سرمقاله

بازگشت به زندگی! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30481  |  اخبار آنلاین  |  تاریخ: 09 تیر 1403
    افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل

    با افتتاح غرفه ایرانسل در سالن اصلی (۳۸) توسط وزیر ارتباطات، بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)، رسما آغاز به کار کرد. در جریان این بازدید بالاترین سرعت اینترنت ایران با عدد ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه، بر بستر شبکه 5G-SA ایرانسل به ثبت رسید.

    به گزارش روابط عمومی ایرانسل، صبح امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)، با حضور دکتر عیسی‌ زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، دکتر محمد خوانساری معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، دکتر رضا باقری اصل معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیأت همراه و دکتر علی‌حکیم جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در غرفه ایرانسل در سالن ۳۸ نمایشگاه بین‌المللی تهران، این نمایشگاه آغاز به کار کرد. وزیر ارتباطات در طول این بازدید، در جریان آخرین محصولات، خدمات و دستاوردهای ایرانسل در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال و هوش مصنوعی، قرار گرفت و با انجام تست سرعت در شبکه‌های FTTX Pro و 5G-SA ایرانسل، بالاترین سرعت‌های اینترنت در ایران را به ثبت رساند.

    ایرانسل با حضور وزیر ارتباطات در غرفه خود، سرویس فیبرنوری پرو (FTTX Pro) را افتتاح کرد و با انجام تست سرعت، از بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه فیبرنوری ایرانسل با ثبت عدد ۶۰۸۳ مگابیت بر ثانیه، رونمایی کرد.

    سرویس فیبرنوری پلاس، از زیرساخت و ویژگی‌های فنی سرویس فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها بهره می‌برد و در عین حال با به کارگیری تجهیزات سخت‌افزاری قوی‌تر، امکان بهره‌مندی از سرعت‌های بسیار بالای اینترنت را برای صنایع،سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ رقم می‌زند. سرویس فیبرنوری منازل و کسب‌وکارهای ایرانسل که در شهرهای مختلف کشور در حال توسعه و ارائه خدمت است، تا کنون سرعت‌های یک گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران ارائه کرده و با سرویس‌ FTTX Pro که امروز رونمایی شد، سرعت‌هایی تا ۱۰ برابر بیشتر را برای صنایع،سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ فراهم می‌شود.

    زارع‌پور در جریان این افتتاح با ارائه گزارشی از وضعیت فیبرنوری کشور گفت: در حال حاضر برای هشت میلیون و پانصد هزار خانوار در سطح کشور امکان بهره‌مندی از سرویس فیبرنوری ایجاد شده و تا درب منازل و کسب‌وکارها این سرویس در  دسترس قرار گرفته. در مرحله بعد کاربران باید با ارائه درخواست به اپراتور ارائه دهنده سرویس، از امکانات این شبکه اینترنت پرسرعت و مبتنی بر شبکه ثابت، بهره‌مند شوند.

    در ادامه بازدید وزیر ارتباطات و هیأت همراه از غرفه ایرانسل در الکامپ ۱۴۰۳، تست سرعت در شبکه نسل پنجم تلفن همراه در حالت مستقل (5G Standalone) ایرانسل، انجام گرفت. ایرانسل در دی ماه سال گذشته و در جریان نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳، از این شبکه رونمایی کرده بود و با گذشت چند ماه از توسعه این شبکه، امروز توانست بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه 5G-SA خود را با عدد ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه، به ثبت برساند تا بار دیگر رکورد سرعت اینترنت در ایران را جا‌به‌جا کند. ایرانسل همچنین دی ماه گذشته، موفق شده بود با انجام تست سرعت در نسل ۵.۵ تلفن‌همراه و ثبت سرعت دانلود نزدیک به ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه، باز هم رکورددار سرعت اینترنت ایران باشد.

    وزیر ارتباطات پس از ثبت بالاترین رکوردهای اینترنت بر بستر شبکه‌های  FTTX Pro و 5G-SA ایرانسل، گفت: خوشحالیم که ثبت چنین رکوردهایی در کشور ما هم طبیعی شده و مانند کشورهای منطقه که گاهی ویدیوهایی از تست سرعت آن‌ها منتشر می‌شود، حالا مردم می‌توانند این سرعت‌ها را در کشور خودمان و با زحمت اپراتور ایرانسل، مشاهده کنند.

    ایرانسل به عنوان اولین اپراتور ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت نسل پنج در ایران، برای اولین بار در کشور حالت 5G Standalone را پیاده‌سازی کرده است و از تمام قابلیت‌های 5G به عنوان یک نسل سرویس‌محور می‌توان استفاده کرد. یکی از محورهای اصلی 5G-SA قابلیت‌هایی است که به کمک صنایع و تحول دیجیتال و بهره‌گیری از قابلیت‌های IoT می‌آید و حالت Standalone باعث می‌شود، 5G در قالب یک شبکه خصوصی به صنایع بزرگی که در کشور وجود دارند، ارائه شود.

    این شبکه بر مبنای تجمیع لایه های فرکانسی در باند ۲۶ گیگاهرتز و ۳.۵ گیگاهرتز راه‌اندازی شده و از پهنای باند هزار مگاهرتزی استفاده می‌کند. از ویژگی‌های این حالت 5G، می‌توان به ارائه سطوح مختلف سرویس برای مشترکان براساس نیاز (Network Slicing)، کاهش تأخیر (Latency) و اطمینان از ارسال بسته‌های دیتای سال  (Reliability)، پوشش تعداد زیادی از تجهیزات متصل به سیم‌کارت (تا یک میلیون) در یک منطقه محدود به میزان مورد نیاز برای مواردی مانند ماشین‌های خودران و مصارف پزشکی و کاهش مصرف باتری گوشی‌های تلفن همراه، اشاره کرد.

    علاوه بر این مزیت‌ها، یکی از مهمترین قابلیت‌هایی که حالت5G Standalone  در اختیار مشترکان می‌گذارد، Mobile Edge Computing (MEC) است که باعث می‌شود محاسباتی که بر بستر شبکه در هسته شبکه انجام می‌شود، به کاربر نزدیک شده و از توان پردازشی که سمت کاربر وجود دارد، استفاده حداکثری شود.

    ایرانسل با نگاهی جامع و در تمام حوزه‌های فعالیت خود،  با تمرکز بر سه محور اصلی اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال و هوش مصنوعی، در نمایشگاه الکامپ شرکت می‌کند. این حوزه‌های فعالیت شامل فروش و توزیع، دیجیتال، واحد تحقیق و توسعه (ایرانسل لبز)، خدمات ارتباط با مشتریان، راهکارهای سازمانی، توسعه شبکه و زیرساخت، منابع انسانی، بومی سازی، امنیت شبکه، پایداری و مسئولیت اجتماعی و… است که با ایجاد ایستگاه‌هایی در غرفه ایرانسل، پاسخگوی نیازهای بازدیدکنندگان و مشترکان است و همچنین شرکت‌های مرتبط با ایرانسل از جمله ویستا، گروه اسنپ، ویستامدیا و صندوق نوآفرین نیز در کنار ایرانسل در نمایشگاه الکامپ حضور دارند.

    علاقه‌مندان به بازدید از آخرین دستاوردهای فناورانه و نوآورانه ایرانسل، می‌توانند در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر، از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور پیدا کرده و به سالن اصلی نمایشگاه «سالن ۳۸»، مراجعه کنند.