سرمقاله

اراده مردم تعیین کننده است / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • استقرار نمونه کاربردی خودروی متصل در الکامپ ۱۴۰۳
  • می‌خواهم زنده بمانم/هیجان و تفاوت با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • تفاهم صندوق‌های پژوهش و فناوری همراه فاند و صنعت نفت با محوریت هوشمندسازی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30718  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 12 تیر 1403
    سیاست فرانسه در حمایت از اوکراین را به چه مسیری می‌برد؟
    تبعات پیروزی راست گراها در فرانسه
    یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت مهم‌ترین تاثیر فوری تسلط حزب ملی‌گرا در فرانسه و قدرت گرفتن آن‌ها بر سیاست خارجی «امانوئل مکرون» است، به‌ویژه حمایت او از اوکراین در جنگ با روسیه که احتمالا در ماه‌های آینده باید شاهد تغییر اساسی در این رویکرد باشیم.
    به گزارش ایسنا، حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه شد و آن‌ها را به تسلط بر فضای سیاسی این کشور نزدیک‌تر کرد.
    نتایج شمارش آرا در مرحله اول و برآوردهایی که بر اساس آن و همچنین نظرسنجی‌ها در حوزه‌های رای‌گیری نشان داده است، حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه حدود ۳۳/۲ درصد آرا در مرحله اول انتخابات سراسری فرانسه را به دست آورده که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ است که ۲۸/۱ درصد آرا را کسب کرد. ائتلاف رئیس‌جمهور فرانسه هم با ۲۱ درصد آرا در رتبه سوم قرار دارد.
    حزب «اجتماع ملی» به رهبری «مارین لوپن» و «ژردن باردلا» سه هفته پیش هم در انتخابات پارلمانی اروپا پیروز شدند.
    امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی خواستار تشکیل «ائتلاف بزرگ» برای مقابله با احزاب راست افراطی شد.
    این انتخابات در ۲ مرحله‌ برگزار می‌شود و تکلیف بیشتر ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه تا زمان دور دوم رای‌گیری در روز یکشنبه هفته آینده مشخص نخواهد شد. نامزدهایی که موفق به کسب بیش از ۱۲/۵ درصد آرا شوند به دور بعدی می‌روند که یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.
    در صورت پیروزی احزاب مخالف در انتخابات فرانسه، ماکرون مجبور است با آن‌ها در قدرت سهیم شود.
    «سید جلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیروزی حزب راست افراطی فرانسه در دور نخست انتخابات پارلمانی و احتمال به دست گرفتن قدرت در فرانسه از سوی این حزب گفت: کشورهای اروپایی به سمت حاکمیت‌های راست‌گرا پیش می‌روند و این فضای کلی بر اروپا حاکم شده است. در انتخابات گذشته در فرانسه این تلاش از سوی راست‌گراها وجود داشت اما در آن انتخابات موفق نشدند هر چند در هلند و ایتالیا تلاش‌هایی انجام شد.
    او درباره تلاش حزب راست افراطی اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن برای پیروزی در انتخابات اظهار کرد: خانم لوپن چند نوبت است که تلاش دارد بتواند انتخابات را برنده شود و این‌بار به خاطر درگیری‌ها در فرانسه که آقای ماکرون پشت آن بود، موفق شد بالاخره در موقعیت بهتری قرار گیرد و کرسی‌های بیشتری را به دست آورد.
    ساداتیان درباره موفقیت حزب اجتماع ملی در دور دوم انتخابات گفت: وقتی در دور اول رای آوردند، پیش‌بینی می‌شود که این روند در دور دوم تکرار شود. از این رو احتمالا موقعیت‌شان در دور دوم تثبیت می‌شود. در عین حال فضای سیاسی اجتماعی در اروپا به طور کلی به سمت راست‌گرایی گرایش دارد و در فرانسه این مساله کاملا مشهود است.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نگاه حزب اجتماع ملی و لوپن به سیاست خارجی فرانسه اظهار کرد: لوپن نظراتش همیشه تند بوده است و همواره گفته می‌خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود که اگر این اتفاق روی دهد مشکلات زیادی برای فرانسه و اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند به هر حال فرانسه یکی از پایه‌های اصلی اتحادیه اروپا در کنار آلمان است. بعد از آنکه خانم مرکل در آلمان کناره‌ گیری کرد، کنار گذاشته شدن ماکرون و سیاست‌هایش اتحادیه اروپا را بیش از پیش تهی از هویت اصلی‌اش خالی می‌کند.
    او با اشاره به احتمال روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا و تاثیر آن بر پررنگ شدن سیاست‌های راست‌گرایانه در اروپا و فرانسه گفت: ترامپ به طور کلی ضد ساختار اتحادیه اروپا و تک رو است و اگر لوپن در الیزه باشد، شرایط برای سیاست‌های اروپا به ویژه در رابطه با اوکراین نگران‌کننده خواهد شد و احتمالا روند به سمت مذاکرات سازش و صلح پیش می‌رود که این برای کلیت اروپا که به شدت در رابطه با جنگ اوکراین با روسیه هزینه سیاسی و مالی پرداخت کردند خوب نیست.
    ساداتیان از دیگر ویژگی‌های حزب اجتماع ملی را ملی‌گرا بودن آن‌ها دانست و گفت: ملی‌گرایی در شرایطی که ساختار اتحادیه اروپا بر بسیاری از سیاست‌های سایه افکنده است و کشورهای عضو بخشی از استقلال خود را به خاطر منافع جمعی فدا می‌کنند رویکردی متفاوت است. به هر حال خانم لوپن و همفکرانش به فکر استقلال فرانسه هستند و شعارهایشان در این راستاست و هر آنچه اتحادیه اروپا مخالف آن است، اینها موافق آن هستند از جمله در موضوعات خانواده، اقتصاد و سیاست خارجی.
    این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین تاثیرات کناره گیری مکرون و روی کار امدن حزب ملی‌گرای لوپن بر موضوع اوکراین است. مکرون یکی از جدی‌ترین پشتیبانان زلنسکی در جنگ با روسیه بود و حتی به اوکراین رفت و از او حمایت کرد اما با وضعیتی که الان در فرانسه شاهدیم و احتمال روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، قابل پیش‌بینی است که روند به زیان اوکراین تمام شود.
    او در پایان گفت: وقتی فرانسه و آمریکا در حمایت از اوکراین کنار بکشند، طبیعی است که دیگر کشورها در حمایت متزلزل می‌شوند. از این رو احتمالا شاهد پذیرش الحاق کریمه و بخش‌های شرقی اوکراین از سوی زلنسکی خواهیم بود که الان در اختیار روسیه است. آن‌ها تا امروز از ورود به مذاکرات سازیش و الحاق این بخش‌ها خودداری کردند اما به نظر تحولات آینده اوکراین را به سمت انتخاب‌های دیگری سوق خواهد داد.