سرمقاله

اراده مردم تعیین کننده است / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • استقرار نمونه کاربردی خودروی متصل در الکامپ ۱۴۰۳
  • می‌خواهم زنده بمانم/هیجان و تفاوت با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • تفاهم صندوق‌های پژوهش و فناوری همراه فاند و صنعت نفت با محوریت هوشمندسازی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 30727  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 12 تیر 1403
    بی ام و موتوراد R20؛ موتورسیکلت مفهومی با پیشرانه 2000 سی‌سی!
    بی ام و موتوراد در گردهمایی Concorso d’Elegenza Villa d’Este از موتورسیکلت مفهومی R20 با پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی رونمایی کرد. این رویداد خودرویی به عنوان گنجینه صنعت خودرو شناخته می‌شود چراکه علاوه بر معرفی برخی از مهم‌ترین خودروهای دنیا، محصولات کلاسیک و تولید محدود نیز در آن حضور پیدا می‌کنند. ژرمن‌ها از این فرصت برای معرفی یک موتورسیکلت جذاب استفاده کرده‌اند. این کانسپت که البته تنها موتورسیکلت درون‌سوز Concorso d’Elegenza Villa d’Este به شمار می‌رود در کنار کانسپت اسکای تاپ بی ام و خودنمایی کرده است.
    بی‌شک طرفداران موتورسیکلت‌های بی ام و موتوراد با دیدن کانسپت R20 آن را به عنوان یکی از نمادین‌ترین طراحی‌های تاریخ تحسین خواهند کرد. در واقع R20 یک بازنگری مهم و به‌روزرسانی گیرا از ۱۰۰ سال سابقه بی ام و در تولید محصولاتی جوان‌پسند و جذاب به‌ حساب می‌آید. در واقع تنها چند برند معدود در دنیا هستند که سابقه‌ای ۱۰۰ ساله در تولید موتورسیکلت دارند. رویال انفیلد (تأسیس ۱۸۹۳)، پژو (تأسیس ۱۸۹۸)، نورتون (تأسیس ۱۸۹۸)، ایندین (تأسیس ۱۹۰۱)، ترایومف (تأسیس ۱۹۰۲)، هارلی دیویدسون (تأسیس ۱۹۰۳) و هاسکوارنا (تأسیس ۱۹۰۳) در این دسته جای دارند. موتو گازی در سال ۲۰۲۱ و بی ام و موتوراد در سال ۲۰۲۳ یکصد سالگی خود را جشن گرفته‌اند و دوکاتی هم در سال ۲۰۲۶ این لحظه مهم را جشن خواهد گرفت.
    باید دانست اولین موتورسیکلتی که بی ام و با نام خود تولید کرد R32 بود که در سال ۱۹۲۳ در معرض دید عموم قرار گرفت. با دقت در طراحی این موتورسیکلت می‌توان شباهت‌هایی را با محصولات مدرن این شرکت پیدا کرد؛ اما بی ام و موتوراد R20 به خوبی بین پلتفرم پیشرانه افقی و پیکربندی خاص برند در یک قرن گذشته توازن برقرار کرده است. اگرچه تصاویر متنوعی از موتورسیکلت R20 منتشر شده اما جزئیات فنی زیادی از آن وجود ندارد. امیدواریم بی ام و موتوراد این کانسپت را راهی خط تولید کند یا حداقل از ویژگی‌های بصری آن در محصولات بعدی خود سود ببرد.