صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2643  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 12 دی 1401
    «ابتکار» تازه‌ترین تحولات توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند
    آخرین روزنه‌های امید برای توافق
    گروه بین الملل - روز گذشته علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در حاشیه گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در جمع خبرنگاران گفت: ایران به عنوان یک عضو موثر و مسئول آژانس و همچنین NPT و به عنوان کشوری که دارای توانمندی هسته ای است، همواره همکاری جدی و موثر با آژانس داشته است. وی در ادامه درباره این‌که آیا اختلافات با آژانس حل شده است یا خیر گفت: روند گفت‌وگوها یک مسیر پیوسته‌ای بوده و وقفه‌ای در آن ایجاد نشده است و اینکه کار رسانه‌ای در این زمینه انجام نمی‌شود به این معناست که کارها به‌طور جدی پیگیری می‌شود و نیازی نیست که برای هر موضوعی فضاسازی رسانه‌ای صورت بگیرد.
    عضو ارشد تیم مذاکره کننده درباره مسائل پادمانی گفت: بحث‌های آژانس را که از قبل در تعامل میان طرف ایرانی مطرح بوده و پیگیری می‌شده است، الان هم در تعاملاتی که میان دوطرف است پیگیری می‌شود.
    وی در واکنش به ادعای آلمان و آمریکا که عنوان کرده‌اند مذاکرات برجامی برای آنها اهمیتی ندارد و تمرکزی روی این موضوعات ندارند گفت: مذاکرات روند پیوسته‌ای بوده که ادامه داشته است. ممکن است شیوه های آن متفاوت شده باشد اما همچنان این روند ادامه دارد.
    این صحبت ها در حالی مطرح شد که روز گذشته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری با رسانه‌های اعلام کرد: در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ ملاقات‌هایی میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد و موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از مسائلی بود که در این نشست مورد گفت‌وگو قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود داشت که باید تعاملات با هدف فعال سازی و جمع بندی مذاکرات بین دو طرف ادامه پیدا کند. تبادل پیام کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد.
    کنعانی خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران برای جمع بندی مذاکرت رفع تحریم‌ها بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است. ما به طرف‌های مقابل توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی کاری و اتخاذ رویکرد سازنده و واقع بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای حصول توافق و اعلام آن بگیرند.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند که می‌توانند با فشارهای سیاسی و با فضاسازی‌های روانی و تبلیغاتی، امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم‌ها بگیرند قطعا سخت در اشتباه هستند.
    پیام جدید روس‌ها در مورد برجام
    از سوی دیگر میخاییل الیانوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها با حمایت از موضع ایران در گفت‌وگوها تصریح کرد که توپ مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل برجام در زمین غرب است.
    وی روز دوشنبه با انتشار پیامی در توئیتر تصریح کرد: اخیراً ایران چندین بار آمادگی خود را برای پایان دادن به مذاکرات وین در مورد از سرگیری اجرای برجام تایید و به درستی اعلام کرد که توپ در زمین غرب است.
    گفت‌وگوها پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد. قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌هم از اجرای آن بهره‌مند شود.
    شرایط غرب مورد قبول ایران نیست
    در همین رابطه فریدون مجلسی دیپلمات بازنشسته و کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد که در یکی دو هفته اخیر تهران چراغ سبز خود را برای ادامه گفتگوهای احیای برجام نشان داده است. آیا امکان توافق بین دو طرف وجود دارد؟ توضیح داد: میز مذاکره به نتیجه رسیده و دو طرف منتظر امضای طرف ایرانی هستند. طرف ایرانی هم موافقت نکرده و موافقت هم نخواهد کرد. برای اینکه طرف غربی اکنون دیگر امیدی به اینکه از جانب ایران سازگاری خاصی صورت بگیرد ندارد. زیرا آنها توقع دارند که ایران از خط قرمزهایشان در منطقه خطور نکند. جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده که بر سیاست‌هایش در خاورمیانه پایبند است و از آن عقب نمی کشد.
    وی در رابطه با اینکه مطلوب ترین توافقی که ایران می‌تواند به آن دست پیدا چیست؟ گفت: بهترین توافقی که ایران به دست بیاورد این است که بتواند نیروهای دفاعی خود را حدالامکان حفظ کند و فعالیت های هسته ای خودش را در اختیار نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد و ثروت داخلی خود را صرفا صرف توسعه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی داخل ایران کند. این نکته ای است که ایران اگر به سمت آن برود، مطلوب خواهد بود.
    مجلسی همچنین در پاسخ به این سوال سفر وزیرخارجه ایران به عمان باعث شد تا بار دیگر زمزمه واسطه گری مسقط در مورد احیای برجام مطرح شود. آیا عمان می تواند بار دیگر این نقش را بازی کند؟ اضافه کرد: عمان وابستگی های فرهنگی و اجتماعی با ایران دارد. جامعه این کشور نیمه بلوچی و نیمه عربی است و در رژیم گذشته هم در جنگ ظفار از همکاری ایران بهره بردند. آنها وفاداری به ایران دارند اما وفاداری عربی شان بیشتر است. عمان برایش بسیار مهم است که در ایران صلح برقرار باشد و به شکل یک کشور ثروتمند در عرصه بین المللی با استقلال برگردد و این کشور از روابطی که با ایران دارد بهره مند شود. چرا که به راحتی می تواند جای دبی را در ارتباط اقتصادی و بازرگانی با ایران بگیرد. مسقط تمایل دارد که تهران وارد مرحله سازگاری با سازمان ملل متحد و غرب شود. در زمان گفتگوهای منجر به برجام عمان کار وساطت را برعهده گرفت. آنها اکنون هم مایلند چه توسط ایران و چه به دعوت ایران این کار را دوباره قبول کند. اما وساطتی که نتیجه آن مثبت باشد. امروز طرف غربی و امریکا به صورت صریح تر خواهان تحمیل شرایط خود در مورد یک نوع سکون و ارامش در سیاست خارجی ایران هستند.
    این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اینکه آیا می توان گفت که برجام از حوزه وزارت خارجه آمریکا خارج شده و به کاخ سفید رفته، توضیح داد: در آمریکا اینطور نیست که کسی در کاخ سفید بخواهد دستور بدهد. امور خارجی در اختیار وزیر خارجه است و این وضعیت کماکان هم وجود دارد. بهانه های اخیر انها فقط جهت تاثیرگذاری روی طرف خارجی گرفته می شود و در نهایت کار به دست وزارت خارجه انجام می شود. انجا حساب و کتاب امور بین المللی با اندیشکده ها و اتاق های فکری است که سیاست دولت امریکا را شکل می دهند و با تغییر دولت ها و... هم خیلی سیاستها بالا و پایین نمی شود. دولت امریکا مدت ها در این فکر بود که بتواند با ایران کنار بیاید. اما آنها در حال حاضر سعی می کنند به هر قیمتی شده جمهوری اسلامی را به پذیرش اصول روابط بین الملل مورد نظرشان راضی کنند. بنابراین رفت و آمدها و وساطت عمان برای اموری که از سوی ایران قابل پذیرش نیست ثمری نخواهد داشت.