سرمقاله

معمایی بنام دولت فراجناحی / سعید پایبند

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32127  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 10 مرداد 1403
    رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور خبرداد
    جلوگیری از وقوع ۴ هزار و ۵۰۰ سقط با اجرای طرح «نفس»
    رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور با اشاره به اینکه روزانه هزار مورد سقط جنین در کشور انجام می‌شود، گفت: با اجرای طرح نفس تاکنون از وقوع چهار هزار و ۵۰۰ سقط جنین جلوگیری شده است.
    به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد حسین زارع زاده روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان برگزار شد، در مورد فعالیت های بسیج جامعه پزشکی در راستای جوانی جمعیت گفت: از کارهای خوب در این سازمان اجرای طرح نفس با همکاری وزارت بهداشت است، این طرح میان بری برای افزایش جمعیت بوده و از سقط جنین بصورت عمدی و جنایی که اتفاق می افتد، جلوگیری کرد.
    طرح نفس از سال ۱۴۰۱ با هدف کمک همه جانبه به خانواده‌هایی که به علل مختلف مبادرت به سقط جنین می‌کنند، اجرا شده است . این طرح برای نجات فرزندان در حال سقط بوده و در آن مشاوره‌های تخصصی به مادرانی که تصمیم به سقط جنین خود دارند ارائه می‌شود.
    وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ مرکز مردمی نفس در کشور، اظهار داشت: در این مراکز فعالیت خود را در حفظ جان جنین هایی که کاندید سقط جنین بودند، آغاز کردیم بطوریکه بیش از پنج هزار و ۷۰۰ مراجعه کننده به این مراکز داشتیم و توانستیم از سقط جنین چهار هزار و ۵۰۰ مورد جلوگیری کنیم.
    زارع زاده تاکید کرد: ماماها، مشاورها، متخصصان زنان و زایمان و غیره در قالب طرح نفس با ما همکاری دارند و فعالیت های فرهنگی و مشاوره به زوجین برای جلوگیری از سقط جنین را سر لوحه فعالیت خود قرار داده اند.
    وی با انتقاد از اینکه داروی سقط جنین به راحتی در دسترس است، ادامه داد: در طرح نفس، ۲۳ درصد زوجین مشکل اقتصادی را دلیل اصلی سقط جنین عنوان کردند و مابقی دلایل دیگری را ذکر کردند، در حالیکه تغییر رویکرد و نگاه خانواده ها به فرزندآوری امری مهم است و باید به فرزند به عنوان سرمایه نگاه شود نه هزینه.
    رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز در این نشست درباره علل سقط جنین گفت: سقط جنین عمدی بیشتر به علت نخواستن فرزند، مشکلات اقتصادی و نامناسب بودن زمان بارداری رخ می‌دهد که به ترتیب ۴۰، ۲۱ و ۲۰ درصد از علل اصلی سقط عمدی جنین را تشکیل می‌دهند.
    صابر جباری افزود: براساس بررسی هایی که صورت گرفته ۷.۲ درصد از افراد متقاضی سقط جنین، تجربه اولین بارداری را داشته‌اند. ۲۰.۳ درصد از آن‌ها در دومین بارداری خود این تصمیم را گرفته‌اند؛ ۲۴.۹ درصد از این افراد قصد سقط فرزند سوم و ۲۸.۳ افراد قصد سقط چهارمین فرزند خود را داشته‌اند.
    وی تصریح کرد: این آمارها بیانگر این است که عمده افراد تحت تأثیر انگاره‌های غلط فرزندآوری از جمله "فرزند کمتر، زندگی بهتر" قرار دارند.
    مشاور مسوول بسیج جامعه پزشکی در امور جمعیت در پایان اظهار داشت: تلقی اشتباهی در جامعه شکل گرفته که تصور می‌کنند کشتن جنین زیر چهار ماه اشکالی ندارد در حالیکه گناه بزرگی بوده و از لحاظ شرعی اشکال دارد.