سرمقاله

پزشکیان و پیام انتخابات / سعید پایبند

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • توسعه اقتصاد دیجیتال و نقش محوری اپراتورهای تلفن همراه
  • حمایت سوپراپلیکیشن «ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای اینترنتی
  • 20 سال اینترنت رایگان، جایزه پویش بازگشت به کلاس همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32330  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 15 مرداد 1403
    پازل دولت چهاردهم در حال تکمیل است
    در انتظار کابینه شایستگان
    گروه سیاسی- همچنان که بازار گمانه زنی ها داغ بود روز گذشته سه انتصاب توسط مسعود پزشکیان صورت گرفت که در جای خود قابل بررسی است. نخست سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه که هم سابقه حضور در دولت احمدی نژاد را دارد و هم سابقه حضور در دولت حسن روحانی. نفر بعدی علی طیب نیا بود که خیلی ها منتظر معاون اولی او بودند اما به سمت مشاور عالی رئیس جمهور درآمد تا محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس بنویسد: «برادر، دوست و همکار گرامیم، دکتر علی طیب‌نیا انسانی وارسته و اقتصاددانی برجسته است که حضورش به عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور عزیز سرمایه ارزشمندی برای دولت چهاردهم خواهد بود.»
    همچنین در انتصاب دیگر شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور شد و هرچند در خصوص این انتصابات (به جز طیب نیا) همچنان حرف ها و نظرهای مختلف شنیده می شود اما کارشناسان بسیاری همچنان به کابینه و افرادی که پزشکیان انتخاب می کند امید بسیاری دارند.
    اسماعیل دوستی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، ضمن تبریک به مردم و رهبری انقلاب اسلامی در پی برگزاری پرشور انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: حمایت رهبری از آقای پزشکیان بی‌سابقه بوده است؛ من همه تنفیذها و تحلیف‌ها را در طول عمر ۴۵ ساله انقلاب اسلامی دیده‌ام. در این دوره هم تنفیذ و هم تحلیف بی‌نظیر بود. این نشان می‌دهد که رهبری از رئیس جمهور جدید استقبال و حمایت می‌کنند.
    وی همچنین با اشاره به نطق مسعود پزشکیان در روز تحلیف در صحن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این نطق دل همه کسانی که دلواپس بودند یا واهمه داشتند را قرص کرد. همه گروه‌های سیاسی، اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا، استقبال فوق‌العاده‌ای داشتند.
    این فعال سیاسی تاکید کرد: امیدوارم آقای پزشکیان و آقای عارف که از انسان‌های دست‌پاک هستند، کابینه‌ای را انتخاب کنند که محور اصلی آن، سلامت و دست‌پاکی باشد تا بتوانند به مردم خدمت کنند.
    دوستی گفت: با این روندی که آقای پزشکیان آغاز کرده، توفیق و پشتیبانی رهبری را دارد و همه گروه‌های سیاسی نیز به او کمک خواهند کرد تا مسیر موفقیت‌آمیزی را طی کند.
    وی با بیان اینکه گروه‌های سیاسی نباید برای انتخاب وزراء به آقای پزشکیان فشار وارد کنند، گفت: حتی شخصیت‌های کلیدی و مرجع باید اجازه دهند، خود رئیس‌جمهور اعضای کابینه را انتخاب کند، چراکه خود او باید با آنها کار کند.
    استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد شاخص اصلی پزشکیان را دست‌پاکی وی عنوان و تصریح کرد: نباید کسانی که به‌وسیله رانت و سفارش و لابی معرفی می‌شوند، روی کار بیاند؛ زیرا در آینده بسیار مؤثر خواهد بود.
    دوستی با بیان اینکه نباید کسانی که به‌دنبال پست و مقام هستند، روی کار بیایند، اظهار کرد: اگر من انگیزه و علاقه برای خدمت داشته باشم، شخص آقای پزشکیان با توجه به ۴ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، همه این‌ها را می‌داند و نیازی به فشار وارد کردن نیست.
    وی گفت: شنیده‌ام افراد بسیار زیادی برای ۱۷ وزارتخانه و تعدادی معاونت، یا رزومه دادند، یا در کارگروه‌ها شرکت کردند و یا توسط دیگران به رئیس‌جمهور معرفی شدند؛ انتخاب ۲۳ یا ۲۴ نفر از این تعداد، کار بسیار سختی است. ما در آینده با کابینه خوبی مواجه خواهیم شدیم اما لازم است افراد بعد از انتخاب اعضای کابینه اظهار نظر نکنند و از همه افرادی که توسط رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند، حمایت کنیم تا به اهدافی که در ایام تبلیغات وعده داده بود، برسیم.
    این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: توفیق آقای پزشکیان توفیق جمهوری اسلامی، رهبری، مجلس و تمام ارگان‌ها و احزابی است که ایران را دوست دارند. اگر به آقای پزشکیان کمک کنیم و به او فشار نیاوریم، توفیق پیدا خواهیم کرد.
    همچنین سید حسن رسولی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: در صورتی جامعه بیشتر به او اعتماد خواهد کرد - به خصوص ۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکرده بودند - که وی در عملیاتی کردن وعده‌هایی که داد صادق باشد.
    عضو جبهه اصلاحات گفت: شرط دوم موفقیت و کارآمد ساختن دولتِ ملی و توافق‌ساز این است که دو قوه دیگر - قوای مقننه و قضاییه - ضمن آنکه با استقلال وظایفشان را انجام می‌دهند، اما در همسویی ایجاد شده تحت نظر رهبری به رئیس‌جمهور کمک کنند. همچنین به اعتقاد من و حسب تجربه‌ام‌ در حوزه مدیریت داخلی به‌ویژه در دوره‌ای که نماینده دولت اصلاحات در استان خراسان بزرگ بودم، بالاترین سطح ارتباط صمیمانه قلبی و کاری با رهبری لازمه تکمیل شرایط تشکیل یک دولت کارآمد ملی است.
    رسولی یادآور شد: به اعتقاد من اگر این موارد محقق شود، برنده این میدان هم مردم گرفتار در اقتصاد و معیشت و هم ساختار کلی نظام و هم آقای پزشکیان و اصلاح‌طلبانی که او کاندیدای اختصاصی‌شان بود، هستند و همانگونه که رهبری نیز بیان کردند همه برنده این ساز و کار خواهیم بود. هر کدام از این عوامل که مورد عنایت قرار نگیرد به همان نسبت در کارآمدی دولت آینده اثر منفی خواهد گذاشت.
    این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان عنوان کرد که دولتِ من دولت دعوا و تقابل نیست، بلکه دولت من دولتی تعاملی، عدالت‌محور، حق‌گرا و ملی است؛ بنابراین مهمترین شرط تشکیل دولت ملی و تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور این است که جامعه‌ای توانمند داشته باشیم.
    عضو بنیاد امید ایرانیان گفت: سازوکاری آقای پزشکیان در دست گرفت تا به خرد جمعی، مجامع تخصصی و صنفی، احزاب و گروه‌ها مراجعه کند و از همگان حتی از رقیب پیشنهاد بگیرد، شاخص‌بندی و وزن‌کشی کند و بعد به جای اینکه به سراغ وزرایی برود که حامی او بودند و حامی‌پرورانه تشکیل دولت بدهد، می‌خواهد با پرهیز از شیوه حامی‌پروری متوسل به روش شایسته سالاری شود.
    رسولی افزود: اینکه گزینش وزرا براساس شایسته‌سالاری و شاخص‌های وزن داده شده قابل‌سنجش باشد، ضمن آنکه شیوه مناسبی است، اما هم، بسیار دشوار است و هم، در مقایسه با گذشته یک قدم به جلو است.
    وی اظهار کرد: صرف‌نظر از ضعفی که بیان کردم، کسانی که می‌خواهند از سوی رئیس جمهور انتخاب شوند و آن مراحل را طی کنند تا به سِمَت وزارت برسند (وزیر شوند) نخست باید دارای شرایط عمومی و تصدی سِمت‌های سیاسی بزرگی در حد وزارت باشند. ثانیا: هر کدام از وزرا به لحاظ تحصیلی و تجربی از واقعیات ایران و حدود و ثغور اختیارات قوه مجریه در حوزه خودشان اطلاع کافی داشته و شناختی از تهدیدها و فرصت‌های کشور داشته باشند.
    عضو جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: به‌خصوص در سطح مدیریت حکمرانی یا حکمروایی از آنچنان شجاعت و سعه صدری برخوردار باشند که تصمیمات سخت و بزرگ را بدون تک رأی بودن و خودستایی و متکی بر مشورت با دیگران اتخاذ کنند، اما در حوزه تصمیم‌گیری با اعتماد به نفس بالا تصمیم‌گیری کنند و از این طریق عصای دست و یار و مددکار نفر دوم و اول کشور باشند.
    رسولی افزود: وزرا باید با مردم هم رابطه صمیمی داشته و در کارنامه عملکردی آنها پاکدستی مشهود باشد؛ مردم همچنان که به پزشکیان به دلایلی از جمله راستگویی رأی دادند و به او اعتماد کردند، تک ـ تک وزرای او هم نباید ذره‌ای حاشیه در زندگی شخصی و سیاسی‌شان وجود داشته باشد.
    وی بیان کرد: من امیدوارم وزرایی که به کمک آقای پزشکیان خواهند پیوست چه در سطح حاکمیت - یعنی بخش حاکمیتی دولت- چه در بخش اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و چه در حوزه تولیدی، صنعتی و اقتصادی کسانی باشند که بپذیرند بناست به پزشکیان عمل کنند، بنابراین ضمن اینکه به او کمک می‌کنند -ـ ولو اینکه در حوزه تخصصی‌شان صاحبنظرتر از وی هستند ـ اما همراهی، تبعیت و انطباق با گفتمان آقای پزشکیان را بپذیرند.