سرمقاله

بگذارید پزشکیان ،پزشکیان بماند! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 31335  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 23 تیر 1403
    آتشی که به جان «خائیز» افتاد
    جنگل های خائیز واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد از روز دوشنبه به دلیل گرمای هوا دچار حریق شده و مسئولان کهگیلویه با کمک نیروهای مردمی درپی مهار آتش هستند. جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده خائیز از چهار روز گذشته در آتش می‌سوزد و میراث طبیعی این بخش از زاگرس در حال نابودی است؛ نیروهای امدادی با تلاش فراوان آتش را مهار کردند اما مجددا جنگل‌ها شعله‌ور شدند و به حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرد و به‌دلیل وزش باد شدید به ارتفاعات کشیده شد.
    به گزارش شفقنا علیرضا نیکروز در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این آتش سوزی که از روز دوشنبه آغاز شد پس از چهار شبانه روز ساعت ۳:۳۰ بامداد روز جمعه مهار شد. وی بیان کرد: از همان زمان وقوع حادثه و از بامداد روز سه سنبه تمامی نیروهای امدادی و مدیریت بحران استان به حالت آماده باش درآمد.
    وی اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی سازمان‌ها و نهادها، مردم و مسئولان در مهار و خاموش کردن این آتش کمک کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت آتش سوزی تاکید کرد: آتش از طریق بهبهان و از سمت زمین‌های کشاورزی به منطقه حفاظت شده خائیز سرایت کرد.
    وی بیان کرد: وزش باد شدید، وجود علف‌ زارها و مراتع پرپشت با ارتفاع یک تا ۱.۵ متری، گرمای هوا و سخت‌گذر بودن منطقه مهار آتش را با کُندی مواجه کرده بود. وی افزود: میزان خسارت این آتش سوزی با بررسی کارشناسانه اعلام خواهد شد. سید علی احمد زاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی در منطقه خاییز بدلیل وزش باد و صعب العبور بودن منطقه گسترش یافت که هم اکنون تحت کنترل قرار گرفته است. وی افزود: مدیر کل بحران استانداری در منطقه حضور داشته، اما امکانات و تجهیزات موجود برای مهار آتش‌سوزی کافی نبوده است. وی تصریح کرد: با توجه به وزش باد و صعب‌العبور بودن بعضی از مناطق خاییز، اطفای حریق طول کشید.
    احمد زاده گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و اعزام یک فروند بالگرد هلال احمر به خاییز منطقه تحت کنترل قرار گرفته و هم اکنون پایش ادامه دارد.
    وی درباره نبود امکانات اطفای حریق در استان افزود: امکانات و تجهیزات آبپاش در سطح کشور در حدی نیستند که بتوانند به طور مستمر در استان مستقر شوند. استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات هر ساله در جنگل‌های استان گفت: بدلیل بارش‌های خوب باران و پوشش علفزارها خاییز مستعد آتش سوزی. است که نیاز به مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد.
    وضعیت بحرانی بادام کاری های منطقه
    علی کریمی، رئیس منابع طبیعی کهگیلویه با اشاره به شدت آتش سوزی در کوه خاییز و در ادامه رسیدن آتش به کوه «سمر و بادام کاری‌های بوای سفلی» گفته بود: با توجه به گستردگی آتش‌سوزی در منطقه، نیاز فوری به کمک نیروهای مردمی آموزش دیده، شورای شهر و روستا و دهیاری‌ها وجود دارد.
    وی تصریح کرد: کوه «سمر و بادام‌کاری‌های بوا» نیز دچار آتش‌سوزی شده‌اند و وضعیت بحرانی دارند.
    انجام ۴ سورتی پرواز در منطقه خاییز
    روح‌الله عزیزی، رئیس محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به گستردگی آتش‌سوزی در خاییز، نیاز مبرم به بالگردهای آبپاش وجود دارد. یک بالگرد هلال احمر در منطقه مستقر شده و تاکنون چهار سورتی پرواز انجام داده است. وی همچنین بیان کرد: حدود ۹۰ نفر از نیروهای مردمی و ستاد بحران در منطقه حضور دارند و با این حال، آتش همچنان در حال گسترش است و نیاز به بالگردهای آبپاش برای کنترل و مهار آن بسیار ضروری است. وی از تمامی نیروهای مردمی و سازمان‌های مرتبط درخواست کمک فوری کرد تا با همکاری و تلاش جمعی، این بحران مهار و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری شود.