سرمقاله

قلم که به اینجا رسید سرها بشکست !؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32607  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 20 مرداد 1403
    آرامستان امامزاده‌های تهران ساماندهی می‌شوند
    مدیر عامل بهشت زهرا از ساماندهی آرامستان امامزاده‌های مناطق مختلف تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر تهیه لایحه توسعه این آرامستان‌ها در دستور کار قرار دارد. محمدجواد تاجیک مدیر عامل بهشت زهرا (س) اظهار کرد: در صورت تصویب لایحه توسعه آرامستان امامزاده‌های تهران در کمیسیون مربوطه و اخذ رای در صحن شورای شهر و با کمک سازمان اوقاف؛ آرامستان‌ها در امامزاده‌های تهران ساماندهی می‌شوند.
    وی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان اجازه دفن اموات در محوطه امامزاده‌ها داده می‌شود یا خیر؟ افزود: دفن اموات در جوار امامزاده‌ها بلامانع است و مشکلی در دفن جدید وجود ندارد.
    مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: هم اینک ۳۳ آرامستان محلی در جوار امامزاده‌های تهران همجون یافت آباد، امامزاده عبدالله و یا ابن باویه وجود دارد که از گذشته ایجاد شده و همچنان دفن اموات در آن مکان‌ها انجام می‌شود. وی اضافه کرد: مشکلی در بقای قبر‌هایی هم که از گذشته در جوار امامزاده‌ها بوده‌اند، وجود ندارد. تاجیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قیمت قبر در امامزاده‌های تهران بالاست، گفت: این اماکن تابع شرایط خودشان هستند، شرایط دفن متوفی در این مکان‌ها متفاوت است و بر اساس تصمیم هیات امنای امامزاده‌ها تعیین می‌شود.
    مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تاکید کرد: ورودی همه متوفیان ابتدا در بهشت زهرا صورت می‌گیرد و پس از انجام مراحل تغسیط و تکفین؛ متقاضیان اجازه دارند در صورت تمایل برای دفن اموات خود در محوطه امامزاده‌ها متوفی را به این اماکن انتقال دهند.
    وی یادآور شد: مردم با این موضوع که امواتشان در جوار امامزاده دفن شود، مشکلی ندارند، اما نمی‌پذیرند آرامستان محلی جدیدی در نزدیکی محل سکونت شان ایجاد شود.
    تاجیک تاکید کرد: اخیرا هیات دولت آیین نامه جدیدی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن به شهرداری‌های شهر‌های کشور اجازه داده می‌شود داخل شهر‌ها آرامستان ایجاد کنند؛ اما با توجه به ظرفیت بالای روزانه دفن اموات در تهران و عدم وجود زمینی مناسب که از این قابلیت برخوردار باشد، عملا این امکان وجود ندارد.
    وی ادامه داد: بالغ بر ۵۰ سال است که فرهنگ سازی درباره انتقال آرامستان‌ها به خارج از شهر‌ها انجام می‌شود و دیگر مردم دوست ندارند در نزدیکی شان آرامستانی باشد.
    تاجیک اظهار کرد: تاریخچه این موضوع به سال ۴۹ باز می‌گردد و پس از انقلاب نیز به این موضوع پرداخته شد که بعد‌ها مصوبه‌ای ابلاغ شد که آرامستان‌ها داخل شهر نباشد.
    هم اینک فروش قبر‌های همجوار امامزاده‌ها با قیمتی بسیار بالا انجام می‌شود بطوریکه که واگذاری یک قبر در محوطه، حیاط و صحن برخی امامزاده‌های تهران به سختی و گاهی با ارقام میلیاردی انجام می‌شود.