صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2772  |  صفحه ۵ | ایران زمین  |  تاریخ: 15 دی 1401
    رئیس اداره امور حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:
    ۷۶۲ هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان رفع تصرف شد
    رئیس اداره امور حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۶۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان با صدور حکم قضایی رفع تصرف شد.
    به گزارش روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، وریا محمدی اظهار داشت: این میزان اراضی رفع تصرف شده بر اساس آرای اجرایی صادره واحدهای اجرای احکام دادگستری شهرستان‌ها انجام شده است.
    وی اضافه کرد: در اجرای ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، هزار و ۸۳ فقره پرونده در مدت یاد شده برای تخریب و تصرف عدوانی در سطح یک هزار و ۱۱ هکتار تشکیل شد و ۱۰ هزار و ۲۶۴ پرونده در دستگاه قضا در حال رسیدگی است.
    رئیس اداره امور حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: برابر ماده ۲۰ «قانون هوای پاک» مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.
    وی گفت: علاوه بر این ماده قانونی، در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده ۶۷۵ و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ و ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود.
    محمدی با بیان اینکه در راستای ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" طرح نهضت ملی تولید نهال در دست اجراست، اضافه کرد: سهم استان از نهضت جهادی یک میلیارد اصله نهالی در کشور، سالانه چهار میلیون نهال است. وی افزود: در اجرای ماده ۴۲ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع ۱۴۷ فقره پرونده قضائی برای قطع هفت هزار و ۱۱۶ اصله درخت و نهال تشکیل شد.
    محمدی یادآوری کرد: در اجرای ماده ۴۷ این قانون برای رسیدگی به آتش‌سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی استان هم چهار فقره پرونده به مساحت ۳۷ هکتار تشکیل و به مراجع قضائی ارسال شد. وی گفت: در شرایط مطلوب صیانت و حفاظت از هر ۱۰ هزار هکتار جنگل و هر ۵۰ هزار هکتار مرتع به یک نفر نیروی آموزش دیده و متخصص نیاز دارد و انتظار می‌رود خود مردم و فعالان منابع طبیعی نیز به عنوان حافظان انفال الهی در این خصوص همکاری و مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند تا بتوان این ثروت‌های خدادادی را به خوبی حفاظت کرد.
    رئیس اداره امور حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواست گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.