سرمقاله

تعرض به مسجد الاقصی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2873  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 18 دی 1401
    سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد
    پاسخ به گزارش ابتکار درمورد هشداری برای ونزوئلایی شدن اقتصاد
    سازمان برنامه بودجه نسبت به گزارشی که در روزنامه ابتکار با عنوان ونزوئلایی شدن هشداری که شنیده نشد جوابیه را ارسال کرده است. که در ادامه آن را می خوانید: برادر ارجمند، جناب آقای وکیلی
    مدیرمسئول محترم روزنامه ابتکار
    با سلام و احترام؛
    گزارشی با عنوان ونزوئلایی شدن هشداری که شنیده نشد، مورخ 05/10/1401 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع‌ وقت در آن روزنامه منتشر شود.
    تورم 60 درصدی نتیجه هشت سال بی‌عملی بود / نرخ تورم در دولت سیزدهم مسیر نزولی دارد
    دولت به اوضاع اقتصادی و معیشتی آگاهی داشته و بدون کم‌کاری و مجدانه در پی رفع موانع موجود و شرایط مساعدتر و مهار تورم تلاش می‌کند تمرکز برنامه هفتم و دقت در ارائه بودجه 1402 همگی دال بر اهمیت و حساسیت این موضوع دارد.
    در شرایطی که موج سوم افزایش قیمت در سال 1400 به‌خاطر جنگ اوکراین و روسیه کشورهایی که سال‌ها دچار تورم نبودند را با افزایش تورم باورنکردنی، افزایش قیمت مواد غذایی و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد. اما دولت سیزدهم علاوه بر تأمین امنیت غذایی کشور بر اساس تکلیف قانونی با پرداخت یارانه نقدی اختلاف قیمت کالاهای اساسی نسبت به شهریور 1400 را نیز جبران کرد.
    همچنین دولت در راستای مهار آثار تورمی بر اقشار کم‌درآمد حقوق مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در سال‌جاری را حدود 5 درصد بالاتر از نرخ تورم اعلامی افزایش داد (57 درصد حداقل‌بگیران و 38 درصد به‌اضافه 515 هزار تومان سایر سطوح) و مرحله دوم افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان کشوری و لشکری را به استناد لایحه متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان را اجرا و پرداخت یارانه نقدی 300 تا 400 هزارتومانی را برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و مهار آثار تورمی عملیاتی کرد مواردی از این دست که در هیچ کجای گزارش به اقدامات دولت در مهار تورم و حمایت‌های انجام شده برای کاهش آثار تورمی نسبت به کشورهای ذکر شده اشاره‌ای نشده است.
    هرچند بخش اعظمی از افزایش در هزینه‌های دولت به سبب پوشش شکاف‌های درآمدی موجود به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه به مردم ایران تحمیل شده است، اما دولت بدون هیچ شکایتی با تمام قوا در تلاش برای بهترشدن وضع موجود و نزدیک‌تر شدن ملت و دولت قدم برمی‌دارد.
    البته دولت به اوضاع اقتصادی و معیشتی هم‌وطنان آگاهی داشته و بدون کم‌کاری و مجدانه در پی رفع موانع موجود و شرایط مساعدتر و مهار تورم تلاش می‌کند. اما سیاست‌های اتخاذ شده نیاز به زمان دارد تا هم‌زمان با حمایت‌های انجام شده نرخ تورم کنترل و آثار آن مهار شود. همچنین دولت در تدوین برنامه هفتم و ارائه لایحه بودجه بر مهار تورم متمرکز شده و سیاست‌های کلی و موردنیاز در این ارتباط را با دقت بررسی کرده است مواردی که دال بر اهمیت و حساسیت موضوع تورم نزد تیم اقتصادی دولت دارد.
    مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل