سرمقاله

دو سکانس از کنکور پر حاشیه دی ماه ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3222  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 22 دی 1401
    بررسی سیتروئن ۲CV ژیان کلاسیک؛ ورق زدن خاطرات
    سیتروئن ۲CV یا پدر همان ژیان مشهور ما جزو نمادین‌ترین خودروهای تاریخ است. این خودروی فرانسوی به خاطر ویژگی‌های خاص خود در سراسر دنیا کاملاً شناخته شد و هنوز هم با دیدن آن یاد خاطرات خوش گذشته می‌افتیم. می‌خواهیم نگاهی دوباره به این خودرو داشته باشیم پس با ما همراه باشید.
    با بحرانی که در بحث انرژی و سوخت رخ داد سیتروئن فرصت مناسبی پیدا کرد تا بتواند محصول کم‌مصرف و ارزان‌قیمت خود را برای اولین بار راهی کشور بریتانیا کند. ۲CV در طول ۳۰ سال به ندرت تغییر کرد اما علیرغم ظاهر غیرعادی خود که ارتفاع بیشتری نسبت به عرض خود داشت بازهم توانست فاصله بین محوری مناسبی را ارائه کند. در واقع فاصله بین محوری سیتروئن ۲CV تقریباً مشابه فورد اسکورت امروزی است!
    علیرغم پیشرانه کوچک ۲ سیلندر و شکلی عجیب، این خودروی ۶۰۱ کیلوگرمی حداکثر سرعت مشابهی با مینی ۸۵۰ داشت. آن زمان جاده‌ها حال‌وروز خوشی نداشتند بنابراین آنچه اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد شتاب گیری در سرعت‌های پایین بود هرچند منحنی گشتاور این خودرو تقریباً تخت بود. گیربکس ۴ سرعته سیتروئن هم طراحی عجیبی داشت اما از نظر عملکرد نمره قبولی می‌گرفت. مصرف سوخت ۲CV در زمان خود بسیار عالی بود. فرمان این خودرو نسبتاً سنگین بود و دقت کافی نداشت اما یکی از دلایل پایداری احساس‌برانگیز در مقایسه با استانداردهای زمان خود محسوب می‌شد و در کل سیتروئن ۲CV چسبندگی بالایی به زمین داشت. بازه حرکتی زیاد سیستم تعلیق نیز باعث می‌شد سواری خودرو نسبتاً نرم باشد و سرنشینان خیلی اذیت نشوند هرچند با اندکی افزایش سرعت در پیچ‌ها ریسک چپ شدن وجود داشت و راننده می‌بایست از این نظر احتیاط به خرج می‌داد.
    میدان دید جلوی ضعیف، طراحی داشبورد قدیمی و ساده و صندلی‌های سرراست جزو موارد ضعف بخش داخلی بودند اما فضای کابین و بار نسبت به زمان خود خوب بود. اگر بخواهیم نقاط قوت سیتروئن ۲CV را نام ببریم باید به مواردی همچون قیمت پایین، مصرف سوخت خوب، سواری نرم و ترمزهای مطمئن اشاره کرد. سروصدای زیاد، میدان دید ضعیف و صندلی‌های نه چندان راحت هم جزو نقاط ضعف این خودروی فرانسوی بودند. سیتروئن ۲CV در آن زمان با قیمت حدود ۱۲۰۰ دلار عرضه شد و پیشرانه ۲ سیلندر ۶۰۲ سی‌سی آن ۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد. ژیان ما در عرض ۳۲.۷ ثانیه می‌توانست سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند و مسافت ۴۰۰ متر را در ۲۳.۶ ثانیه و با سرعت ۸۸ کیلومتر در ساعت طی کند. حداکثر سرعت ۱۱۱ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ۶.۱ لیتری در هر صد کیلومتر جزو دیگر ویژگی‌های این خودرو بوده‌اند.
    سیتروئن ۲CV تا سال ۱۹۹۰ در خط تولید بود و چندین نسخه سفارشی از آن عرضه شد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها مدل دو رنگ چارلستون بود. امروز حدود ۳ هزار دستگاه از این خودرو در جاده‌های بریتانیا تردد می‌کنند و برای بازسازی می‌توان نمونه‌های قدیمی آن را انتخاب کرد. هم‌اکنون بهترین نسخه‌های این خودرو که وضعیت بدنه مناسب و کارکرد کمی دارند با قیمت فراتر از ۱۲ هزار دلار در بازار دست‌به‌دست می‌شوند.