سرمقاله

دو انتخابات در فرانسه و انگلستان / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 31025  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 17 تیر 1403
    بورل:
    مساله امنیت در دریای سرخ به یک بحران حاد تبدیل شده است
    رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به بدتر شدن امنیت در دریای سرخ و خلیج عدن از اکتبر گذشته ابراز نگرانی کرد و آن را یک بحران حاد خواند.
    به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بازدید از ستاد عملیاتی در یونان و دیدار با وزیر دفاع این کشور گفت: حوثی‌ها به طور فزاینده‌ای حملات پیچیده‌تر راه‌اندازی می‌کنند، ظرفیت بیشتری برای حمله به کشتی‌های تجاری ما ایجاد می‌کنند، امنیت دریایی و تجارت بین‌المللی را تهدید می‌کنند.
    وی افزود: ارقام کاملاً واضح هستند، اجازه دهید به برخی از آنها اشاره کنم؛ تغییر مسیر ترافیک دریایی از طریق دماغه امید نیک از ۱۰ تا ۱۴ روز در هر سفر اضافه می‌کند. این به معنای هزینه‌های بیشتر است. هزینه‌های بیشتر به معنای قیمت‌های بالاتر، قیمت‌های بالاتر به معنای تورم بیشتر است. و همچنین افزایش بیمه. هزینه یک کانتینر از چین به اروپا دو برابر شده است.
    بورل گفت: ترانزیت روزانه کشتی‌ها از کانال سوئز به نصف کاهش یافته، این به معنای پول از دست رفته زیاد توسط مصر و مشکلات زیاد برای اقتصاد جهانی است.
    وی تاکید کرد: این حملات همچنین پیامدهای شگرفی برای کشورهای منطقه دارد. من به موردی اشاره کردم که مصر درآمدهای زیادی را از دست داده است و مثل همیشه، فقیرترین‌ها بیشترین ضرر را می‌بینند. مثلا در یمن. در یمن، جریان کالا به شدت کاهش یافته است. مردم یمن به دلیل افزایش هزینه‌های غذا و بدتر شدن امنیت غذایی از کمک‌های لازم برای نجات جان خود محروم هستند و با چالش‌هایی روبرو هستند.
    بورل با تاکید مجدد گفت: این حملات حمله مستقیم به منافع ما - به منافع اتحادیه اروپا - به صلح و ثبات منطقه‌ای و به جان افراد آسیب می‌زند. به همین دلیل است که ما عملیات ASPIDES (عملیات دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ) را راه اندازی کردیم. این عملیات، یک دستور کاملاً دفاعی است. ما در هیچ عملیاتی علیه حوثی‌ها در خشکی شرکت نداریم. شناورهای ما برای دفاع از خود و برای محافظت از کشتی‌های مورد هدف عمل می‌کنند.
    وی تصریح کرد: اما ماموریت کافی نخواهد بود. ما باید کار را با تعامل سیاسی و دیپلماتیک ثابت برای کمک به تنش زدایی، میانجیگری و حمایت از راه حل مسالمت آمیز برای درگیری در یمن تکمیل کنیم. ما در حال کار بر روی آن هستیم و از هیچ تلاشی برای انجام آن دریغ نخواهیم کرد.