سرمقاله

سهم مردم ازمیدان کجاست؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 27081  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 08 اردیبهشت 1403
    آمریکا و فرانسه صحنه تظاهرات ضد جنگ شد
    اعتراضات ضد اسرائیلی
    گروه بین الملل- اعتراضات دانشجویان در آمریکا علیه جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌ قد واشنگتن از تل‌آویو همچنان ادامه دارد؛ دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا مجبور به تعطیلی کلاس‌های درس شده و هم‌چنین اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس در آستین امروز – پنجشنبه – دست به اعتصاب زده و تمامی فعالیت‌های آموزشی را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
    به گزارش ایسنا، موج اعتراض دانشجویان در آمریکا به جنایت های رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز مرگبار به نوار غزه که طی روزهای اخیر در «دانشگاه کلمبیا» در شهر نیویورک آغاز شد؛ خیلی زود به «دانشگاه نیویورک» در همان شهر، «دانشگاه هاروارد» در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست، «دانشگاه ییل» در شهر نیوهیون در ایالت کنتیکت و «دانشگاه کارولینای شمالی» در شهر رالی در ایالت کارولینای شمالی و دانشگاه براون در رود آیلند رسید، همچنان به سرعت در حال گسترش است.
    روزنامه گاردین به نقل از بیانیه مشترک اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس در آستین می‌نویسد: «ما شاهد ضرب‌وشتم دانشجویان زن توسط پلیس بوده‌ایم و هم‌چنین دیده‌ایم که پلیس با خشونت آنها را دستگیر می‌کند. ما این واکنش نظامی پلیس به معترضان حامی فلسطین را محکوم می‌کنیم. پلیس و نیروهای ایالتی اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان را با خشونت پاسخ داده‌اند؛ اقدامی که تمام جامعه ما را ناامن می‌کند.»
    اعتراضات دانشجویی علیه جنگ اسرائیل در غزه در سراسر آمریکا ادامه دارد و در جریان دخالت پلیس، ۵۵۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.
    دانشجویان از دانشگاه‌ها می‌خواهند تا روابط خود را با شرکت‌هایی که به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه کمک می‌کنند، قطع کنند.
    به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، برخی از دانشگاه‌ها از پلیس خواسته‌اند تا اعتراضات را پایان دهد که این مساله، به درگیری و دستگیری دانشجویان منجر شده است.
    دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مراسم اصلی فارغ التحصیلی دانشجویان را که برای ۱۰ مه است، لغو کرد پس از آنکه ۹۳ نفر در پردیس لس آنجلس روز جمعه دستگیر شدند.
    در کالج امرسون بوستون نیز ۱۰۸ نفر دستگیر شدند.
    یکی از دانشجویان گفت: «همه جا پلیس حضور دارد.»
    در پردیس دانشگاه اموری آتلانتا، ۲۸ نفر بازداشت شدند و شاخه محلی گروه فعال «صدای یهودی برای صلح» گفت که پلیس از گاز اشک آور و شوکر علیه معترضان استفاده کرد.
    در دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون پلیس با سپر و باتوم به صفوف معترضان هجوم برد و ۳۳ نفر را دستگیر کرد.
    در «سیتی کالج» نیویورک، افسران پلیس از اعتراضات عقب نشینی کردند و صدها دانشجو که در محوطه چمن پردیس «هارلم» جمع شده بودند، به اعتراضات خود ادامه دادند.
    در دانشگاه پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا در هومبولت، دانشجویان از روز دوشنبه در ساختمان پردیس هستند و کارکنان در تلاش برای مذاکره هستند.
    در دانشگاه کانکتیکات یک معترض دستگیر شد و افسران پلیس چادرها را برچیدند، در حالی که اعتراضات در دانشگاه استنفورد و پردیس نیوجرسی دانشگاه پرینستون ادامه دارد.
    دانشگاه هاروارد از جمله دانشگاه‌هایی است که علیه معترضانی که چادر برپا کرده‌اند، اقدامی انجام نداده است.
    در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، جایی که جنبش اعتراضی آغاز شد، مقامات دانشگاه همچنان در بن بست با دانشجویان قرار دارند.
    پلیس هفته گذشته چادرها را برچید و بیش از ۱۰۰ نفر را دستگیر کرد، اما دانشجویان دوباره چادرها را در منطقه‌ای که چند هفته دیگر مراسم فارغ التحصیلی برگزار می‌شود، برپا کرده‌اند. مقام‌های دانشگاه به دانشجویان تا امروز به آنها فرصت داده‌اند تا این مکان را ترک کنند.
    رئیس دانشگاه تگزاس در آستین در واکنش به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر «اشغال ساختمان‌های دانشگاه توسط معترضان به جنگ غزه» گفت: «روز چالش‌برانگیزی است اما معترضان اجازه نخواهند داشت که قوانین و سیاست‌های ما را نقض کنند. دانشگاه ما اشغال نشده است.»
    هم‌چنین معترضان در دانشگاه میشیگان علاوه بر محکومیت تداوم جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، وعده دادند که امروز در دانشگاه می‌مانند و به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
    «دِرک پیترسون» استاد تاریخ در این دانشگاه می‌گوید: «توهین و اقداماتی که امروز علیه مردم غزه رخ می‌دهد نیازمند حرکت است نه پاسخ ساده و مجهول.»
    در ایالت ماساچوست، دانشجویان «مؤسسه فناوری ماساچوست» در شهر کمبریج و «کالج امرسون» در شهر بوستون، به جنبش دانشجویی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه پیوستند و اقدام به ایجاد کمپ‌های اعتراضی کردند.
    علاوه بر آنچه در تگزاس گزارش شده است، اعتراضات به جنگ غزه در دانشگاه پلی‌تکنیک کالفیرنیا هم گسترش پیدا کرده است؛ تا جایی که فعالیت‌های آموزشی طی چند روز آینده در دانشکده هامبولت به صورت دورکار خواهد بود.
    مقامات دانشگاه تعطیلی کلاسها و ساختمان‌های مربوطه را برای دوره‌ای طولانی‌تر بررسی می‌کنند.
    آنها در بیانیه‌ای ضمن حمایت از آزادی بیان، تاکید کردند که گفت‌وگوهای آزاد می‌تواند «قابل احترام و سازنده» باشد.
    طبق گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، نیروهای پلیس برای سرکوب اعتراضات دانشجویان به سمت «دانشگاه کالیفرنیا جنوبی» حرکت کردند. با حضور این دسته از نیروها، برخی از دانشجویان محیط دانشگاه را ترک کردند اما آن دسته از افرادی که به حضور خود در دانشگاه جهت اعتراضات ادامه دادند، با سرکوب و دستگیری مواجه شدند.
    پلیس لس‌آنجلس اعلام کرده که ۹۳ تن در تظاهرات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دستگیر شدند.
    جنبش ضد جنگ در فرانسه: دانشجویان، ورودی دانشگاهی در پاریس را مسدود کردند
    دانشجویان فرانسوی در اعتراضاتی که بازتاب جنبش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا است، امروز جمعه، دسترسی به دانشگاه معتبر علوم سیاسی (سیانس پو) پاریس را مسدود کردند.
    به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دانشجویان فرانسوی در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به نمایش گذاشتند.
    تعدادی از دانشجویان چفیه‌هایی به رنگ سیاه و سفید که به نماد ابراز همبستگی با غزه تبدیل شده است، بر سر داشتند.
    رویترز به نقل از یک دانشجوی ۲۲ ساله در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات حقوق بشر و انسانی دانشگاه سیانس پو نوشت: وقتی که ما اتفاقاتی را که در آمریکا و اکنون در استرالیا رخ می دهند، مشاهده می کنیم واقعا امیدواریم که این اتفاقات در فرانسه نیز رخ دهند. جهان آکادمیک باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.
    دانشجویان فرانسوی از دانشگاه علوم سیاسی پاریس خواستند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند.
    یک دانشجوی ۲۰ ساله دیگر نیز که در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی در این دانشگاه تحصیل می کند، گفت: بسیار خرسند هستیم که دانشجویان در دانشگاه های بیشتری بسیج می شوند.
    این معترض فرانسوی گفت امیدواریم این اعتراضات به همه دانشگاه ها و خارج از آن گسترش یابد... ما تا وقتی که نسل‌کشی غزه پایان نیافته تسلیم نمی شویم.
    رویترز نوشت دانشگاه سیانس پو به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخی نداده است.
    برخی از رسانه های فرانسوی گزارش دادند: چهارشنبه شب، پلیس فرانسه گروهی از دانشجویان را که مقابل این دانشگاه را مسدود کرده بودند، متفرق کرد. سیاستمداران چپ‌گرا، این اقدام دانشجویان را محکوم کردند.
    دور تازه درگیری بین پلیس و دانشجویان بر سر جنگ غزه روز پنجشبه در دانشگاه های آمریکا در گرفت و ابهاماتی را درباره شیوه برخورد با دانشجویان با توسل به قوه قهریه به منظور سرکوب دانشجویان برانگیخت.
    اعتراضات دانشجویی در آمریکا از زمان بازداشت های گسترده در دانشگاه کلمبیا در هفته گذشته شدت گرفته است.