سرمقاله

اقتصاد و روان و فرهنگ / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 27757  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 19 اردیبهشت 1403
    رژیم صهیونیستی همچنان به جنایت خود در رفح ادامه می‌دهد
    موافقت حماس با آتش بس
    جنبش حماس در بیانیه‌ای از موافقت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش با طرح قطر برای آتش بس در غزه خبر داد.
    جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش امروز دوشنبه در تماس تلفنی با شیخ محمد عبدالرحمان نخست وزیر قطر و عباس کامل رئیس دستگاه اطلاعات مصر، موافقت خود را با آتش بس در غزه اعلام کرد.
    هنیه آل ثانی و کامل را در جریان موافقت جنبش متبوعش با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس در غزه قرار داد.
    پیش از این هم یک عضو ارشد حماس به الجزیره گفته بود که «به واسطه‌های قطری و مصری اعلام کردیم با طرحشان برای آتش بس در غزه موافق هستیم».
    با افزایش امیدها برای اعلام توقف جنگ غزه که وارد دویست و چهاردهمین روز خود شده است، پس از اعلام موافقت جنبش حماس با پیشنهاد آتش‌بس، نیروهای اشغالگر شهر رفح در جنوب نوار غزه از جمله اطراف گذرگاه زمینی با مصر را در بحبوحه هشدارهای بین‌المللی در مورد تهاجم به شهر و تضعیف فرصت دستیابی به توافق آتش‌بس به شدت بمباران کردند. این در حالی است که مقاومت نیز به پاسخ‌گویی پرداخته است.
    به گزارش ایسنا، سخنگوی ارتش اشغالگر تاکید کرده که گذرگاه کرم ابوسالم در حال حاضر بسته است و زمانی باز خواهد شد که شرایط امنیتی برای آن مناسب باشد.
    ارتش صهیونیستی در کانال رسمی تلگرام خود مدعی شده است گذرگاه کرم ابوسالم در شرق رفح را هدف قرار داده است زیرا «اطلاعات نشان می‌دهد که گذرگاه شرق رفح برای اهداف تروریستی استفاده می‌شود».
    این ارتش با توصیف این عملیات به عنوان «دقیق» گفته است: قبل از این عملیات، ارتش اسرائیل ساکنان منطقه شرق رفح را تشویق کرده که به طور موقت به منطقه المواصی تخلیه شوند، جایی که ارتش اسرائیل مدعی است به بیمارستان‌های صحرایی، چادر، آب و غذا تدارک دیده است.
    آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی عملیات زمینی خود را در منطقه شرقی شهر رفح در مرز با مصر تشدید کرده‌اند.
    ادرعی در گفت‌وگو با وبگاه الحره گفت: در حال تکمیل کنترل عملیاتی بر منطقه در سمت فلسطینی گذرگاه رفح هستیم.
    وی ادعا کرد: نیروها در منطقه خاصی در شرق رفح در حال عملیات هستند و اکثر قریب به اتفاق ساکنان منطقه عملیات نظامی تخلیه شده‌اند.
    ادرعی در بیانیه‌ای توضیح داد که «نیروهای لشکر ۱۶۲ یک عملیات غافلگیرانه» را برای خنثی کردن اهداف حماس در شرق رفح آغاز کردند.
    بر اساس این بیانیه، در بخشی از این عملیات، هواپیماهای جنگی متعلق به نیروی هوایی و نیروهای تیپ ۲۱۵ به اهدافی که ادعا شده متعلق به حماس بوده حمله و آن‌ها را منهدم کردند.
    رسانه‌های عبری زبان در این باره نوشتند «لشکر گفعاتی» بر گذرگاه رفح و محور صلاح الدین تسلط یافته و کنترل آنها را به دست می‌گیرد.
    خبرنگار العربی الجدید در این خصوص گفت: خودروهای نظامی اسرائیل در حدود ۲۰۰ متری گذرگاه زمینی رفح در جنوب شهر رفح در میان شلیک گلوله‌های متعدد به ساختمان‌های گذرگاه مستقر شدند.
    وی خاطرنشان کرد: حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی اطراف گذرگاه رفح و کرم ابوسالم و محله‌های السلام و الجنینه و حملات هوایی محله التنور در شهر رفح را هدف قرار داد.
    کانال خبری قاهره نیز از تبادل تیراندازی بین مقاومت و رژیم صهیونیستی در نزدیکی دروازه رفح از سمت فلسطین خبر داد.
    همچنین از طرفی دیگر، نیروهای رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه و امروز به حملات توپخانه‌ای و هوایی خود به مناطقی در شرق شهر رفح ادامه دادند.
    خبرنگار آرتی امروز گزارش داد که در نتیجه حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به ۲ منزل مسکونی خانواده‌های الدربی و ابوعمره در منطقه تل السلطان در غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه، ۱۴ فلسطینی به شهادت رسیدند.
    خبرنگار آرتی گفت: ۹ فلسطینی بر اثر هدف قرار گرفتن خانه خانواده الدربی در تل السلطان در غرب شهر رفح به شهادت رسیدند.
    در بمباران رژیم صهیونیستی علیه خانه خانواده ابوعمره در غرب شهر رفح پنج تن شهید شدند که ۲ نفرشان زن و یک نفر از آنها کودک است در عین حال در این حمله ۱۰ نفر دیگر هم زخمی شدند که همگی به بیمارستان کویتی منتقل شدند.
    منابع پزشکی فلسطینی از شهادت ۲۰ فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به منازل در رفح طی بامداد سه شنبه خبر دادند.
    همچنین حمله هوایی دیگری به محله التنور در شرق شهر رفح منجر به شهادت تعدادی از شهروندان و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.
    در ادامه بر اثر هدف قرار دادن خانه خانواده الشمالی در کنار مسجد ابوبکر در محله برازیل در رفح تعدادی از شهروندان شهید و تعدادی مجروح شدند.
    حملات به رفح در حالی است که این شهر آخرین پناهگاه آوارگان در نوار آسیب دیده غزه از آغاز عملیات زمینی نیروهای اشغالگر در ۲۷ اکتبر گذشته است که از شهروندان خواسته شده بود از شمال و مرکز نوار غزه به سمت جنوب و به ادعای آنها به «مناطق امن» بروند.