سرمقاله

چند نکته درباره نمایشگاه کتاب تهران / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حضور همراه اول در نمایشگاه الکامپ با آخرین دستاوردهای فناورانه
  • از صدر نشینی ژرمن ها تا برد مجارستان در وقت اضافه با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • وزیر ارتباطات فیبرنوری و ۱۰۰۸مین سایت 5G ایرانسل را افتتاح کرد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 27924  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 23 اردیبهشت 1403
    پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بسته شد
    ابقای ۱۱۵ نماینده مجلس فعلی در پارلمان آینده
    گروه سیاسی- دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به خط پایان رسید و تکلیف ۲۹۰ کرسی این مجلس مشخص شد.
    پرونده انتخابات مجلس دوازدهم بسته شد، انتخاباتی که پیش از برگزاری با ردصلاحیت های گسترده تر از انتخابات ۹۸، شوکی به طیف مستقل، اعتدالی و اصلاح طلب وارد شد و بعد از برگزاری انتخابات نیز با رأی آوردن چهره هایی تندرو مشخصا در حوزه انتخابیه تهران، شوکی به شورای ائتلاف و مشخصا قالیباف وارد شد.
    انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد و در مرحله اول تکلیف ۲۴۵ کرسی و در مرحله دوم تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مشخص شد. انتخاباتی که بنا به گفته وزارت کشور با ۴۱ درصد، رکورد مشارکت حداقلی را زد.
    در میان نمایندگان راه یافته به مجلس دوازدهم، اسامی چون، مسعود پزشکیان، نوری قزلجه، نصیرپور، نیکزاد، شمس الدین حسینی، نبویان، ذوالنوری، قشقایی، قادری، لاهوتی، تاجگردون، علاءالدین بروجردی، هادی قوامی، منوچهر متکی، منادی سفیدان، محمد مهدی مفتح و ...به چشم می خورد.
    آمار شعب اخذ رأی در دو مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم
    در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم، یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر بودند و تعداد شعب اخذ رأی در این یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه، ۵۹ هزار شعبه بود که از این میزان، ۴۴ هزار شعبه به صورت ثابت و ۱۵ هزار شعبه به صورت سیار بودند.
    واجدان شرایط شرکت در این مرحله از انتخابات نیز ، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر بودند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ را مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ را زن از مجموع واجدین شرایط تشکیل می دادند.
    مرحله دوم انتخابات نیز در ۱۵ استان و ۲۲ حوزه انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس برگزار شد. همچنین ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه نیز برای مرحله دوم انتخابات در سراسر کشور دایر بودند.
    ریزش محسوس آراء در انتخابات مجلس دوزادهم/ قالیباف نفر اول شد
    بررسی ها نشان می دهد که از میان ۲۹۰ منتخب مجلس دوازدهم، ۱۱۵ نفر سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم را دارند.
    همچنین آرای نمایندگان ابقا شده در انتخابات مجلس دوازدهم نشان می دهد که بیشترین ریزش آراء در میزان رأی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم در فاصله بین دو انتخابات ثبت شده است.
    او در انتخابات مجلس یازدهم با کسب ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران وارد بهارستان شد، اما در انتخابات اسفندماه سال ۱۴۰۲ با ریزش ۸۱۷.۳۸۲ رأی تنها توانست ۴۴۷.۹۰۵ رأی را اخذ کند.
    از سوی دیگر، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان آباد نیز که در انتخابات مجلس یازدهم ۱۷.۱۲۷ رأی کسب کرده بود، در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲، با کسب ۱۷.۰۱۸ رأی، ۱۰۹ رأی کمتر از سال ۹۸ کسب کرده که کمترین میزان ریزش رأی بوده است.
    ۹ چهره جدید از پایتخت آمدند
    انتخابات در پایتخت نیز دومرحله شد و تکلیف ۱۶ کرسی در دور دوم مشخص شد. براساس نتایج حاصل شده، از ۳۰ منتخب راه یافته به مجلس، ۹ چهره یعنی کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی منفرد، محمد سراج، ابوالفضل ظهره وند، حسین صمصامی، پیمان فلسفی، مرتضی محمودی، زینب قیصری و مجتبی زارعی برای نخستین بار از این حوزه بر صندلی سبز مجلس تکیه می زنند.
    ۱۴ نماینده زن در پارلمان دوازدهم
    با بسته شدن پرونده انتخابات مجلس دوازدهم مشخص شد که تعداد نمایندگان زن ریزش داشته و برخلاف مجلس قبلی که ۱۶ کرسی در اختیار زنان بود، در این مجلس تنها ۱۴ کرسی به نمایندگان زن رسیده است.
    یک مجلس بدون فراکسیون اکثریت
    نحوه چینش سیاسی صندلی های پارلمان نیز حکایت از آن دارد که مجلس دوازدهم مجلسی با یک فراکسیون اکثریت نخواهد بود و مجلسی چند فراکسیونی است. برهمین اساس نیز پیش بینی می شود مستقلین که بنا به گفته نوری قزلجه نزدیک به ۱۰۰ صندلی در این مجلس دارند، قدرت نفوذ و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به مجلس فعلی داشته باشند.
    وحیدی: مشارکت مرحله دوم انتخابات بیشتر از مرحله دوم دوره قبلی است
    وزیر کشور میزان مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم را بیشتر از رقم مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد.
    به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در نشست خبریِ پس از پایان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: امروز کار نیمه‌تمام انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. انتخابات یک نقطه بسیار روشن در تاریخ جمهوری اسلامی برای تحکیم مردم‌سالاری دینی در دوران انقلاب اسلامی است و اکنون شاهد دوره جدیدی از آن هستیم.
    وی افزود: با همکاری و حماسه‌آفرینی مردم در اوج سلامت، امنیت و دقت و با مشارکت خوب مردم و در فضایی رقابتی این انتخابات برگزار شد که برخلاف خواست دشمن بود تا مسائل امنیتی در حوزه فیزیکی و هم سایبری ایجاد کنند، اما با دقتی که وجود داشت تمام آن نقشه‌ها نقش بر آب شد.
    وزیر کشور گفت: همیشه در انتخابات مرحله دوم اینطور معمول بوده که میزان مشارکت کمتر شده است اما در این مرحله از مرحله دوم دوره قبل مشارکت بیشتری رخ داده است.
    وحیدی یادآور شد: در حوزه امنیت و سلامت با استانداردهای بالا عمل شد و امانتداری خوبی نسبت به آرا مردم صورت گرفت. حضور مردم در این انتخابات باوجود توطئه‌ها و دروغ‌ها و اقدامات دشمنان بسیار قابل توجه بود و برگ زرین دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی رقم زدند.
    وزیر کشور با بیان اینکه برگزاری این انتخابات یک‌ کار جمعی گسترده با کمک تمامی دستگاه‌ها بود، اظهار کرد: این انتخابات به خوبی به نهایت رسید و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که این امانت را با کمال بی‌طرفی، صداقت و مراقبت ضوابط قانونی حفظ کردیم. تلاش کردیم در این انتخابات مبتنی بر قانون جدید، کارها به صورت مستمر و دقیق دنبال شود.
    وی با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیکی در هشت حوزه انتخابیه، گفت: یکی از اقدامات مهم در این دوره از انتخابات این بود که نتایج آرا با سرعت و دقت به اطلاع مردم رسید و توانستیم‌ با همکاری ستاد انتخابات کشور این اقدام را به نتیجه برسانیم.
    وحیدی ادامه داد: وحدت و یکپارچگی قوا برای پیمودن راه بزرگی که در پیش داریم نیازمند به ریل‌گذاری مستحکمی است که ایران را بسازیم و امیدوارم هم مجلس جدید و همگان به سوی یک افق بلند حرکت کنیم. انسجام، همبستگی و وفاق اجتماعی جزو دستاوردهای این انتخابات بود که امیدواریم بعد از تشکیل مجلس جدید نیز در راه رسیدن به اهداف انقلاب از آن بهره‌گیری شود.
    وزیر کشور یادآور شد: اعتبارنامه‌های نمایندگان از سوی وزارت کشور صادر شده و تا قبل از شروع مجلس جدید به دست منتخبان خواهد رسید.‌
    وی تصریح کرد: برخلاف اینکه در گمانه‌زنی‌ها آمارهایی پایین‌تر از آنچه در انتخابات ثبت شد، مطرح می‌شد و گاهی تا یک‌دهم میزان مشارکت فعلی انتخابات، پیش‌بینی‌هایی صورت می‌گرفت اما همه منتخبان از آمار نسبتاً قابل‌قبول و خوبی برخوردار بودند.