سرمقاله

اسماعیل هنیه؛ مقتول جنایتی جهانی / میثم قهوه چیان

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جشنواره خرید مودم و سیمکارت همراه اول ویژه تمامی متولدین 1373
  • میزبانی همراه اول از مدیران بانکی در نمایشگاه صنعت مالی ایران
  • حضور همراه اول در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 32668  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 21 مرداد 1403
    مسعود پزشکیان امروز به مجلس می رود
    لیست وزرای کابینه در ایستگاه آخر
    گروه سیاسی- معمای انتخاب وزرای دولت چهاردهم به ایستگاه پایانی رسید تا امروز مسعود پزشکیان با لیست کابینه پیشنهادی به مجلس رفته و آن را ارائه کند. به نظر می رسد در هر شرایط با توجه به همسو نبودن دولت و مجلس کار سختی پیش روی دولت پزشکیان باشد. هر چند او خود نماینده مجلس بوده و البته لیستی که رسانه ها منتشر کردند چندان نباید مشکل ساز باشد.
    تا لحظه تنظیم این گزارش رسانه ها لیست 19 نفره ای را اعلام کردند که یکی دو نفرشان هنوز قطعی نیست.
    لیست منتشر شده توسط تسنیم را در زیر می بینیم:
    وزارت کشور: حسین اعلایی (هنوز قطعی نشده و احتمال تغییر هست)
    وزارت آموزش و پرورش: حاج میرزایی
    وزارت ورزش: احمد دنیا مالی
    وزارت اطلاعات: حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب
    وزارت صمت: سید محمد اتابک
    وزارت ارشاد: سیدعباس صالحی
    وزارت علوم: حسین سیمایی صراف
    وزارت جهاد: غلامرضا نوری قزلجه
    وزارت راه: خانم فرزانه صادق
    وزارت نفت: سید عماد حسینی
    وزارت میراث: رضا صالحی امیری
    وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی
    وزارت کار: احمد میدری
    وزارت ارتباطات: ستار هاشمی
    وزارت خارجه: عباس عراقچی
    وزارت اقتصاد: عبدالناصر همتی
    وزارت دفاع: عزیز نصیر زاده یا حبیب‌الله سیاری
    وزارت دادگستری: امین‌حسین رحیمی
    وزارت بهداشت: عبدالله کریمی
    پزشکیان از سد مجلس عبور می کند؟
    انتخاب معاون پارلمانی با حاشیه های همراه بود اما حالا امروز شهرام دبیری در مراسم معارفه خود از مجلس دلبری کرد تا بتواند از همین ابتدا رابطه خوبی با نمایندگان برقرار کند.
    معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: من فرد جناحی نیستم و از تمامی نیروهایی که علاقه‌مند به کمک به دولت و مجلس هستند و توان دارند، دعوت به همکاری می‌کنم.
    شهرام دبیری در مراسم معارفه خود به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و تودیع سید محمود حسینی‌پور سرپرست معاونت پارلمانی دولت سیزدهم اظهار کرد: وظیفه معاونت پارلمانی وظیفه خیلی سنگین و حساسی است که باید بتواند تعامل میان دو ارکان نظام یعنی قوه مجریه و مقننه را برقرار کند. مجلس از ارکان بسیار مهم نظام است و نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند که از مردم رای گرفتند تا این‌که ضمن وضع قوانین و نظارت بر قوانین پیگیر کارها و مشکلات مردم باشند و باید برای این موضوع اهمیت خاصی قائل شویم.
    وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور به من بسیار تاکید کردند که حتما باید سعی کنیم ارتباط سازنده و تعامل و همدلی خیلی خوبی با نمایندگان مجلس داشته باشیم. آقای پزشکیان فرزند مجلس است و آقای عارف هم در مجلس و هم در دولت فعالیت داشتند و بر امور مجلس و دولت اشراف دارند. همه باید تلاش کنند که تعامل خوبی بین مجلس و دولت در زمینه رای اعتماد و در مراحل بعد در زمینه تهیه و ارائه لایحه شکل بگیرد.
    وی ادامه داد: رئیس‌جمهور تلاش کرد که به صورت فراجناحی کابینه را تهیه کند و در این مسیر از نظرات جناح‌های سیاسی مختلف استفاده کرده است و امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رویکرد مثبت به لیست وزرای پیشنهادی داشته و حمایت جدی از کابینه داشته باشند.
    معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: در این دوره چهار ساله می خواهیم با هم کار کنیم. دولت و مجلس در ابتدای شکل‌گیری قرار دارند و از این لحاظ جوان است و باید 4 سال با هم کار کنند. ما تلاش می‌کنیم در تمام مراحل در کنار نمایندگان مجلس باشیم و نمایندگان را روی چشم خود نگه می‌داریم. من هم فرد جناحی نیستم و از تمامی نیروهایی که علاقه‌مند به کمک به دولت و مجلس هستند و توان دارند، دعوت به همکاری می‌کنم. نگاه جناحی و سیاسی نداریم و مبنای کار ما فقط خدمت به مردم است.
    سازوکار شورایی تحربه تازه در انتخاب وزرا به همراه چالش ها
    مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران از ابتدای ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بر استفاده از نظرات کارشناسان و مشارکت دادن همه طیف‌های سیاسی در اداره امور کشور تأکید داشت. در راستای عملیاتی کردن ایده بود که چهره‌های تأثیرگذار ستاد انتخاباتی وی سازوکاری تحت عنوان شورای راهبری برای انتخاب اعضاء کابینه طراحی کردند تا گزینه‌هایی را که شانسی برای تصدی وزارت داشتند مورد ارزیابی قرار داده و درنهایت افرادی را که واجد مؤلفه‌های بیشتری از شاخص‌های مدنظر رئیس‌جمهور هستند، به رئیس‌جمهور معرفی کنند.
    این شورا به ریاست محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشکیل شد و افرادی نظیر عباس عبدی، علی شکوری‌راد و رضا صالحی امیری در آن عضویت داشتند.
    در کنار تمجیدهایی که از نوآوری و رویه دموکراتیک این شورا وجود داشت، انتقاداتی هم به روند آن وارد بود؛ محمد فاضلی از مشاوران فرهنگی پزشکیان در ایام انتخابات در توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار این شد که اولا نام اعضای کمیته‌های مختلف شورا اعلام شود تا این افراد بتوانند از انتخاب‌های خود دفاع کنندو ثانیا فیلم مستندی از این فرآیند تهیه شود که پاسخ‌گوی شبهات احتمالی باشد.
    در این بین برخی نزدیکان رئیس‌جمهور از افزایش فشارها بر پزشکیان و سهم‌خواهی‌ها گلایه کردند. تا حدی که بهزاد نبوی رئیس سابق جبهه اصلاحات با انتقاد از این‌که «شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده» از اعضای کمیته‌ها درخواست کرد «به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند» و برای محقق شدن این هدف پیشنهاد کرد: «رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند» سعید لیلاز با تعبیر «مجاهدان شنبه» به افرادی که از فردای انتخابات به طمع سهم اطراف پزشکیان را پر کرده‌اند واکنش نشان داد و محمدجواد آذری‌جهری نیز در این خصوص نوشت: «در میانه نبرد پیرمردهای پرحاشیه سیاست برای اخذ سهم از دولت، امیدوارم توجه ویژه‌ای از سوی رئیس‌جمهور منتخب به برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین صورت پذیرد.» این ماجرا آن‌قدر جدی شد که خودِ آقای پزشکیان هم از آن انتقاد کرد و در دیدار با فعالان ستادهای مردمی در سالن همایش‌های وزارت کشور با بیان اینکه مهم این است ما کابینه‌ای با وفاق ملی انتخاب کنیم، اظهار داشت: «انتخاب مسؤولان برای ما معضل شده است، چون شعار دادیم انتخاب برتر می‌کنیم اما حالا به همه می‌گوییم کمک کنید، همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند؛ نمی‌دانم باید چه کار کنیم!»
    فاضلی هم مجددا توصیه کرد خروجی کمیته‌ها را نظر مشورتی بداند و در رودربایستی کمیته‌ها نماند چراکه مردم درنهایت ایشان را مسئول کیفیت کابینه می دانند.
    با این‌حال روند انتخاب اعضای کابینه با درخواست ستاد انتخاباتی پزشکیان از رؤسای انجمن‌های علمی، نهادهای مدنی، اتاق بازرگانی، احزاب اصلاح‌طلب، احزاب مطرح جریان اصول‌گرایی، شخصیت‌های ملی و حتی رقبای انتخاباتی رئیس جمهور برای معرفی گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه به همراه رزومه و سرفصل اهداف ادامه پیدا کرد.
    در این نامه تأکید شده است گزینه‌های پیشنهادی بایستی واجد ویژگی‌های ذیل باشند:
    التزام به قانون اساسی و اسناد بالادستی اشتهار به پاکدستی صداقت و شجاعت داشتن نگرش ملی دوری از گرایش‌های افراطی، جناحی، قومی مذهبی و منطقه‌ای همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان رویکرد رئیس جمهور باور به ضرورت توسعه عدالت باورمند به ایده صدای بی صدایان بودن و تحقق مطالبات زنان جوانان و اقوام باور به تعامل اجتماعی و فرهنگی باور به ضرورت همگرایی وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به کار کارشناسانه و شایسته گزینی باورمند به ضرورت همراهی و توامانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی شناخت مأموریت دستگاه و برخوردار از توانایی شناخت و حل مسئله دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا بالاتر تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی خصوصی یا دانشگاهی دارای روحیه و شجاعت نوآوری و پذیرش و پیشبرد آن دارای نگرش و توان راهبری اعتقاد به کار کارشناسی باورمند به حکمرانی مشارکت جویانه و ضرورت مشارکت مردم در اداره کشور.