سرمقاله

مردم می فهمند / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهر امیرکلا
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در آستارا
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهرهای اردکان، شوش و بندر دیلم
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 29675  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 24 خرداد 1403
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:
    منطقه ماهنشان نیازمند سرمایه‌گذار برای تقویت طبیعت‌گردی است
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره اینکه ماهنشان دارای منایع غنی طبیعی و زیستی است، گفت: سرمایه‌گذاران باید به تقویت گردگری منطقه کمک کنند. محمدرضا یافتیان در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست که در پناهگاه حیات وحش انگوران برگزار شد، اظهار کرد: منطقه انگوران در سال ۱۳۴۹ تحت مناطق حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ جزو پناهگاه حیات وحش قرار گرفت. وی وسعت مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع انگوران را ۱۲۲ هزار هکتار برشمرد و گفت: این منطقه بهترین زیستگاه قوچ و میش ارمنی است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در جمعیت حیات وحش با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد آهوان دشت سهرین و منطقه فیله خاصه ۸۶۷ رأس، ۷۷۶ رأس کل و بز در طارم و خرمنه‌سر و۱۰۲۶ رأس قوچ و میش در ماهنشان بود.
    وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در گونه‌های شاخص حیات وحش افزایش ۱۳ درصدی داشتیم و تعداد ۱۱۷۹ رأس قوچ و میش و ۸۲۴ رأس آهو در خرمنه سر شمارش شدند. یافتیان جمعیت حیات وحش در سال ۱۴۰۲ را نیز افزایشی خواند و گفت: در آخرین سرشماری جمعیت آهوان به ۱۰۴۷ رأس، قوچ و میش به ۱۳۳۷ رأی و کل و بز به ۹۲۱ رأس رسید.
    وی با اشاره به اینکه ماهنشان منطقه‌ای غنی از ذخایر معدنی، طبیعی و زیستی است، خاطرنشان کرد: به عنوان حافظان محیط زیست باید این منابع خدادادی را حفظ کنیم که مستلزم نگاه منطقی است و در بحث‌های توسعه‌ای همه این موارد لحاظ داشت. مدیرکل محیط زیست استان زنجان با تأکید بر اینکه باید تعادلی بین تخریب احتمالی که ممکن است فعالیت در عرصه‌های طبیعی ایجاد کند و خروجی اقتصادی آن برای منطقه برقرار شود، بیان کرد: با یک راهکار منطقی هم می‌توانیم محیط زیست را حفظ کنیم و هم رشد اقتصادی داشته باشیم.
    وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها به جای صنعت از مسیر خدمات و گردشگری ایجاد درآمد و ثروت می‌کنند، تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های ماهنشان، گردشگری طبیعی بوده و لازم است سرمایه‌گذار برای توسعه و تقویت این ظرفیت به میدان بیایند و مردمی‌سازی محیط زیست به تحقق این امر کمک بیشتری می‌کند. یافتیان در مورد کنترل صنایع آلاینده عنوان کرد: صنایع به طور مرتب پایش می‌شوند و چنانچه ضوابط زیست محیطی رعایت نشده باشد در هر فصل اخطار داده می‌شود و اگر باز هم رعایت نکنند مشمول جریمه شده و یک درصد فروش را باید بابت عوارض پرداخت کند و این مبلغ در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه با وجود رشد صنایع کنترل صنایع در زنجان از میانگین کشوری بالاتر است، خاطرنشان کرد: البته محیط زیست برای توسعه صنایع بازدارنده نیست و ۸۰ تا ۸۵ درصد موافقت با استقرار و بهره‌برداری داشتیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در مورد ساماندهی صنایع روی یادآور شد: واحدهای صنعتی روی را بررسی کردیم و نیازها احصا و به صورت پک آماده شده تا به شورای برنامه ریزی برود و صنایع به عنوان یک سند ملزم به رعایت آن شوند.