سرمقاله

۳ توصیه به اصلاح طلبان برای پیروزی! / محمد یوسفی آرامش

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30488  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 10 تیر 1403
    پزشکیان و جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رفتند
    رقابت سخت در دور دوم انتخابات
    سوتیتر: براساس اخبار اعلام شده مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ درصد بود. این عدد بسیار پایین تر از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است
    گروه سیاسی- شاید کمتر کسی حدس می زد که رقابت بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در دور دوم شکل بگیرد. اینکه اصولگرایان محمدباقر قالیباف را کنار بگذارند و به جلیلی رای دهند خود جای تامل دارد. با این حال در انتخاباتی که میزان مشارکت چندان هم بالا نبود دو قطبی جلیلی- پزشکیان کار تعیین ریاست جمهوری را به دور دوم کشاند.
    براساس اخبار اعلام شده مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۰ درصد بود. این عدد بسیار پایین تر از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است که رئیسی با حدود ۴۸ درصد راهی پاستور شد.
    همچنین بر اساس آمار اعلام شده کل آرای شمارش‌شده ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای بود و تعداد آراء باطله در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۱.۰۵۶.۱۵۹ رأی بوده است.
    ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان شمارش شده که تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده است.
    تعداد آرای مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی
    تعداد آرای سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏ رأی
    ‏تعداد آرای محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی
    تعداد آرای مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی
    رقبای دور دوم
    از همین حالا تحلیل ها و گمانه زنی ها آغاز شده است. مسعود پزشکیان، پزشک و سیاستمدار ایرانی است که از دوره هشتم تا دوازدهم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود. پزشکیان در دولت محمد خاتمی وزیر بهداشت بود. او در مورد موضوعات اقتصادی دیدگاه‌هایی دارد که خلاصه‌ای از آن در ادامه می آید.
    مسعود پزشکیان در جریان مناظره‌ها و دوره تبلیغات انتخابات دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری، دیدگاه خود را در حوزه اقتصاد اینگونه بیان کرد: من آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دست‌رنج روستاییان، کشاورزان، عشایر و قومیت‌های مختلف در معرض سوء استفاده دلالان و رانت‌خواران است و من آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقای سطح بهداشت و آموزش آنان، رابطه مستقیم این اقشار با بازار محصولات‌شان برقرار شود.
    وی با تاکید بر این‌که کارگران و مهندسان پرتوان ایران که چرخه صنعت کشور را می‌چرخاند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید رهنمون می‌سازند باید از حق و حقوقشان به طور مناسب برخوردار باشند، ادامه داد: آمده‌ام که در بهبود سطح زندگی این اقشار موثر باشم و در دست‌یابی به حقوق‌شان به آنان یاری رسانم.
    وی متذکر شد: آمده‌ام تا بلکه امکانات زندگی و رفاه حداقلی بازنشستگان را فراهم کنم. همچنین مالکان، کارکنان و مدیران بنگاه‌ها تشنه ثبات فضای کسب و کار مناسب و فاصله‌گذاری با دخالت‌های دولت هستند و من آمده‌ام تا به شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی قدرتمند، مبتکر و دانش بنیان کمک کنم
    پزشکیان اظهار کرد: جهان با سرعت به سوی دسترسی‌های کم هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند و من آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدیدترین فناوری‌های عصر بردارم.
    به گفته وی، برای حل مشکل اقتصادی، رفاه اجتماعی، بیکاری و بهبود روابط با کشورها دو مسئله وجود دارد که یکی داخلی و دیگری خارجی است. مشکل داخل تقریبا برای همه نامزدها مشخص است و مسائلی نظیر تورم، هدررفت انرژی و همچنین موضوع ارز است؛ امروز نزدیک به ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیارد دلار در این حوزه هدر می‌رود و به دست اقشار مختلفی که باید، نمی‌رسد. امروز پیشنهادات مختلفی درباره جلوگیری از حیف و میل در حوزه سوخت مطرح می‌شود.
    نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه عامل اصلی تورم، دولت است، گفت: عامل اصلی دولت است اما گناه را بر گردن تولید کننده، کسبه و دیگران می‌اندازند؛ دولت همچنین از تورم نیز مالیات می‌گیرد یعنی یک بار با تورم، جیب کسبه را خالی می‌کند و بار دوم نیز از داشته او مالیات اضافه می‌گیرند؛ این‌ها از مباحثی است که دولت باید آنها را برطرف کند و در این زمینه راه حل‌های مختلفی وجود دارد.
    پزشکیان یادآور شد: در موضوع ارز نیز راه حل بسیار روشن است؛ غیر از ارز دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه ارز با هر قیمتی، به هر کسی ارائه شود رانت است و این باعث می‌شود که در زمان ثبت سفارش قیمت جنس را گران اعلام می‌کنند و در زمان صادرات نیز ارزان اعلام می‌کنند تا در زمان صادرات و واردات دلار بیشتری دریافت کنند.
    این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم محل مشکلات کشور در حوزه بین الملل گفت: برای این‌که ۲۰۰ میلیارد دلاری را که سالانه برای رشد ۸ درصد لازم است، تامین کنیم، لاجرم باید ارتباطمان را با دنیا اصلاح کنیم؛ امکان ندارد هیچ کشوری در طول تاریخ با بستن مرزهایش و اینکه خودش می‌خواهد کاری بکند، به رونق و رشد برسد. ما اگر نتوانیم مشکل روابط خارجی خود را حل کنیم، از قافله علم و تمدن دور خواهیم ماند.
    پزشکیان با اشاره به مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد: الان نفت، گاز و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی از مزیت‌های امروز اقتصاد کشور است. در حالی که ما می‌توانستیم در منطقه ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان آوریم، اما نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ به این دلیل که هم با خودمان دعوا داریم هم با کسانی که در همسایگی ما هستند.
    وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما و همچنین ارتباط ما با دنیا برطرف شود و بتوانیم رونق پیدا کنیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف موجود حل کنیم. ما باید یک روزی FATF را نهایی کنیم؛ چرا که در همین وضعیتی که قرار داریم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم.
    پزشکیان با انتقاد از وضعیت قیمت‌ها گفت: مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار این‌گونه نمی‌شود، پس چگونه شد که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت؟ این‌ها که به برجام ربطی نداشت، پس چرا این اتفاقات افتاد؟ در تئوری صحبت کردن از اقدامات بسیار راحت است.
    ایده‌های اقتصادی سعید جلیلی چیست؟
    سعید جلیلی، سیاستمدار و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم نیز در مناظره‌ها و ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد را چنین بیان کرد: دو اولویت اصلی دارم که در ابتدای دولت شهید رییسی به ایشان هم ارائه کردم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. این دو اولویت ارزآوری و اشتغال است.
    وی افزود: برای حل گرانی، تورم، قیمت ارز باید در این دو زمینه برنامه موفقی اجرا شود. به روستا نباید به عنوان جایی که فقیر است، نگاه کرد. روستاها می توانند سلول جهش کشور باشند.
    جلیلی تصریح کرد: یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است. شهید رئیسی در این ۳ سال رکورد صادرات غیرنفتی را زد. با چین می توان در زمینه پوشاک رقابت کرد. روستاها می‌توانند این کار را انجام دهند، ولی باید برای این کار برنامه داشت.
    این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ۹ برنامه اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات داریم. کشاورز برای بازاریابی محصولات خود نباید مشکل داشته باشد.
    جلیلی همچنین تاکید کرد: در سفرهایی که این روزها داشتم، برخی طبقات بیان می کردند که آنها باید دیده شوند. باید امنیت شغلی کارگر شما تضمین شود و خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، در یک فرایند نادرست به یکسری واسطه‌ها تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می شود در حالیکه این حقوق باید به جیب کارمند شرکتی برود نه اینکه به این واسطه‌ها برسد. با استفاده از فناوری هایی که داریم می توان این واسطه‌ها را کم کرد و حقوق را به خود کارگر پرداخت کرد.
    جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: باید حساب کشی شود که پول‌ها کجا می‌رود. در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می دهد، در حالی که بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۷۰۰ همت است. ۲۵ درصد هزینه‌کرد این شرکت‌های دولتی ناکاراست که خودش حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می شود.
    وی در همین حال در میزگرد اقتصادی گفت: شعار ما یک جهان فرصت، یک ایران پیشرفت براساس مطالعات ۱۱ ساله است و کتاب های زیادی درباره اقتصاد از مشروطه تا الان خوانده‌ایم و برنامه‌های توسعه را قبل و بعد از انقلاب را مطالعه کرده‌ایم.
    نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: رییس جمهور باید بداند چه موضوعاتی مهم است و حل آنها اولویت دارد. باور داریم یک جهان فرصت برای ما وجود دارد. ما امکانات طبیعی زیاد و نیروی انسانی خوب داریم. لازمه این فرصت‌ها، جهش ایران است ولی برنامه نیاز دارد که برنامه شب امتحانی نیست و نمی‌شود آن را سفارش داد. رئیس جمهور باید بر برنامه اشراف داشته باشد.
    این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره چگونگی اجرای شعار خود، تصریح کرد: وقتی برنامه ما اجرا می‌شود، هر ایرانی باید یک نقش داشته باشد و دولت باید نقش آفرین باشد و برای همه مردم زمینه نقش‌آفرینی را فراهم کند.
    جلیلی ادامه داد: منابع با مصارف ما باید هماهنگ باشد. منابع ما باید انضباط لازم را داشته باشد. اگر منابع داشته باشید ولی تلف شود شما چیزی نخواهید داشت. رئیس جمهور باید به انضباط مالی اولویت دهد و در ادامه اقتصاد مولد شکل دهد. معیشت و زندگی روزمره مردم نباید مورد غفلت واقع شود.
    وی درباره این‌که چگونه ارزش پول ملی باید حفظ و بازار ارز قابل‌ پیش‌بینی شود؟ گفت: اولین شرط حفظ ارزش پول ملی این است که سازوکاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم. شرط انضباط مالی، حفظ حاکمیت ریال است. در عرصه مبادلات خارجی، طرف چون بر دلار حاکمیت دارد، راه دلار را بر ما می‌بندد. برای حکمرانی ریال در کشور سامانه‌ها باید تکمیل شده و بر هم وصل شود تا شفافیت بر تراکنش پولی ایجاد شود. قاچاق و پولشویی ناشی از نبود این سامانه‌هاست. سامانه جامع تجارت، سامانه املاک، سامانه پایگاه رفاه ایرانیان و سامانه مودیان مالیاتی باید کاربردی شود. وقتی بودجه ناتراز باشد به ارزش پول ملی آسیب می‌زند. رشد نقدینگی غیرمنطقی هم همین کار را می کند.
    جلیلی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم من که به آقای رییسی هم گفتم، این بود که دولت باید برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشد. من ارزآوری از فروش نفت را کافی نمی‌دانم و همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری برنامه داشته باشند.
    وی همچنین درباره دولت سایه گفت: دولت سایه، دکان و حزب نیست، بلکه گفتمان است. هرکسی دل در گرو کشور دارد، باید سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کرده و نقاط قوت را تقویت و خطا را تصحیح کند. در دولت من هم باید هر دانشگاه یک دولت سایه باشد. دولت سایه در دولت آقای رئیسی هم فعال بود. هر دولت منتخب مردم محترم است و باید دولت را تقویت کرد.
    این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید دارد: در دنیایی که ۲۰۰ کشور وجود دارد، نباید ظرفیت خود را به سمت کشورهایی ببریم که با ما نقاط افتراق دارند. توافق هسته ای انجام شد و ما تعهدات خود را انجام دادیم ولی طرف از توافق خارج شد و تحریم از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ مورد رسید. بعد گفتند ترامپ آمد ولی کشور را نباید وابسته به انتخابات در آمریکا کرد. بایدن یکی از تحریم‌ها را کم نکرد و آنها را ادامه داد. نباید اقتصاد کشور را معطل نگه داشت بلکه باید از فرصت‌ها استفاده کرد. رییس‌جمهور باید بداند کشور در چه نقطه ای قرار دارد. ما الان فرصت‌های کم نظیری داریم. برخی اقتصادهای بزرگ از روابط راهبردی با شما صحبت می کنند که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.