سرمقاله

نیازمند تشکیل ستاد بحران مهار برخی تریبون‌ها هستیم!! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2802  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 17 دی 1401
    محمد باقر قالیباف:
    به چه حقی می‌گوییم خانم بدحجاب نباید مترو سوار شود؟
    محمدباقر قالیباف در یک برنامه تلویزیونی از برخی رویکردها به مردم، بحث حجاب و برخی رفتارها در حوادث اخیر انتقاد کرد. او صراحتا تاکید کرد که پلیس باید پس از درگذشت مهسا امینی عذرخواهی می‌کرد.
    بخش‌هایی از اظهارات رئیس مجلس:
    مهمترین هدف دشمن در سال ۱۴۰۱ ایجاد دوقطبی است. هر دوقطبی‌ای که در کشور ایجاد کنیم به نفع دشمن است.
    باید حکمرانی را به سمت حکمرانی حاج قاسم برگردانیم. ما مسئولان اگر می‌خواهیم جامعه را منسجم کنیم و بسازیم، نباید مردم را بسازیم، باید خودمان را بسازیم.
    ما مسئولان وقتی فهمیدیم اشتباه کردیم باید عذرخواهی می‌کردیم.
    در اینکه دشمن با طراحی قبلی به دنبال بهانه‌ای برای براندازی بود، سندهای دقیقی وجود دارد. اما به دوستان نیروی انتظامی گفتم به هر حال این خانم در مجموعه پلیس این اتفاق برایش افتاده، یک عذرخواهی که اشکالی ندارد.
    یک وقت کسی هنجارشکنی می‌کند اما وقتی می‌گوییم خانمی بدحجاب است نباید سوار مترو شود، آخر به چه حقی چنین چیزی را می‌گویید؟
    قالیباف اما درخصوص مسائل سیاسی نیز به تفصیل سخن گفت که در ادامه می‌آید.
    محمدباقر قالیباف در این برنامه تلویزیونی گفت: اصولگرایی گفتمان امام و انقلاب است و انتقاد اصلی‌ که امروز در خصوص جریان اصولگرایی مطرح می‌شود این موضوع است که اصولگرایی خودانتقادی ندارد و در حقیقت این جریان اصلاً اهل گفت‌وگو نیست. ما اگر بچه‌های انقلاب و مردم را با گفتمان بتوانیم قانع کنیم، بی‌تردید پای کار می‌آیند.
    وی افزود: مبانی و اصول برای همه است و نمی‌توانیم گفتمان انقلاب اسلامی را برای خودمان قبضه کنیم. بی‌تردید سایر جریان‌ها نیز گفتمان انقلابی را دارند اما مشکلی که امروز در جریان اصولگرایی وجود دارد این است که بیشتر حرف انقلابی می‌زنیم اما آیا عملمان نیز به همان اندازه است؟
    شهردار تهران ادامه داد: یکی از اصول گفتمان ما در جریان اصولگرایی، مردم‌مداری است اما متاسفانه اصولگرایان در این امر نقص جدی دارند.
    وی دراین‌باره که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کرد و به جای آن با ارائه لیستی برای انتخابات شورای شهر توفیق بیشتری برای جریان اصولگرایی به همراه می‌آورد، گفت: چرا هنگامی که صحبت از جریان انقلاب می‌شود، شخص قالیباف را می‌بینید؟ همان‌هایی که تصمیم می‌گیرند و اعلام می‌کنند که باید در انتخابات حضور پیدا کنم و هر چه برای آنها استدلال می‌آورم فایده‌ای ندارد؛ اگر شرکت نمی‌کردم اعلام می‌کردند که سرکش هستم و در صورت حضور در انتخابات نیز پاسخی برای مردم ندارم. من به هیچ عنوان قصد نداشتم برای یک دوره دیگر شهردار شوم؛ چرا که چرخ مدیریت را ضروری می‌دانم. در دوره سوم نیز داوطلب حضور در شهرداری تهران نبودم.
    وی ادامه داد: حال در چنین شرایطی که قصد ندارم در شهرداری تهران بمانم، چطور می‌توانم برای پیروزی به مردم بگویم که به لیستی که من معرفی می‌کنم، رأی بدهند. اگر چنین کاری می‌کردم و با توجه به اقبال مردم، لیست اعلام شده رای می‌آورد و من در شهرداری نمی‌ماندم، ظلم به مردم بود. از جنبه دیگر اگر فردی را به جای خودم معرفی می‌کردم، در حقیقت انتخاب شهردار که وظیفه شورای شهر است را از شورا سلب می‌کردم.
    وی تاکید کرد: ما آمده‌ایم که خادم مردم باشیم؛ نه این که مردم خادم ما باشند. اگر این اعمال نفوذ را بر انتخاب شهردار انجام می‌دادم، در عالم سیاست معنایی نداشت.
    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر تشکیلاتی بودنش، افزود: حضور من در انتخابات در حقیقت به گونه‌ای بود که برای دیگران عبرت شود؛ چرا که من ناچار شدم این کار را انجام دهم و در حقیقت انتشار نامه‌ای خطاب به جوانان برای تشریح رفتار سیاسی من به دلسوزان نظام و همین جوانان بود.
    شهردار تهران ادامه داد: وقتی فرد محترمی اعلام می‌کند که ما مانیفست اصولگرایی را نوشته‌ایم و کسی حق تغییر آن را ندارد، چگونه ما می‌توانیم در این فضا کار حزبی انجام دهیم؟ ما با مردم سر و کار داریم و آیا مردم این حرف را از ما قبول می‌کنند؟ لذا باید در جریان اصولگرایی فکری به حال خودمان بکنیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مبنای اصولگرایی، انقلاب اسلامی است. آیا می‌توانیم در مبارزه با تبعیض، فساد و فقر مبنای حزبی داشته باشیم؟ قطعا ملاک مبارزه با این موارد انسانیت است.
    قالیباف با تشریح معنای انقلابی‌گری گفت: اعلام می‌کنیم که گفتمان ما اصولگرایی است؛ نه به عنوان یک گرایش سیاسی بلکه به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی که آن نیز مردم‌گرایی را به صورت جدی پیگیری می‌کند. قطعا باید مردم همراه انقلاب باشند. امروز به همه توان نظامی خود افتخار می‌کنیم اما عمق نظام ما پیوسته با مردم است.
    وی با اشاره به این که اولویت جریان اصولگرایی افراد مستضعف جامعه است، افزود: حتما اسلام فقاهتی، آزادگی و استقلال مبنای ماست. ما با همین مبنا انقلاب کرده‌ایم. افراد زیر 40 سال ما امروز نه در انقلاب و نه در دفاع مقدس حضور نداشته‌اند و تنها از رفتار و گفتمان ما می‌توانند این مبانی را و به تبع آن نظام انقلاب اسلامی را بشناسند.
    وی با تاکید بر این که ما ارتقای کیفیت زندگی مردم را در بعد مادی و معنوی پیگیری می‌کنیم، افزود: قطعا نقاط قوتی داریم که باید در جای خود آنها را به طور جد مدنظر قرار دهیم اما صحبت‌های من از منظر آسیب‌شناسی است. قطعا امروز کسی که حرف و عملش یکی باشد، انقلابی محسوب می‌شود.
    وی تاکید کرد: نباید از گفتار و حرف انقلابی خجالت بکشیم و همچنین باید کار انقلابی انجام دهیم. شعار مرگ بر آمریکا را به عنوان شعار مطرح می‌کنیم اما مصداق عملش به نظر من کار است. امروز فردی حزب‌اللهی است که گره‌ای از کار مردم بگشاید. برخی واقع‌گرا هستند اما آرمان‌خواه نیستند. اگر این طور حرکت کند قطعاً این فرد به سمت وادادگی پیش می‌رود.