سرمقاله

«زمان طلایی» برای پزشکیان محدود است / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 31047  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 18 تیر 1403
    ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو
    خطر فلزات سنگین در نمک‌های تصفیه نشده
    مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: ممنوعیت برداشت از دریاچه مهارلو به واحدهای تولیدی ابلاغ شده است و در صورت بروز تخلف با هماهنگی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.
    به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، عبدالعظیم بهفر با اشاره به جلوگیری از برداشت غیرمجاز نمک از دریاچه مهارلو اظهار کرد: این موضوع به واحدهای تولیدی اعلام و هماهنگی‌های لازم توسط معاونت غذا و داروی استان فارس با دادستانی این استان به منظور کنترل برداشت غیرمجاز از دریاچه و تشکیل پرونده تخلفات واحدهای تولیدی پیگیری شده است.
    وی با تاکید بر اینکه نمک خوراکی چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است، افزود: ناخالصی‌ها از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و مسمومیت در بدن انسان اهمیت دارند و یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.
    مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بر اساس نمونه‌برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی مشخص شد صد در صد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به شدت مضر است.
    به گفته بهفر، با وجود توصیه‌های علمی و بهداشتی مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده، هنوز عده‌ای به اشتباه بر این باورند که نمک دریا و نمک‌های رنگی برای بدن مفید است. این درحالیست که نمک دریا در اصل به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود در صورتیکه این موارد نمک‌هایی هستند که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است و خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است.
    به گزارش ایرنا، دریاچه مهلو، مهلویه، ماهلویه یا دریاچه مهارلو شیراز با مساحت ۶۰۰ کیلومتر مربعی، با وسعت ۲۵ هزار هکتاری، با ارتفاع ۱۵۰۰متری از سطح دریا، با بیشترین طول ۲۸ تا ۳۱کیلومتری، با بیشترین پهنای ۱۱ تا ۱۵کیلومتری و با بیشترین عمق ۳متری‌اش در شهر سروستان، استان فارس و در جنوب شرقی شیراز واقع شده است.