سرمقاله

دو سکانس از کنکور پر حاشیه دی ماه ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3187  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 22 دی 1401
    بررسی مجدد «سطح هشدار کرونا» در سازمان جهانی بهداشت
    شیب کرونا روی سربالایی
    سه سال پس از آغاز همه‌گیری کرونا، اکنون قرار است سازمان جهانی بهداشت (WHO) در نشستی درباره اینکه شیوع این بیماری همچنان به عنوان یک «وضعیت اضطراری» برای سلامت عمومی در سطح جهانی باقی بماند یا خیر، تصمیم‌گیری کند.  خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به‌ نقل از سخنگوی سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد: اعضای کمیته این سازمان روز ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن‌ماه) در ژنو تشکیل‌ جلسه خواهند داد و ارزیابی میزان خطر کنونی شیوع ویروس کرونا در دستور کار این نشست است.
    به‌ گفته سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، در نشست آتی کمیته سازمان بررسی خواهد شد که آیا همه‌گیری ویروس کرونا کماکان در بالاترین سطح هشدار قرار دارد یا نه و بعد از آن اعضای کمیته دیدگاه‌های مشورتی خود را با تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در میان می‌گذارند.خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به‌ نقل از چند کارشناس سلامت عمومی گزارش کرد: با توجه به‌شمار بالای مبتلایان در چین، هنوز خیلی زود است که سازمان جهانی بهداشت سطح هشدار خود را پایین بیاورد.
    طی هفته‌های گذشته، دولت چین از سیاست خود در قبال همه گیری کرونا موسوم به کووید صفر فاصله گرفته است.
    همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌ نقل از هانس کلوگه، مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت نوشت: بر پایه اطلاعات و داده‌هایی که دولت چین در اختیار مقام‌های اروپایی قرار داده است در این لحظه، هیچ تهدید فوری متوجه کشورهای اروپایی نیست اما مقام‌های اروپایی برای ارزیابی دقیق‌تر به اطلاعات بیشتر و منظم‌تر نیاز دارند.
    به گزارش ایندیپندنت، جدا از کشورهایی اروپایی طی چند هفته گذشته، برخی دیگر از کشورها از جمله کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و کانادا، مسافرانی را که از چین وارد می‌شوند، ملزم کرده‌اند که قبل از سوار شدن به هواپیما، نتیجه منفی آزمایش کرونای خود را ارائه دهند.
    در همین حال اما یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه افزایش موارد بیماری کووید۱۹ در کشور فعلا شیب تندی ندارد، گفت: در عین حال احتمال دارد که طی هفته‌های آینده افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم.   
    بابک عشرتی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در کشور با شناسایی سویه‌های XBB، BQ۱ و... در کشور، گفت: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن ماه افزایش موارد کرونا در کشور شاهد باشیم که البته لزوما به دلیل زیرسویه‌های جدید نیست و از قبل پیش‌بینی می‌شد. در عین حال درست است که سویه‌های جدیدی را شناسایی کردیم، اما هنوز اکثر موارد ما مربوط به زیرسویه BA۵ است و هنوز ویروس غالب ما در کشور زیرسویه BA۵ است.  
    وی افزود: در برخی استان‌ها افزایش موارد را شاهد بودیم و احتمال هم می‌دهیم که این افزایش موارد فعلا ادامه داشته باشد؛ به طوری که خیزی داشته باشیم که تا اسفند ماه ادامه یابد، اما برای پاسخ به اینکه شدت این موج چقدر است و چقدر درگیر می‌شویم، هنوز زود است؛ چراکه افزایش موارد بیماری در کشور فعلا شیب تندی ندارد و کند است. وقتی شکل منحنی موج را نگاه می‌کنیم، سریع بالا نمی‌رود، اما همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، این موج افزایشی ایجاد شده است.
    عشرتی با بیان اینکه هم مردم و هم جامعه پزشکی و ... باید آمادگی‌شان را حفظ کنند، ادامه داد: باید توجه کرد که اکنون قضاوت درباره شدت خیز افزایش موارد کرونا زود است. در زمینه وضعیت بستری‌ها و مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، معمولا اگر افزایش جدی در تعداد مبتلایان داشته باشم، احتمال ابتلای افراد دارای بیماران زمینه‌ای نیز بالا می‌رود  در نتیجه بستری‌های ما افزایش یافته و به دنبال آن تعداد مرگ‌ها هم افزایش می‌یابد. معمولا دو هفته بعد از افزایش بیماران بستری، افزایش مرگ‌ها نیز خودش را نشان می‌دهد.