صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2757  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 15 دی 1401
    بحث آلودگی هوا جلسه هیئت دولت را درنوردید
    انکار وزیر کشور و رئیس سازمان محیط زیست درباره مصرف مازوت
    وزیر کشور اعلام کرد که ۶۰ درصد آلودگی هوا طبق بررسی‌ها مربوط به منابع متحرک و ۴۰ درصد منابع ثابت است. احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مدیریت آلودگی هوای و تاثیرات آن در تهران و دیگر شهرهای کشور گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا طبق بررسی ها مربوط به منابع متحرک و ۴۰ درصد منابع ثابت است. در بحث منابع متحرک حمل و نقل عمومی و خودروها و موتوسیکلت‌ها مطرح است. بر اساس تصمیماتی که گرفته شده است، تعداد قابل توجهی موتورسیکلت برقی را قرار است وارد کنیم و جایگزین موتورسیکلت‌های با سوخت نامناسب کنیم.
    وی افزود: همچنین بحث نوسازی ناوگان عمومی مطرح است و قراردادهایی در این زمینه بسته شده و تعدادی اتوبوس جدید هم برای تحویل از کارخانه‌ها آماده تحویل و شماره گذاری هستند. علاوه بر این شهرداری کار خوبی را برای کاهش مسیر ترددها با اصلاح تقاطع ها شروع کرده است.وی ادامه داد: در کنار اینها بحث سوخت مطرح است، وزارت نفت در حال کار درباره سوخت‌های یورو ۵ است تا بیشتر آن را در استفاده خودروها در شهرها داشته باشیم. در منابع ثابت هم که درباره پالایشگاه‌ها و کارخانه‌هاست برنامه هایی در دستور کار است که با سوخت‌های بهتر کار کنند. البته مهاجرت نسبتا قابل توجه به تهران و افزایش جمعیت موجب افزایش آلودگی شده و کاهش نزولات آسمانی هم در این روند موثر بوده است
    سلاجقه: تهران مازوت‌سوزی ندارد
    این در حالی است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در همین باره گفت: در اطراف شهر تهران مازوت‌سوزی نداریم و نیروگاه بعثت مازوت نمی‌سوزاند. علی سلاجقه نیز در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره مازوت‌سوزی در تهران گفت: ما در اطراف شهر تهران مازوت‌سوزی نداریم، چون نیروگاه بعثت مازوت نمی‌سوزاند، ولی موضوعی که در اینجا وجود دارد، تراکم است و اتفاقی که افتاده فارغ از حد توان شهر است که باید مدیریت شود.
    وی افزود: در قزوین مازوت‌سوزی داریم و در استان البرز هم وجود دارد، اما در شهر تهران مازوت‌سوزی وجود ندارد.
    معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی هوا گفت: تمام بدنه دولت و امروز هم رئیس جمهور بر این موضوع تاکید کردند و حتی قرار شد بخشی از وقت جلسه آتی هیئت دولت به بحث قانون هوای پاک و فرآیند اجرایی آن اختصاص پیدا کند.
    سلاجقه یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا برای بودجه ۱۴۰۲ اعتباری در این موضوع در نظر بگیرند. برآورد اولیه نشان داد که ۱۰۷ هزار میلیارد تومان که البته ۳۰ هزار میلیارد تومان آن مشترک است و یک ۳ میلیارد دلار برای اجرای این قانون نیاز است که صرف اقدامات مختلفی از جمله حمل و نقل عمومی و سوخت و صنایع و کارخانه‌ها خواهد شد.
    وی ادامه داد: رئیس‌ جمهوری این موضوع را مطرح کرد که در نشست آتی دولت این بحث به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و هم در برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت طبق قانون هوای پاک اجرا شود.
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در امر حمل و نقل عمومی تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است که دولت حتما اعلام خواهد کرد، افزود: در امر مصرف سوخت هم در یکی دو هفته آینده کار خوبی در اصفهان که اعتبار خیلی سنگینی را در این زمینه و امور پالایشگاهی هزینه شده است اعلام می‌شود و در امر صنایع و کارخانه برنامه‌های خوبی وجود دارد.