سرمقاله

دولت دکترپزشکیان چگونه دولتی است ؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • افتتاح پروژه‌های 5G و ارتباطی روستایی ایرانسل در آذربایجان غربی
  • پخش زنده المپیک پاریس از لنز ایرانسل
  • افتتاح ۱۰۱۵ اُمین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32001  |  اخبار آنلاین  |  تاریخ: 06 مرداد 1403
    افتتاح پروژه‌های 5G و ارتباطی روستایی ایرانسل در آذربایجان غربی

    در مراسمی با حضور رئیس سازمان رگولاتوری، ۱۰۲۰ اُمین سایت 5G ایرانسل در کشور (دو هزار و بیست و یکمین سایت 5G ایران)، در ارومیه افتتاح شد. امروز همچنین سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در دهستان‌ «باراندوز»، به بهره‌برداری رسید.

    به گزارش روابط عمومی ایرانسل، عصر امروز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳، در آیین افتتاح پروژه‌‌های ارتباطی استان آذربایجان غربی، با حضور دکتر امیر محمدزاده لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مهندس ایرج روحی مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری، مهندس یاسر رهبردین معاون هماهنگى و امور عمرانى استانداری آذربایجان غربی، مهندس حمید فاضلی مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه آذر، مهندس قاسم جلیلی‌نژاد مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان آذربایجان غربی و جمعی از مدیران استانی و منطقه‌ای، در محل استانداری آذربایجان غربی، ۱۰۲۰ اُمین سایت 5G ایرانسل در کشور که ۲۰۲۱ اُمین سایت 5G ایران است، در شهر ارومیه به بهره‌برداری رسید. در این مراسم همچنین سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در دهستان‌ «باراندوز»، به بهره‌برداری رسید.

    لاجوردی در این مراسم با بیان اهمیت پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، گفت: هدف ما در این پروژه این است که سرعت اینترنت ثابت را در کشور بالا ببریم. متوسط سرعت اینترنت ثابت در کشور ۱۰ مگابیت بر ثانیه است که با توسعه پروژه فیبرنوری، این سرعت به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. در اثر این توسعه، شبکه ارتباطات همراه هم پیشرفت قابل توجهی می‌کند و زمینه توسعه نسل‌های جدید ارتباطی را در کنار کاهش بار ترافیکی شبکه سیار، رقم می‌زند.

    وی در ادامه گفت: امروز همچنین سایت ارتباطی روستایی ایرانسل را افتتاح می‌کنیم که یک سایت مهم به شمار می‌رود. ما به همت اپراتورها توانستیم تا ۹۱ درصد روستاهای استان آذربایجان غربی را به اینترنت پرسرعت همراه متصل کنیم و این کار سخت، تا پایان امسال ادامه خواهد داشت تا به پوشش ۱۰۰ درصدی برسیم. برای این سایت علاوه بر تأمین دسترسی، به نقطه‌یابی در ارتفاعات، جاده‌کشی، برق‌رسانی و … هم نیاز بود که از ایرانسل برای مجموع زحماتش تشکر می‌کنیم.

    رئیس سازمان رگولاتوری در ادامه مراسم، ضمن افتتاح سایت 5G ایرانسل در شهر ارومیه، گفت: در حال حاضر متوسط سرعت نسل چهار در کشور ۱۳ مگابیت بر ثانیه است که تغییر نسل و توسعه شبکه 5G، باعث ارتقاء این سرعت به سرعت‌های بالای ۱۰۰ و تا ۱۰۰۰ مگابیت برثانیه شده است. امیدواریم همه مردم بتوانند از امکانات نسل پنج تلفن‌همراه بهره‌مند و طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا پایان امسال، ۱۰ درصد جمعیت شهری به اینترنت 5G متصل شوند.

    معاون هماهنگى و امور عمرانى استانداری آذربایجان غربی نیز در ادامه مراسم گفت: با توجه به برنامه دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات ثابت و سیار و برای رساندن سریعتر عملیات فیبرنوری به فاز اجرایی، کارگروهی تشکیل دادیم و هم‌افزایی‌ ایجاد کردیم. از اپراتورها تشکر می‌کنیم که ظرفیت‌هایشان را برای تسریع پیشرفت پروژه‌های ارتباطاتی به کار گرفتند و توسعه را در همه شهرهای استان، به صورت همزمان و همه جانبه، شکل دادند.

    در مراسم امروز با افتتاح هزار و بیستمین سایت نسل پنج ایرانسل، تعداد سایت‌های 5G در کشور به ۲۰۲۱ رسید. همچنین در ادامه این افتتاح و با انجام تست سرعت، سرعت دانلود بالاتر از یک گیگابیت بر ثانیه (۱۰۳۹ مگابیت بر ثانیه)، در بستر شبکه نسل پنج تلفن‌همراه ایرانسل به ثبت رسید.

    در بخش دیگر مراسم امروز، سایت ارتباطی روستایی ایرانسل که روستاهای آغبلاق، حصار آغبلاق، انگمان و حسوکندی، از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه را تحت پوشش قرار می‌دهد، از محل بودجه توسعه روستایی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال، به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این سایت ارتباطی روستایی که به تکنولوژی نسل چهار تلفن‌همراه مجهز است، ۲۴۲ خانوار این چهار روستا، به شبکه اینترنت پرسرعت همراه ایرانسل متصل شدند.

    ایرانسل، در حوزه ارتباطات روستایی، مطابق با برنامه‌های وزارت ارتباطات، پیشگام تکمیل پوشش ارتباطی روستاهای بالای ۲۰ خانوار است. با هدف تکمیل پوشش ارتباط روستایی در کشور، امروز و طی مراسم فوق، این چهار روستا در شهرستان ارومیه، به اینترنت پرسرعت ایرانسل مجهز شد.

    ایرانسل پیش از این، در تیرماه ۱۴۰۳ و در جریان نمایشگاه الکامپ، موفق شد با انجام تست سرعت در شبکه ۵.۵ تلفن‌همراه، رکورد سرعت بالاتر از ۸ گیگابیت بر ثانیه را به ثبت برساند تا بار دیگر رکورد سرعت اینترنت در ایران را جا‌به‌جا کند.

    ایرانسل اولین بار در ایران، دی ماه سال گذشته و در جریان نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳، از شبکه نسل پنج تلفن‌همراه در حالت مستقل (5G-SA یا 5G Standalone)، رونمایی کرد. ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران، که از سال ۱۳۹۵ مطالعه روی 5G را با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی آغاز کرده و در سال ۱۳۹۶، توانسته بود نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن‌همراه را در حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات انجام دهد، با پیشتازی در ارائه خدمات مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا، در اول مرداد ۱۳۹۹، موفق شد نخستین سایت تجاری 5G ایران را توسط رئیس جمهور وقت و به صورت آنلاین، راه‌اندازی کند. در ادامه، سایت‌‌های جدید نسل پنج ایرانسل، یکی پس از دیگری، در جای‌جای ایران قد برافراشتند و با افتتاح سایت 5G ارومیه، تعداد سایت‌های نسل پنج ایرانسل، به عدد ۱۰۲۰ رسید.