سرمقاله

۳ توصیه به اصلاح طلبان برای پیروزی! / محمد یوسفی آرامش

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30489  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 10 تیر 1403
    بازگشت قالیباف به پارلمان بعد از شکست در انتخابات ۸ تیر
    رؤیایِ ناکام قالیباف برای ریاست بر پاستور
    رویای قالیباف برای ریاست بر پاستور تبدیل به واقعیت نمی شود، شاید همانطور که وزیر ارشاد دولت سیزدهم به کنایه گفته است؛«ریاست جمهوری در سرنوشت قالیباف نوشته نشده است»
    خبرآنلاین می نویسد: شاید آنچه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیش از همه به چشم آمد نه دو مرحله ای شدن انتخابات این دوره بلکه شکست سنگین محمدباقر قالیباف در سومین حضور او در ماراتن ریاست جمهوری بود.
    قالیباف، رویای پاستور را از انتخابات سال ۸۴ دنبال می کرد و در همه این سال ها تلاش های زیادی برای راهیابی به پاستور انجام داده بود، زمانی تصور می کرد از مسیر شهرداری تهران می تواند چون احمدی نژاد به پاستور برود اما این مسیر برای او خوش یمن نبود.
    برهمین اساس نیز راهی مجلس شد تا شاید سرنوشتی شبیه آیت الله هاشمی داشته باشد اما او در این مسیر هم ناکام ماند؛ «یک ناکامیِ تاریخی»
    این ناکامی زمانی برای او معنادارتر می شود که کاندیداتوری اش در این دور از انتخابات را مرور کنیم، او درست چند روز بعد از حضور بر کرسی ریاست مجلس دوازدهم به وزارت کشور رفت و کاندیدای ریاست جمهوری شد. بسیاری این تصمیم او را نقد کردند خاصه آنکه او به مستقلین مجلس وعده داده بود در صورت حمایت از ریاستش بر پارلمان عزم انتخابات ۱۴۰۳ را نکند، قالیباف اما بر عهدش نمایند و کاندیدا شد، تایید صلاحیت شد اما بازهم سرنوشت ۸۴ و ۹۲ برای او تکرار شد.
    شکست در انتخاباتی با مشارکت ۴۰ درصد
    آمار رسمی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با مشارکت ۴۰ درصدی مردم ساعتی پیش در سراسر کشور اعلام شد و انتخابات به مرحله دوم رفت تا در نهایت از بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی یک نفر راهی «پاستور چهاردهم» شود.
    آنگونه که ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است؛ محمدباقر قالیباف در این دوره از انتخابات با کسب ۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی نفر سوم این انتخابات شد. همانظور که اشاره شد علاوه بر سال ۱۴۰۳، در ۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال های ۱۳۸۴، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ کاندیدا شده بود اما در انتخابات سال ۹۶ به نفع ابراهیم رئیسی کناره گیری کرد و تا آخر در صحنه نماند.
    شباهت ها و تفاوت های انتخابات ۱۳۸۴ و ۱۴۰۳
    اما روند حضور قالیباف در ۳ انتخابات طی ۱۹ سال اخیر و رأی ریخته شده به سبد او چه می گوید؟
    قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ که با مشارکت ۶۳ درصدی برگزار شده بود از میان ۲۹.۳۶۲.۸۶۱ رأی مأخوذه، با کسب ۴.۰۷۵.۱۸۹ رأی، نفر چهارم از میان ۷ نامزد انتخاباتی شد.
    تکلیف این انتخابات نیز به مثابه انتخابات ۱۴۰۳، در مرحله دوم میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد مشخص شد و در نهایت احمدی نژاد راهی پاستور شد.
    مقایسه آراء محمدباقر قالیباف در این دوره از انتخابات با انتخابات ۱۳۸۴ که هر دو در دو مرحله تعیین تکلیف شد نشان می دهد که آراء وی ۶۹۱.۸۴۹ رأی ریزش داشته است. (مقایسه تنها عددی است نه تحلیل بدنه رأی طی ۱۹ سال)
    نکته قابل توجه آن است که در فاصله ۱۹ ساله بین دو انتخابات، میزان مشارکت ریزش ۲۳ درصدی داشته است.
    ریزش رأی قالیباف در فاصله ۱۱ ساله بین دو انتخابات
    در انتخابات سال ۹۲ قالیباف با امیدواری زیاد راهی انتخابات شد و اینبار نیز در دوگانه ای که بین خود و روحانی ساخته بود به دام افتاد و شکست خورد.
    محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز از میان ۳۶.۷۰۴.۱۵۶ رأی مأخوذه، ۶.۰۷۷.۲۹۲ رأی کسب کرده بود. میزان مشارکت در این انتخابات ۷۳ درصد بود؛ ده درصد بیشتر از انتخابات ۸۴.
    مقایسه رأی قالیباف در انتخابات ۱۴۰۳ نسبت به انتخابات سال ۱۳۹۲ نیز نشان دهنده ریزش ۲.۶۹۳.۹۵۲ رأیی است (مقایسه تنها عددی است نه تحلیل بدنه رأی طی ۱۱ سال)