صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حضور مجموعه کری گیمز به عنوان ناشر بازی‌های موبایلی در الکامپ 1403
  • ارائه بیمه رایگان سرقت گوشی و سیمکارت توسط آی‌بیمه در الکامپ 1403
  • حضور ایرانسل در نشست‌های تخصصی دومین روز الکامپ
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30572  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 11 تیر 1403
    چرا شصت درصد نیامدند؟ / دکتر سیف الرضا شهابی
    انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور چهار نامزد از دو جناح موجود در کشور به نام های اصلاح طلبان همراه با اعتدالیون و در مقابل اصولگرایان در روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور بر گزار شد . آنچه که مسلم و مشخص است و این انتخابات را با چند انتخابات گذشته متمایز می کند این که ،  هر دو جناح کشور با تمام قوا برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای و استفاده از آرای خاکستری به میدان آمدند و  نهایت تلاش را کردند و به قول معروف چیزی کم نگذاشتند  تا جائیکه بنا به پیش بینی هایی که از سوی برخی از  صاحبنظران و فعالان سیاسی و مطبوعاتی  اعلام می شد انتظار می رفت حداقل ۵۰ درصد در انتخابات شرکت کنند ولی در عمل حدود چهل درصد از واجدین رای دادن شرکت کردند و آرای خودشان را به نام یکی از چهار نامزد داخل صندوق انداختند .
    این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ که سه تن از نامزدها وابسته به اصولگرایان و در کنارشان آقای ناصر همتی قرار داشت در صد مشارکت ۴۸ در صد بود .
    به نظر می رسد کاهش درصد را به علل زیر  می توان برشمرد :
    ۱- مردم از نظر اقتصادی و مالی و معیشت زندگی ،  با مشکلات گسترده  مواجه هستند در سه سال گذشته مشکلات به مراتب بیشتر و ادامه زندگی بسیار سخت تر شد تورم و کسادی بازار  برای اکثریت جامعه خصوصا اقشار متوسط نگران کننده شد ،  یک نمونه ، بر اساس تازه ترین آمار بانک مرکزی در سه سال گذشته قیمت مسکن ۱۷۵ درصد رشد داشته ، در چنین وضعیت  مختصر  امید در جامعه و خصوصا در نسل جوان رخت بر می بندد و در پی آن ،  این فکر در مردم بوجود می آید با رای ندادن مخالفت خودشان به این اوضاع اعلام کنند 
    ۲- شبکه های ماهواره ای خارج از کشور هجمه گسترده و برنامه ریزی شده ای بر علیه انتخابات و تشویق مردم به رای ندادن انجام دادند . با توجه به بند ۱ که در فوق ذکرشده هجمه شبکه های مزبور موثر واقع شد و بخشی از جامعه را متقاعد کرد رای دادن در این شرایط فایده ای در بر  ندارد و به طرف صندوق رای نرفتن بهتر است !!
    اصلاح طلبان که این دفعه برخلاف دفعات گذشته پای کار آمدند به آرای خاکستری که حدود شصت درصد جامعه را در بر می گیرد چشم امید بسته بودند ولی آرای خاکستری با درخواست شان همراهی کامل و قابل انتظار نشان نداد علت بی اعتنایی اکثریت آرای خاکستری به درخواست اصلاح طلبان را در دو مورد زیر می توان ذکر کرد :
    ۱- سال ها است که از قول یکی از روسای جمهور اسبق  نقل می شود :  رییس جمهور یک تدارکاتچی است .
    آرای خاکستری  سیوال می کنند چرا باید به تدارکاتچی رای داد ؟
    ۲- چندین دوره است اصلاح طلبان از آرای خاکستری خواستند در انتخابات شرکت نکنند از جمله انتخابات ریاست جمهوری در سال  ۱۴۰۰  و آخرین آن ها چند ماه قبل در اسفند ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس شورای اسلامی را می توان ذکر کرد  .
    آرای خاکستری که در چند انتخابات اخیر  از صندوق های رای فاصله گرفتند اکنون  این سیوال را مطرح  می کنند در عرض سه سال و سه ه ماه اخیر چه اتفاق مهم و خاص و سرنوشت سازی به وقوع پیوست ؟ که  این بار و در شرایط نامناسب  اقتصادی و مشکلات معیشتی و گرانی و تورم  باید رای داد
    مردم عادی یا همان آرای خاکستری مثل بعضی از  سیاست بازان  فکر سیال ندارند تا  بر اساس‌ بعضی مسائل جانبی فکرشان را به سرعت تغییر دهند مردم به سختی تصمیم جدید می گیرند و بعد از این که تصمیم  جدید گرفتند زمان زیاد باید صرف کرد تا تصمیم شان را تغییر داد .
    کلام آخر ،  القا رای ندادن به جامعه در بعضی مقاطع در مقطع دیگر  به بن بست برخورد می کند و در زمانی که انتظار پاسخ مثبت می رود  پاسخ منفی داده می شود
    امید است این بار تجربه شود و من بعد از آرای خاکستری خواسته نشود با صندوق قهر کنند  .