صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2651  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 12 دی 1401
    یکی از دلایل مهم خستگی مزمن
    نتایج یک مطالعه‌ جدید نشان می‌دهد که بیدار شدن با صدای زنگ ساعت در هنگام صبح‌ می‌تواند یکی از مشخصه‌های مهم خستگی مزمن باشد. متخصصان می گویند: افرادی که صبح‌ها با زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند، نسبت به کسانی که به طور طبیعی از خواب برمی‌خیزند معمولا خسته‌تر هستند. این مطالعه نشان داده است که ۵۷ درصد کارمندان اداری و تمام‌وقت در آمریکا با زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند.
    به گفته متخصصان دانشگاه نوتردام در ایالات متحده، استفاده از زنگ ساعت در مقایسه با بیدار شدن به طور طبیعی، باعث می‌شود فرد بیشتر احساس خمودگی کند چرا که این کار، چرخه طبیعی خواب را مختل می‌کند.
    در مقابل، افرادی که به طور طبیعی و بدون زنگ بیدار شدند، بیشتر می‌خوابیدند و در طول روز کافئین کمتری می‌نوشیدند.
    به گفته متخصصان، وقتی به طور طبیعی بیدار می‌شویم، بدن درست پیش از بیداری ما واکنش استرس طبیعی نشان می‌دهد تا به ما هوشیاری بدهد. هورمون‌های گوناگونی که در خواب عمیق و درست پیش از بیداری در بدن به گردش در می‌آیند، نیز بر این امر تاثیرگذارند.
    اما استفاده از زنگ برای بیدار شدن، واکنش استرس طبیعی را که به هوشیاری فرد منجر می‌شود تا او را از خواب بیدار کند، دور می‌زند و در نتیجه چرخه خواب را مختل می‌کند.
    این متخصصان همچنین دریافتند که شب زنده‌داران از همه بیشتر چرت می‌زنند و از همه خسته‌ترند.
    همچنین احساس خستگی غیر عادی در طول روز یکی از رایج ترین مشکلات افراد مختلف است.خستگی غیر عادی می‌تواند نشانه‌هایی از یک بیماری باشد و یا اینکه علت‌های ساده‌ای داشته باشد که با برطرف کردن این علت‌ها رفع شود.
    نداشتن فعالیت بدنی و فعال نبودن، ریشه اصلی خستگی در طول روز است. شاید تصور کنید به قدری خسته‌اید که توان فعالیت بدنی ندارید و نمی‌توانید ورزش کنید؛ اما جالب است بدانید که همین ورزش نکردن و نداشتن فعالیت بدنی باعث این خستگی شده و داشتن ورزش منظم باعث کاهش خستگی شما خواهد شد.
    ورزش منظم علاوه بر اینکه در افراد سالم باعث افزایش انرژی بدن می‌شود، در افراد بیمار هم انرژی در دسترس بدن را افزایش داده و باعث کاهش خستگی می‌شود. اگر توانایی انجام ورزش منظم ندارید، سعی کنید فعالیت روزانه خود را افزایش دهید؛ به طور مثال به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید، یا به جای استفاده از اتومبیل در مسافت‌های کوتاه پیاده روی کنید.
    نداشتن فعالیت بدنی و فعال نبودن، ریشه اصلی خستگی در طول روز است.
    همچنین نداشتن خواب با کیفیت یکی دیگر از دلایل رایج خستگی در طول روز است. در زمان خواب، بدن فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد؛ از جمله ثبت خاطرات روز، ترشح هورمون‌های مختلف، تنظیم متابولیسم و... بعد از یک خواب مناسب، در صبح روز بعد به طور عادی بدن دارای سطح انرژی بالا و آماده به کار است.
    بزرگسالان در طول شبانه روز باید حداقل ۷ ساعت خواب با کیفیت داشته باشند. کیفیت خواب بسیار مهم است و هرچه خواب با کیفیت تر باشد به مغز اجازه بیشتری برای استراحت می‌دهد.
    داشتن نظم در زمان خواب به افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند.داشتن فعالیت بدنی در طول روز سبب می‌شود که شب خواب راحت تر و با کیفیت تری داشته باشید.