سرمقاله

انتخابات ریاست جمهوری و نکات قابل توجه رییس جمهور محترم / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهرهای اردکان، شوش و بندر دیلم
  • فینال بزرگ با دو سبک متفاوت/ با تلویزیون اینترنتی آرپا، هیجان را قاب کنید
  • طوفان یامال، باد دماغ امباپه را خواباند!/ تا فینال با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 31481  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 24 تیر 1403
    رئیس جمهوری که برای دموکرات ها زنگ خطر است
    گاف های ناتمام بایدن
    گروه بین الملل- در حالی که دموکرات ها از گاف های ناتمام بایدن احساس خطر می کنند اما همچنان اصرار دارد که تا پایان می ماند. همزمان با اینکه حمایت‌ها از «جو بایدن» هر روز کاهش می‌یابد، حزب او احتمال شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را در نظر می‌گیرد. هم‌چنین از طرفی جمهوری‌خواهان موجی را به راه انداخته‌اند که نه تنها احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» وجود دارد بلکه دموکرات‌ها شاید قدرت خود را در کنگره از دست بدهند.
    پس از برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میان «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در تاریخ ۲۷ ژوئن، عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور بایدن موجب شده تا دموکرات‌ها در بُهت عظیمی فرو بروند و نگران شکست در انتخابات و طبیعتا پیروزی ترامپ شوند.
    نشریه پالتیکو می‌نویسد نگرانی‌ دموکرات‌ها موجب شده تا «مایک لوین» نماینده دموکرات کالیفرنیا مستقیما در تماسی از جو بایدن بخواهد تا از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند اما رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این نماینده دموکرات گفته است که به رقابت‌ها ادامه می‌دهد.
    لوین نوزدهمین عضو کنگره است که با گذشت ۲ هفته از عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره با دونالد ترامپ از او خواست کناره‌گیری کند، اما او اولین کسی است که به طور مستقیم – گرچه در تماسی به صورت مجازی – با رئیس‌جمهور آمریکا درخواستش را مطرح کرد.
    لازم به ذکر است که درخواست دموکرات‌ها برای کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی به این افراد ختم نمی‌شود و طی روزهای گذشته فشار سنگینی از سوی نه تنها هم‌حزبی‌هایش بلکه از سوی رسانه‌های دموکرات و حامیان مالی این حزب علیه بایدن برای کناره‌گیری اعمال شده است اما او همچنان بر حضور در این عرصه پافشاری می‌کند.
    پالتیکو می‌نویسد: «دموکرات‌ها متوجه هستند که شانس بایدن برای پیروزی با روندی کاهشی مواجه است و احتمال پیروزی او در ایالت‌های جنوبی از جمله آریزونا و نوادا کاهش می‌یابد. هم‌چنین وضعیت او در ایالت‌های شرقی و شمال شرقی آمریکا در خطر است و در حال حاضر وضعیت ایالت‌های امن آبی رنگ – ایالت‌های دموکرات‌ – نامشخص می‌باشد.»
    علاوه بر درخواست‌های مطرح‌شده و فشار فزاینده دموکرات‌ها علیه جو بایدن، برخی از کمک‌کنندگان بزرگ کارزار انتخاباتی بایدن تهدید کرده‌اند که اگر او از رقابت‌ها کناره‌گیری نکند، میلیون‌ها دلار کمک به این کارزار را متوقف می‌کنند.
    این نشریه آمریکایی تاکید می‌کند: «همه این اتفاقات به وحشت و شوک حزب دموکرات دامن می‌زند زیرا آنها می‌دانند که با شکست جو بایدن نمی‌توانند اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بیاورند و حتی ممکن است ترامپ و جمهوری‌خواهان هر ۲ مجلس سنا و نمایندگان را در اختیار بگیرند.»
    نشریه پالتیکو در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های غربی، به‌ویژه انگلیسی‌ها که از گاف‌های رئیس جمهور بایدن وحشت‌زده شده‌اند در تلاش هستند تا قبل از انتخابات نوامبر با تیم دونالد ترامپ ارتباط برقرار کنند.
    به گزارش ایسنا، مقامات و دیپلمات‌های اروپایی با بیان اینکه از عملکرد پر از خطای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در محافل عمومی و خصوصی شوکه شده‌اند، فاش کردند که در تلاش‌اند تا با تیم دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ایالات متحده ارتباط برقرار کنند و در این راستا، تماس‌هایی با آنها گرفته‌اند.
    نشریه پالتیکو تاکید کرد اکنون برای برخی از متحدان واشنگتن زمان شرط‌بندی روی فرد دیگر فرا رسیده است.
    این رسانه آمریکایی افزود: در حالی‌ که تعداد حامیان جو بایدن طبق نظرسنجی‌ها در حال کاهش است، او تحت فشار فزاینده‌ای از سوی حامیانش قرار دارد تا به نفع نامزد جوان‌تری مانند کامالا هریس، معاون خود کناره‌گیری کند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در برابر دونالد ترامپ قرار گیرد.
    پالتیکو در ادامه به اولین مناظره انتخاباتی بایدن با ترامپ و همچنین کنفرانس مطبوعاتی طولانی‌اش در پایان نشست سران ناتو در واشنگتن اشاره و آنها را ۲ اشتباه رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد که در اولی با عملکرد ضعیف خود موجب افزایش نگرانی دموکرات‌ها نسبت به سلامتی شناختی‌اش شد و در دومی نیز اصرار داشت که برای یک دوره ریاست جمهوری دیگر مناسب و بهترین فرد برای شکست دادن ترامپ است.
    این در حالی است که او هنگام معرفی کردن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین او را به‌عنوان «رئیس جمهور پوتین» خطاب کرد و در این لحظه سالن به قدری ساکت شد که صدای نفش کشیدن اروپایی‌های حاضر در کنفراس شنیده می‌شد.
    یکی از این اروپایی‌ها به پالتیکو گفت: رهبران اروپایی روی صحنه یخ زدند، اگرچه تمام تلاش خود را کردند تا همچنان لبخند داشته باشند و کف بزنند. پس از آن هیچ‌کس در تماس با تیم بایدن اشاره‌ای به آن نکرد.
    همچنین یکی دیگر از دیپلمات‌های ارشد اروپایی در واشنگتن گفت همکارانش ماه‌هاست که مشغول ارتباط با کسانی بوده‌اند که احتمالا به تیم ترامپ ملحق می‌شوند، از جمله از طریق تشکیل جلسات، شرکت در رویدادهای مشابه و دعوت از متحدان ترامپ برای ضیافت شام.
    یکی از دیپلمات‌ها در پاسخ به این سوال که آیا فشاری در کشورهایشان وجود دارد که به دلیل شخصیت ترامپ این کار را انجام ندهد، گفت: نه. اگر اکنون در تلاش برای ایجاد ارتباط با تیم او نبودیم، در واقع از وظایف خود کوتاهی می‌کردیم.
    یکی دیگر از دیپلمات‌ها گفت تماس با تیم ترامپ تسریع شده است و این، به پیش از آخرین گاف‌های بایدن برمی‌گردد. او افزود: بیش از یک سال است که این کار در جریان است.
    به گفته این فرد، مقامات کلیدی اروپایی برای رساندن پیام اوکراین به مخاطبان حامی ترامپ به اندیشکده‌های محافظه‌کار مراجعه کرده‌اند.
    پالتیکو در ادامه با اشاره به اینکه «حتی مقامات انگلیسی نیز از ضعف ظاهری رئیس‌جمهور بایدن شوکه و ناامید شدند» به نقل از یک مقام بریتانیایی نوشت: این دیوانه‌کننده است. تمام پیام‌های آنها، دست‌کم برای انتخابات با پوشش خبری درباره سلامتی و توانایی‌های بایدن تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. و این در حال تبدیل شدن به یک موضوع خنده در سراسر جهان است.
    به نوشته این نشریه، دیپلمات‌های ارشد بریتانیایی در واشنگتن اکنون مطمئن هستند که استراتژیست‌ها و نمایندگان جمهوری‌خواه را در کنگره که در واقع سر و گوش ترامپ هستند، شناسایی کرده‌اند.
    یکی از افراد نزدیک به دولت جدید انگلیس گفت، سفارت لندن در واشنگتن در حال حاضر بسیار بیشتر از سال ۲۰۱۶ آمادگی دارد، زمانی که برای احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمادگی بسیار کمی داشت.
    این شخص با تاکید بر اینکه سفیر انگلیس در آمریکا و تیم او در نزدیک شدن به دونالد ترامپ کار بزرگی انجام دادند، گفت: آنها اشتباهات سال ۲۰۱۶ را تکرار نکرده‌اند.
    پالتیکو همچنین تاکید کرد: زنگ خطر در آلمان نیز به صدا درآمده است.
    رودریش کیزوتر، قانون‌گذار برجسته حزب دموکرات مسیحی در کمیته روابط خارجی در برلین گفت: اکنون واضح است که اصرار جو بایدن بر نامزدی خود در انتخابات فقط به ترامپ کمک خواهد کرد. تنها می‌توان امیدوار بود که دموکرات‌ها راهی برای کناره‌گیری جو بایدن پیدا کنند و به عنوان مثال، کامالا هریس پیشتاز دموکرات‌ها شود.
    کیزوتر افزود: من نگران شکاف سیاسی داخلی در ایالات متحده و تأثیر احتمالی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات بر امنیت فراآتلانتیک و نهادهای دموکراتیک در ایالات متحده هستم.
    کاخ سفید به لاپوشانی وضعیت بایدن متهم است
    تلاش کاخ سفید برای مخفی‌کاری درباره وضعیت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا در فضای رقابتی انتخاباتی این کشور، باعث مطرح شدن این انتقاد رسانه‌ها شده است که کارمندان کاخ سفید با فرهنگ «انکار و عدم شفافیت» تلاش کرده‌اند افکار عمومی را درباره وضعیت بایدن گمراه کنند.
    به گزارش ایسنا، در پی عملکرد ضعیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در کارزار انتخاباتی این کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و گاف‌های متعدد او که گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت او را افزایش داده است، نشست‌های خبری اخیر کاخ سفید به محلی برای انتقاد خبرنگاران از فرهنگ انکار و عدم شفافیت درباره رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده است.
    روزنامه گاردین در گزارشی با این مقدمه درباره تلاش کاخ سفید برای توجیه وضعیت بایدن نوشت: با متزلزل شدن نامزدی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پی عملکرد نگران‌کننده او در اولین مناظره انتخاباتی، خبرنگارانی که سال‌هاست به صورت تمام‌وقت در حال پوشش دادن فعالیت‌های او بوده‌اند، یک‌باره، به طور قطع اظهار کرده‌اند که ریاست‌جمهوری او فاقد یکی از اصول اساسی سیاسی، یعنی اعتبار است.
    این انتقاد پس از یک افشاگری رسانه‌ای درباره هشت بار رفت‌وآمد یک متخصص پارکینسون به کاخ سفید در طی چند ماه مطرح شد. «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری تلویزیونی زنده مجبور به دفاع از اتهام عدم شفافیت کاخ سفید در این باره شد.
    پرسش و پاسخ‌ها در این نشست خبری، به سرعت، تبدیل به یک مشاجره لفظی درباره این شد که ژان پی‌یر درباره وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور آمریکا شفافیت به خرج نمی‌دهد و مدام از تایید کردن نام این متخصص پارکینسون خودداری می‌کند که همان موقع هم افشا شده بود. کاخ سفید در نهایت، در یک بیانیه مطبوعاتی «کوین کانارد» را به عنوان متخصص پارکینسون یادشده تایید کرده و توضیح داد که او در ژانویه برای انجام دادن بخش نورولوژیکی آزمایشات پزشکی سالانه بایدن به کاخ سفید آمده بود.
    در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از خبرنگارن بیش از پیش احساس می‌کنند که توسط فرهنگ انکار و عدم شفافیت کاخ سفید فریب داده شده‌اند.
    حداقل، برخی به این نتیجه رسیده‌اند که به واسطه کارزار ایجاد ابهام کارمندان کاخ سفید گمراه شده‌اند.
    طبق استدلال این خبرنگاران، ایجاد دسترسی بیشتر به اطلاعاتی درباره وضعیت رئیس‌جمهور آمریکا توسط کارکنان کاخ سفید تصویر شفاف‌تری درباره افول بایدن ارائه می‌داد که فرصتی را برای آشکار شدن واقعیت‌ها درباره عملکرد او فراهم می‌کرد.
    در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بایدن از زمان «رونالد ریگان»، کمتر از هر رئیس‌جمهور دیگری کنفرانس خبری برگزار کرده و در گفت‌‎‌وگوهای رسانه‌ای حاضر شده است که به نظر می‌رسد راهبردی عامدانه برای مخفی کردن بدتر شدن وضعیت او باشد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری که رسانه‌ها را «دشمنان مردم» خوانده، در دوران ریاست‌جمهوری خود، حدود سه برابر بیشتر از بایدن کنفرانس خبری برگزار کرده و گفت‌وگوهای رسانه‌ای داشته است.
    گاردین در پایان اشاره کرد: تلاش کاخ سفید برای دور کردن بایدن از پاسخگویی رسانه‌ای که یکی از ارکان روند دموکراتیک است، همچنین بی‌ارزش جلوه دادن سوالات درباره سن و سال او به منظور حفظ اعتبارش به عنوان یک حامی خودخوانده دموکراسی و سدی در برابر اهداف و چشم‌اندازهای مستبدانه ترامپ، طنزآمیز از آب درآمده است.