هوا، موضوعی نیست که در آن فقط یک یا دو دستگاه مسئولیت داشته باشند و بلکه دستگاه‌های زیادی در این حوزه دارای مسئولیت هستند و باید وظایف خود را انجام دهند. اتفاقا همانطور که قبلا هم گفته بودم، یکی از این موارد توجه به قانون هوای پاک است و لازم است که تمام دستگاه‌ها به وظایفی که براساس این قانون برایشان تعریف شده عمل کنند.
    وی با بیان اینکه پلیس نیز به وظایفی که در این قانون برایش تصویب شده عمل می‌کند، گفت:‌ علاوه بر آن ما اعلام می‌کنیم که آمادگی اجرای کامل مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران را داریم. به عنوان مثال همین اجرای طرح زوج و فرد از در منازل بعد از چندین سال دوباره در جلسه‌ای با حضور وزیر کشور تصویب شد و ما هم اجرای آن را پذیرفتیم و این طرح به اجرا درآمد.
    فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره احتمال ممنوعیت تردد پلاک‌ شهرهای دیگر و نیز اجرای دیگر محدودیت‌های تردد در معابر تهران در هنگام آلودگی هوا نیز گفت: مبنای ما بر اساس مصوباتی است که از کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام می‌شود و اینطور نیست که ما خودسرانه آن را اجرا کنیم. تاکنون چنین مصوبه‌ای نداشتیم و ما هم چنین چیزی را اجرا نکرده‌ایم. موضوعات مختلف در جلسات تخصصی مطرح شده و در این جلسات کارشناسان پلیس نیز حضور داشته و نظرات خود را ارائه می‌دهند. در نهایت هم آنچه که به تصویب برسد و اجرایش بر عهده پلیس قرار داشته باشد اجرا خواهد شد.
    رحیمی افزود:‌ مواردی هم که در قانون پیش‌بینی شده، مانند برخورد با خودروهای آلاینده، فاقد معاینه فنی و ... همواره و در تمام روزهای سال اجرا می‌شود و موضوعی نیست که اجرایش موقتی و مقطعی باشد.
    استقرار اورژانس در میادین پایتخت
    مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران از تداوم آماده باش مدیریت بحران خبر داد و از مردم خواست که از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.
    به گزارش ایسنا، حامد یزدی مهر با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران گفت: طبق گزارش سازمان هواشناسی از امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه تا چهارشنبه، وضعیت آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها ادامه خواهد داشت و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک شاخص آلودگی تا حد بسیار ناسالم را خواهیم داشت.
    مدیرکل مدیریت بحران استان تهران ادامه داد: در همین راستا توصیه اکید مدیریت بحران به همه مردم و شهروندان عدم فعالیت در فضای باز و تردد غیرضروری است.
    یزدی مهر گفت: هم اکنون نیروهای اورژانس در میادین پرتردد پایتخت مستقر هستند و شهروندان در صورت احساس تنگی نفس، دو بینی، سردرد، سرگیجه، تهوع می‌توانند به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به مشکل آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود.
    مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین به مدیریت منابع آلاینده تاکید کرد و افزود: در ایام آلودگی هوا در سطح صدور هشدار نارنجی بهترین راهکار برای همه گروه‌های حساس، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و کودکان و بانوان باردار ماندن در منزل است چرا که طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی غلظت ذرات معلق در هوای پایتخت در شرایط کنونی با استاندارد فاصله دارد و به هیچ عنوان مناسب این افراد نیست.
    یزدی مهر اظهارکرد: با توجه به اعلام گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت مهم‌ترین آلاینده در هوای کلانشهر تهران ذرات معلق PM۲.۵ است و این ذرات اثرات زیادی بر سلامت انسان دارد و مهم‌ترین عامل خطرناک در هوا برای انسان‌ها به شمار می‌رود.