صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 26683  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 02 اردیبهشت 1403
    با طائران حریم ملکوت / فریدون عسکری
    بزرگی می گفت: وقتی کسی برای ما خیلی عزیز باشد، در تخیلات خود او را بزرگ و بزرگتر می بینیم . حال اگر بفهمیم که او حتی از تخیلات ما هم بزرگتر بوده، حس احترام ما چندین برابر می شود . مردان راست قامتی که با اخلاص، ندای هل من ناصر حسین زمان را لبیک گفتند. ستارگان درخشانی که شاهکارهای عجیبی خلق کردند و تا ابد بر بلندای آسمان ایران خواهند درخشید.
    در این یادداشت به دو فرشته آسمانی از ارتش جمهوری اسلامی ایران می پردازیم که یکی تکاوری شجاع و دیگری خلبانی تیزپرواز که در اردیبهشت سال 1360 و در منطقه سرپل ذهاب و ارتفاعات بازی دراز به شهادت رسیدند.
    1 _ تکاور دلاور نیروی زمینی ، شهید حسین ادبیان :
    این شهید والامقام (و همرزم شهید صیاد شیرازی) هنگامی که به علت انجام رشادت های کم نظیرش در کردستان و منطقه غرب به درجه سرگردی ترفیع می یابد همانجا حکم درجه نظامی تشویقی را پاره کرده و می گوید : من برای اسلام می جنگم نه برای رتبه و مقام.
    سرانجام در دوم اردیبهشت 1360 در منطقه سرپل ذهاب و در محل بازی دراز پس از نبردی دلاورانه و نابرابر با ارتش بعث عراق طعم شیرین شهادت را چشید و پیکر مطهرش پس از 38 سال در سال 1398 توسط کمیته تفحص و جستجوی مفقودین، کشف و شناسایی گردید.
    2 _ عقاب تیزپرواز هوانیروز ، خلبان شهید علی اکبر شیرودی :
    جوانی چهارشانه و دوست داشتنی، و با لباس خلبانی بدون درجه نظامی و تسبیحی در دست که در ذیل به چند مورد (داستانک واقعی) اشاره می شود.
    خلبانی جسور و فداکار
    وقتی جنگ شروع شد ، ابوالحسن بنی صدر ( رئیس جمهور و فرمانده وقت کل قوا ) دستور تخلیه پادگان های نظامی را صادر کرد ، شهید شیرودی خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه بود . دستور داده شده بود که ضمن تخلیه پادگان ها ، خلبانان شکاری هوانیروز زاغه های مهمات را نیز با شلیک راکت از بین ببرند ، ولی شهید شیرودی و خلبانان همرزمش ضمن سرپیچی از دستور بنی صدر ، شجاعانه با سه فروند بالگرد کبرا (Cobra) به نیروهای دشمن ( سه لشکر زرهی ) هجوم برده و ضمن نجات پادگان سرپل ذهاب و واردآوردن خسارات فراوان بر متجاوزان ، آنها را کیلومترها به عقب راند .
    علی اکبر شیرودی نامدارترین خلبان جهان
    هنگامی که خبر شهادت شیرودی را به امام خمینی (ره) دادند، امام (ره) بعد از سکوت طولانی فرمود شیرودی آمرزیده شده است. در حالی که برای دیگر شهدا می فرمود : خداوند آنها را بیامرزد. مقام معظم رهبری نیز در یکی از بیانات خود فرمودند : شهید شیرودی اولین نظامی بود که من در نماز به او اقتدا کردم.
    شهید علی اکبر شیرودی بالاترین پرواز جنگی در دنیا را داشته (چند هزار مأموریت هوایی) و تا قبل از شهادت (هشتم اردیبهشت 1360) ، حدود 360 بار از خطر گلوله های دشمن جان سالم به در برده و حدود بیش از چهل فروند بالگرد شکاری (‌Cobra‌) که شهيد شیرودی خلبان آنها بوده تیر خورده بودند.
    بر اثر حملات بی باکانه و رعدآسای شهیدان شیرودی، کشوری، سهیلیان و سایر خلبانان تیزپرواز هوانیروز به نیروهای دشمن ، ارتش‌ بعث عراق بالگردهای کبرای ایران را مار زهرآگین لقب داد.
    صاحب‌نظران جنگ‌های هوایی دنیا‌، شهید شیرودی را نامدارترین خلبان نظامی جهان نامیدند.
    رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در تاریخ 11 اردیبهشت 1360 در خصوص شهید حسین ادبیان و شهید علی اکبر شیرودی فرمودند‌: شهید شیرودی و شهید ادبیان دو نظامی مسلمان برای ما خیلی حرف ها دارند. وجود اینگونه عناصر در ارتش جمهوری اسلامی خیلی معنا دارد. این دو قهرمان در راه خدا جنگیدند و شهید شدند.