سرمقاله

انتخابات ریاست جمهوری و نکات قابل توجه رییس جمهور محترم / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهرهای اردکان، شوش و بندر دیلم
  • فینال بزرگ با دو سبک متفاوت/ با تلویزیون اینترنتی آرپا، هیجان را قاب کنید
  • طوفان یامال، باد دماغ امباپه را خواباند!/ تا فینال با تلویزیون اینترنتی آرپا
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 31485  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 24 تیر 1403
    گردان جنایتکار ارتش اسرائیل در کرانه باختری، صحنه‌گردان جنگ در غزه
    فرماندهان سابق گردان‌های صهیونیستی که پیشتر از سوی آمریکا به نقض فاحش حقوق بشر در کرانه باختری متهم شد، اکنون در سمت‌های ارشد در ارتش این رژیم گمارده شده و در آموزش نیروها و اجرای عملیات در غزه فعال هستند. به گزارش ایسنا، تحقیقات شبکه آمریکایی نشان می‌دهد فرماندهان سابق گردان موسوم به «نتزاه یهودا» که توسط ایالات متحده به نقض فاحش حقوق بشر علیه فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل قبل از هفت اکتبر متهم شده‌ است، به سمت‌های ارشد در ارتش این رژیم ارتقا یافته‌اند و اکنون در آموزش نیروهای زمینی اسرائیل و همچنین اجرای عملیات در نوار غزه فعال هستند.
    وزارت امورخارجه آمریکا در ماه آوریل اعلام کرد پنج واحد نظامی اسرائیل قبل از شروع جنگ در غزه، حقوق بشر را نقض کرده‌اند. این وزارت‌خانه همچنین گفت که چهار واحد از این یگان‌ها به‌دنبال این تخلفات «به‌طور مؤثر اصلاح» شده یا تغییر کرده‌اند اما هنوز در حال تصمیم گیری درخصوص محدود کردن کمک‌های نظامی آمریکا به این واحد باقی‌مانده است.
    گردان نتزاه یهودا در اصل برای آماده کردن یهودیان افراطی ارتدوکس در ارتش ایجاد شد.
    به گزارش سی‌ان‌ان، این خبر که ایالات متحده ممکن است از کمک به این واحد نظامی صهیونیست خودداری کند، در آن زمان واکنش خشمگین مقامات ارشد رژیم صهیونیستی، از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را برانگیخت که گفت: «اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند یک واحد از ارتش اسرائیل را تحریم کند، من با تمام قدرتم با آن خواهم جنگید».
    «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای که به دست سی‌ان‌ان رسیده است، به «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان نوشت ایالات متحده در حال همکاری با اسرائیل «برای شناسایی مسیری برای اصلاح مؤثر» گردان نتزاه یهوداست. البته در این نامه، نامی از این واحد ذکر نشده است اما مقامات فعلی و سابق ایالات متحده در گفت‌وگو با این شبکه تأیید کردند که منظور بلینکن نتزاه یهودا بوده است که در ۱۰ سال گذشته به یک رشته سوءرفتار در کرانه باختری اشغالی متهم شده است، از جمله در قتل یک مرد ۷۸ ساله فلسطینی-آمریکایی در سال ۲۰۲۲.
    سی‌ان‌ان با استفاده از فناوری تشخیص چهره و سایر تکنیک‌ها دریافته که سه فرمانده سابق گردان نتزاه یهودا که در زمان سوءرفتارهای گفته شده در کرانه باختری مسئول این یگان بودند در رتبه‌های ارتش اسرائیل ارتقا یافته‌اند. شبکه سی‌ان‌ان این فرماندهان را با تطبیق چهره آن‌ها با تصاویر در دسترس عموم در طول سال‌ها، از تصاویر مراسم نظامی گرفته تا تصاویر به‌روزرسانی شده از میدان نبرد ردیابی کرده است.
    «جاش پاول» که به‌عنوان مدیر سابق دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت امور خارجه آمریکا، بیش از ۱۱ سال در دیپلماسی دفاعی، امنیت و کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن کار کرد تا اینکه در اکتبر ۲۰۲۳ در اعتراض به انتقال تسلیحات به اسرائیل استعفا داد، به سی‌ان‌ان گفت «حتی کوچک‌ترین مبنایی» وجود ندارد که نشان دهد سه واحد دیگر شناسایی‌شده توسط سی‌ان‌ان کاری برای اصلاح رفتار انجام داده‌اند.
    ۲ یگان از این واحدها با حوادث مرگبار پس از هفت اکتبر مرتبط بوده‌اند. یگان «یمام» در عملیات آزادسازی اسرای اسرائیلی در اردوگاه آوارگان النصیرات در شمال غزه در هشتم ژوئن شرکت داشت که چهار اسرائیلی را آزاد کرد و به گفته مقامات بهداشتی محلی، بیش از ۲۷۰ فلسطینی را کشت و بیش از ۷۰۰ نفر را مجروح کرد. در همین حال، واحد موسوم به «پلیس مرزی اسرائیل» در ماه ژانویه یک دختر فلسطینی سه ساله را در کرانه باختری اشغالی و یک پسر ۱۲ ساله فلسطینی را در قدس شرقی اشغالی در ماه مارس به ضرب گلوله کشت.
    پاول خاطر نشان کرد این واقعیت که ایالات متحده هرگز هیچ یک از واحدهای نظامی اسرائیل را تحریم نکرده است، نشان دهنده «فقدان اراده سیاسی و شجاعت اخلاقی برای پاسخگویی کردن اسرائیل است.»