سرمقاله

تعرض به مسجد الاقصی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2878  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 18 دی 1401
    سخنگوی شورای نگهبان:
    لایحه الحاق ایران به شانگهای به مجلس برگشت
    سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری های شانگهای با ایرادات، ابهامات و تذکراتی در شورای نگهبان مواجه و این موارد به مجلس ابلاغ شد.
    سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر ۶۷ ماده هست و ۱۷ جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مغایر اصول ۸۵، ۱۳۸، ۳۴، ۱۵۶، ۱۷۳ و ۷۵ قانون اساسی شناخته شد. این موارد به مجلس ابلاغ شد و اگر اصلاح شود مجددا مورد بررسی قرار خواهد گرفت./ جماران
    طحان نظیف در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی در خصوص مصادیق محاربه گفت: در بررسی های شورای نگهبان طبق اصول ۴، ۹۶ و اصول متعدد قانون اساسی تشخیص با فقهای شورای نگهبان و در مقام اجرا تشخیص با قاضی است.
    سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام گفت: جایگاه هیات عالی نظارت یک جایگاه قانونی است و باید به این نکته توجه کنیم که سیاست کلی ابلاغی رهبری باید مبنای عمل قرار بگیرد. شورای نگهبان مصوبات را از جهت مغایرت با شرع و قانون اساسی بررسی می کند و هیات عالی نظارت مغایرت با سیاست های کلی را بررسی می کند.
    هادی طحان‌نظیف در نشست خبری صبح دیروز پس از ارائه گزارش مصوبات و بررسی‌های جلسات شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون بانک مرکزی گفت: این طرح عمدتا راجع به ساختار و وظایف بانک‌ مرکزی است و همانطور که گفتم با اشکالات شورای نگهبان مواجه شد و ان‌شاءالله ایرادات را برطرف کنند ما مجددا بررسی می کنیم. متن این طرح از لحاظ ادبیات دارای ابهاماتی است که باید رفع شود چرا که قانون باید خالی از ابهام باشد.
    سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مجلس لایحه بودجه را بررسی نمی‌کند و اعتقاد دارند لایحه برنامه توسعه گفت: من عرض کردم هم لایحه بودجه و هم لایحه برنامه مهم هستند. ما در بررسی هر مصوبه‌ای را زودتر دریافت کنیم بررسی می‌کنیم چرا که مهلت ما ده روزه است. اینکه کدام اولویت دارد قانون اساسی تعیین نکرده است.
    طحان نظیف در پاسخ به این سوال که دولت به دنبال استفساریه برای افزایش نمایندگان مجلس است، گفت: هنوز درباره افزایش تعداد نمایندگان چیزی در صحن علنی مجلس تصویب نشده است بنابراین چیزی برای شورای نگهبان ارسال نشده است که من در خصوص آن اظهارنظر کنم. در شورای نگهبان نیز در این باره بحثی صورت نگرفته است که اعلام کنم.
    سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح شفافیت قوای سه گانه نیز گفت: این طرح در خود مجلس است و باید دید نمایندگان چه برنامه ای نسبت به طرح دارند. مصوبه در مجلس است و ما دیگر بعد از آن رفت و برگشت مصوبه‌ای را دیگر دریافت نکردیم.
    وی درباره اقدامات انجام شده برای آشنایی مردم با قانون اساسی گفت: قانون اساسی میثاق ملی است و باید همه مسئولان آن را مطالعه و در ترویج آن تلاش کنند. در ترویج قانون اساسی زحماتی کشیده شده ولی کافی نیست، شورای نگهبان هم کارهایی در این خصوص انجام داده و کارگاه‌هایی برگزار کرده است.
    طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام کجاست، گفت: جایگاه هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی یک جایگاه قانونی است. هر نهادی در کشور صلاحیت خود را دارد، شورای نگهبان مصوبات را براساس شرع و قانون اساسی بررسی می‌کند و هیات عالی نظارت مصوبات را از نظر سیاست‌های کلی بررسی می‌کند.
    سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات و نحوه برگزاری انتخابات گفت: این قوانین نیازمند اصلاح هستند اما قانونگذار باید این اهتمام را داشته باشد و موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. ارتباطات کارشناسی در حد معمول با وزارت کشور وجود دارد اما نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ پیشنهاد جدیدی مطرح نشده است.