سرمقاله

راه قدس از اردن می‌گذرد؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 26667  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 01 اردیبهشت 1403
    «ابتکار» جزئیات حادثه اصفهان را بررسی می‌کند
    هشدار صریح ایران درباره هرگونه ماجراجویی
    گروه بین الملل - همزمان با شنیدن شدن صدای انفجار در اصفهان و ادعای برخی از رسانه درباره حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران در بامداد جمعه باعث شد تا امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش در گفت‌وگویی با دفاع پرس درباره صدای انفجار در اصفهان اظهار کرد: انفجار صبح جمعه در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شئ مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.
    وی افزود: کارشناسان مربوطه در حال بررسی ابعاد موضوع می‌باشند که پس از دریافت نتیجه، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهند کرد. همچنین امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان گفت: این صدا مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به اشیاء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.
    علاوه بر این شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز اعلام کرده که در پی  پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه این شبکه خبری از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای اعلام کرد که حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته است.
    وزارت خارجه مصر نیز در واکنش به این اخبار اعلام کرد: از اسرائیل و ایران می‌خواهیم حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و به قوانین بین‌المللی پایبندی کامل داشته باشند. نسبت به پیامدهای گسترش درگیری و بی ثباتی در منطقه و اثرات خطرناک آن هشدار می‌دهیم. نخست وزیر انگلیس نیز دیروز گفت: به نتانیاهو گفتم که تشدید تنش به نفع هیچ کسی نیست.
    از سوی دیگر فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به وقایع بامداد جمعه در اصفهان هم گفت: اگر اشیا پرنده مشکوک در آسمان کشور عرض اندام کنند مورد آماج پدافند هوایی قدرتمند ما قرار خواهند گرفت و بی نصیب هم نخواهند بود، هر چند اشیاء دیشب مشکوک بودند، اما پدافندی کشورمان با هوشمندی برخورد کرد. این در حالی است که یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر مخالفان دولت نتانیاهو اعلام کرده است: تاکنون هیچ وزیری به این اندازه به امنیت اسرائیل و وجهه و جایگاه بین‌المللی آن آسیب وارد نکرده.
    بن‌گویر در یک توییت نابخشودنیِ یک کلمه‌ای موفق شد اسرائیل را از تهران تا واشنگتن مسخره و شرمنده کند. وی همچین می افزاید: هرکس به‌جز نتانیاهو نخست‌وزیر می‌بود، امروز صبح او را از کابینه بیرون می‌کرد. حتی وزرایی که در کنارش نشسته و مثل گوسفند سکوت می‌کنند هم در برابر اقدامات او مسئولند. آنها بخشی از شکست نابخشودنیِ امنیت و ارزش اسرائیل هستند.
    در همین رابطه و در حالی که ایران هفته گذشته با عملیات وعده صادق پاسخ حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق را به طور قاطعانه و بی سابقه ای داده است،
    حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در جریان سفر به نیویورک در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت:در صورتی که رژیم اسرائیل بار دیگر دست به ماجراجویی بزند و علیه منافع ایران اقدام نظامی صورت دهد، پاسخ بعدی ما فوری و در سطح حداکثری خواهد بود.
    وزیر امور خارجه ایران همچنین به «ارین بارنت» مجری سی‌ان‌ان گفت: «ما به کاخ سفید پیام فرستادیم و تاکید کردیم اگر رژیم اسرائیل بار دیگر اشتباه بزرگ را تکرار کند، پاسخ ما قاطع و برای آن‌ها پشیمان کننده خواهد بود».
    او همچنین گفت پاسخ ایران به اسرائیل «محدود و حداقلی» بود و تهران می‌توانست پاسخ تندتری به حمله تروریستی این رژیم بدهد .
    امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد رژیم صهیونیستی بار دیگر اشتباه بزرگ خود را تکرار نکند و گفت: «ما خواستار بروز بحران‌ها در منطقه نیستیم».
    این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت حمله پهپادی و موشکی علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در دمشق و «در چارچوب حداقلی» بود. او گفت هدف ایران «اقدام برابر» و شناساندن این موضوع بود که ایران «ابزارهایی برای پاسخ» در اختیار دارد.
    امیرعبداللهیان در ادامه می افزاید: خط قرمزی که رژیم اسرائیل از آن عبور کرد، حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. در این حمله ۷ مستشار نظامی رسمی ایرانی مبارزه با تروریسم با حمله موشکی رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند، کنوانسیون‌های شناخته‌شده وین نقض شد. رژیم اسرائیل از خطوط قرمز در مصونیت اماکن دیپلماتیک عبور کرد. بلی حمله‌ای که ما در قالب دفاع مشروع انجام دادیم حداقلی بود، چرا که تنها به دو مرکز نظامی، یعنی پایگاه هوایی نواتیم و یک مرکز استخباراتی و امنیتی که از این دو مرکز علیه سفارت ما حمله موشکی رژیم اسرائیل صورت گرفت، پاسخ دادیم. ما غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم، مراکز اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار ندادیم، فقط دو مکان که از آنجا هواپیما F۳۵ پرواز کردند و از بلندی‌های جولان سفارت ما را مورد حمله موشکی قرار دادند. این هدف حداقلی ما بود. اما این که در حالت تکرار ماجراجویی رژیم اسرائیل، اقدام حداکثری ما چه خواهد بود، می‌توانم بگویم یک اقدام حداکثری پشیمان‌کننده؛ جزئیات اقدام حداکثری را نیروهای مسلح کشورم طراحی کرده‌اند. اما امیدوارم رژیم اسرائیل دچار خطا در محاسبه نشود.
    وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید می کند: اولا عملیات ما روی رژیم اسرائیل غافلگیرانه نبود. بیش از ده روز پیش اعلام کرده بودیم که تصمیم ما برای پاسخ به رژیم اسرائیل قطعی است. چراکه این رژیم با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به حاکمیت ما تعرض کرد و  ثانیا حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرد. ما پیش از عملیات، به آمریکا اعلام کردیم که حمله ایران بر روی رژیم اسراییل قطعی است. این را از طریق برخی وزرای خارجه که با من تماس داشتند، و پیش از آن از طریق سفارت سوئیس اعلام کردیم. البته ما کاملا در منطقه مشاهده می‌کردیم که آمریکا و بیش از ۲۰ کشور و از جمله تعدادی از اعضای ناتو در منطقه در حال استقرار هستند، برای اینکه موشک‌ها و پهپادهای ایران را منحرف یا محدود کنند تا به اسرائیل نرسد؛ اما موشک‌ها و پهپادهای ما به دو هدف مورد نظر اصابت کرد. حمله ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ما عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به رژیم صهیونیستی دادیم.
    وزیر خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: وقتی می‌گوییم پاسخ حداکثری، یعنی اگر رژیم اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری در سرزمین‌های اشغالی خواهیم داد. ما در همین عملیات اخیر هم از پیش به آمریکا اعلام کردیم که پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل، خود را در کنار جنگ این رژیم قرار بدهد. در این صورت، هیچ تعارفی نخواهیم داشت و منافع آمریکا نیز نمی‌تواند مصون بماند. ما معتقد هستیم به جای پرداختن به این موضوعات، باید ریشه بحران کنونی مورد توجه قرار گیرد. دو ساعت پیش در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کردم که ریشه در جنگ، نسل‌کشی و جنایات جنگی و ترکیبی رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری است. اگر جنگ علیه غزه متوقف شود، آرامش به کل منطقه باز می‌گردد و همه ما از جمله ایران از این آرامش سود خواهیم برد.
    واکنش‌های بین المللی به حادثه اصفهان
    بامداد دیروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهرها از جمله اصفهان خبر دادند.
    این در حالی است که ایران در روزهای اخیر بارها درباره ماجراجویی دوباره رژیم صهیونیستی هشدار داده است.
    در همین حال خبرهای مربوط به نفوذ این ریزپرنده‌ها در آسمان کشور با واکنش‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.
    خبرگزاری رسمی عمان این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
    معاون وزیر خارجه فرانسه از همه طرف‌های در منطقه خواست تا تنش‌زدایی کنند.
    یکی از مقام‌های دولت انگلیس گفت: امیدواریم هر اتفاقی که در ایران افتاده است، ماهیتی داشته باشد که تنش‌زدایی هنوز ممکن باشد.
    ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس هم گفته که باید از تشدید تنش خودداری شود.
    سوناک گفته است: این را به بنیامین نتانیاهو هم گفته‌ام که تشدید تنش به نفع هیچکس نیست. آنچه می‌خواهیم ببینیم برقراری آرامش در منطقه است.
    وزارت خارجه ایتالیا خواستار کاهش تنش در منطقه شده است.
    وزیرخارجه کانادا اعلام کرد که امروز در نشست وزرای خارجه گروه ۷ درباره این حادثه گفت‌وگو می‌کنیم.
    شرکت امنیتی انگلیسی امبری گفته است به کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و اقیانوس هند غربی توصیه شده هوشیار باشند.
    وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با هرگونه برخوردی که ممکن است باعث افزایش تنش در خاورمیانه شود، مخالف هستیم و به نقش سازنده خود برای تقویت آرامش در خاورمیانه ادامه می‌دهیم.
    وزارت خارجه هلند نیز اعلام کرد: ما از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم. تحولات اخیر خاورمیانه نگرانی زیادی ایجاد می‌کند.
    اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: ما باید تمام تلاش خود را به کارگیریم تا تمام طرف‌ها را از تشدید تنش در خاورمیانه بازداریم. لازم است منطقه در ثبات باشد.
    در همین حال وزارت خارجه مصر اعلام کرد: ما از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری را حفظ کرده و قوانین بین‌المللی را به طور کامل اجرا کنند.
    وزارت خارجه مصر هم‌چنین نسبت به عواقب گسترش «نزاع و بی ثباتی در منطقه» و پیامدهای خطرناک آن هشدار داد.
    وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: از تمام طرف‌ها می‌خواهیم از اقداماتی که ممکن است نزاع و درگیری در خاورمیانه را گسترش دهد، خودداری کنند.
    وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد: اولویت جامعه بین‌المللی باید توقف کشتار در غزه باشد.
    دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این حادثه گفت: روسیه از خویشتن‌داری بین طرفین درگیری حمایت می‌کند و تصمیماتی را رد می‌کند که می‌تواند منجر به تشدید وخامت اوضاع شود.
    پسکوف به خبرنگاران گفت: در هر صورت، ما همچنان به حمایت از آرامش و امتناع از هرگونه اقدامی که می‌تواند باعث افزایش بیشتر تنش‌ها شود، ادامه می‌دهیم.
    هم‌زمان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به اسپوتنیک گفت: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اطلاع اسرائیل رسانده که ایران نمی‌خواهد پاسخ نظامی بیشتری ارائه دهد و امیدواریم که پاسخ اسرائیل به این شیوه هم نشان دهنده این باشد که آنها خواستار تشدید تنش با ایران نیستند.
    از سوی دیگر وزرای خارجه گروه هفت تأکید کردند: از تمام طرف‌ها می‌خواهیم از هرگونه تنش خودداری کنند. ما خواهان تحقق ثبات در خاورمیانه هستیم.
    این وزرا تأکید کردند: ما باید برای کاهش بحران انسانی در غزه تلاش کنیم. ما خواهان توقف فوری و پایدار جنگ در غزه، آزادی اسرا و تضمین ورود کمک‌ها هستیم.
    وزیر خارجه اردن هم تاکید کرد: ما نسبت به خطر تشدید تنش در منطقه هشدار می‌دهیم و تمام اقداماتی را که منجر به جنگ در منطقه شود، محکوم می‌کنیم.
    پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت: باید از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید نزاع در خاورمیانه می‌شود، ممانعت به عمل آورد. باید تمام طرف‌ها خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و به مسئولیت خود عمل کنند.
    اولاف شولتس، صدراعظم آلمان هم در واکنش، خواهان کاهش تنش‌ شده و گفته برلین با همکاری شرکای خود به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها است.
    صدراعظم آلمان به خبرنگاران گفت: «هدف ما فعلا تنش‌زدایی است و این دستور کار اصلی ما خواهد بود و همچنین با همه دوستان و متحدان خود در این مورد صحبت می‌کنیم و با آنها در این مسیر همکاری خواهیم کرد.»
    وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن هم امروز جمعه در واکنش به حادثه اصفهان از پاسخ به اینکه آیا تل‌آویو در مورد آن با واشنگتن هماهنگ کرده است، خودداری کرد، اما گفت که واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی درگیر نشده است.
    وی گفت: من نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم، جز این که بگویم ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی درگیر نشده است. آنچه ما روی آن متمرکز شده‌ایم، آنچه G7 روی آن متمرکز شده است ... این است که کار ما برای کاهش تنش‌ها است.